dinsdag 13 december 2011

Offroad rijden, drempels en marathon plus

Omdat ik vandaag eens wilde zien of mijn normale route over het industrieterrein weer begaanbaar was heb ik die weg eens gepakt, nou de straat was wel open maar .... ze hadden nog geen wegdek neergelegd .... Dat was dus even de offroad skills uittesten van mijn Mango, nou dat deed ie toch best goed. Kuilen, modder , nattigheid en wegschietende stenen, het ging prima al was de fiets daarna wel érg smerig geworden, bah.

Ik was wel erg blij dat ik op 3 keer marathon plus rondreed want echt goed voor je banden was het denk ik niet met allemaal puin en steentjes.
Dat brengt mij op het volgende: Ik ben nooit zo positief geweest over de marathon plus bandjes op een aantal vlakken. En dan met name comfort en rolweerstand. De lekbestendigheid die deze banden claimen te hebben geloof ik direct want ik heb nog geen 1 lek gereden met de marathon plus bandjes onder de open ligger en de mango. (totaal bijna 6000km) Het comfort is en blijft een punt van zorg, comfortabel zijn ze namelijk gewoon niet, beter dan de gewone schwalbe marathon original banden maar zeker niet zo comfortabel als bv een vredestein perfect moiree, vredestein san marino of zelfs een schwalbe marathon racer. Ook zijn de banden niet zo lichtlopend als bv de marathon racer. máár.... als je de marathon plus banden goed hard oppompt (ik heb ze op 6 bar staan) dan is de rolweerstand een héél stuk beter dan wanneer ze bv op 4 bar staan. Het verschil tussen je de blubber trappen en eigenlijk best een goed lichtlopende band.

Blijft over comfort, tja doordat het stugge banden zijn is het comfort minder maar aan de andere kant: niet in de regen of sneeuw met half bevroren vingers je band wisselen of in de miezer naar huis moeten lopen wegens een lekke band is óók geen comfort natuurlijk!  Ik vind niet lek rijden ook wel een erg belangrijk punt. 1 keer naar huis lopen wegens een lekke band (marathon racer vouwband: direct beyond repair) vond ik wel genoeg eigenlijk. zó dichtbij mijn werk woon ik nou ook weer niet. ;)

Dus tja langzaam aan is mijn mening over deze bandjes wel aan het veranderen, comfort blijft matig, rolweestand als je ze goed oppompt is best aardig en het niet lek rijden is natuurlijk fantastisch.

Dan is er nog iets als drempels waar je rekening mee moet houden. Ik had van het weekend per ongeluk de cardankoppeling iets té enthousiast aangedraaid waardoor het sturen wat vervelend ging vandaag dus ik heb dat net weer iets losser gedraaid en ik wilde even proefrijden. Prima, sturen ging weer zoals het hoort dus ik rij een drempeltje op en wil me naar achter laten rollen om weer terug te rijden. Helaas, blijkbaar is een drempel op toch echt anders dan eraf: schrrrrraaaap daar ging de onderkant van de mango .... oeps. Enfin, dan de parkeerplaats op, weer een drempel en jawel: WEER geschraap.
Ik ga dus nu maar als een verlaagde sjonniebak over drempels: Langzaam en schuin, dat gaat prima ;)

De ferrari onder de fietsen doet zijn naam  zo wel erg veel eer aan ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten