donderdag 24 november 2011

Zichtbaarheid

Er wordt wel eens gezegd dat ligfietsers zo slecht zichtbaar zijn maar als je zelf ligfietst weet je dat dat onzin is. Ik heb zelfs het idee dat je op een ligfiets véél beter gezien wordt. Misschien omdat je wat afwijkt, misschien omdat mensen wegens onbekendheid je snelheid niet kunnen inschatten en dus maar ruim op tijd stoppen voor je.

Dat gevoel wordt in een Velomobiel alleen nog maar versterkt. Automobilisten houden vaak eng veel rekening met je. Vanochtend kwam ik op een kruising afrijden waarbij fietsers en afslaand autoverkeer beide tegelijk groen krijgen. Een volvo station wil de bocht maken maar ziet blijkbaar mij al aankomen en stopt. Op zich netjes echter was ik nog vrij ver weg en wist ik dus eigenlijk niet eens zeker of hij voor mij stopte of voor een andere fietser die ik niet zag maar hij bleek dus wel degelijk voor mij gestopt te zijn. Dikke duim omhoog natuurlijk!

Ook valt het me op dat ik regelmatig van collega's te horen krijg dat ze me hebben zien fietsen (ook al was ik nog ver weg).

Er zijn natuurlijk situaties te bedenken waarbij ik gewoon niet te zien ben, bv als je achter hoge heggetjes rijdt of tussen hoge auto's rijdt maar dat zijn situaties waarbij je zelf ook al weet dat anderen je wellicht niet zien en daar hou je rekening mee door defensiever te rijden en bv wat meer in het midden vd weg te rijden om zo beter gezien te worden. Dat is bv vlabij mijn werk wat ik standaard doe, een fijn industrieterrein zonder fietspaden, overal vrachtverkeer, busjes etc. Gezien worden is dan érg belangrijk.


Nu valt mijn Mango natuurlijk wel op door zijn felgele kleur plus het feit dat ik altijd met licht aanrij maar qua gezien worden rij ik 10 keer liever in de mango of op de open ligger dan op mijn rechtop fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten