dinsdag 24 januari 2012

Vast in de modder en binnenband foutje

Ik reed vandaag eens een iets andere route naar huis en kwam op een gegeven moment verkeerd uit, geen probleem, ik keer wel even maar helaas. De draaicircel van de mango is die van een vrachtwagen dus omdat ik te lui ben om uit te stappen en geen zin had om 10 keer te steken dacht ik slim te zijn en even door het gras te rijden.... OEPS! Na een klein stukje gras zat de fiets muurvast in de blubber... Toch maar uitgestapt en de fiets weer naar het asfalt gesleept... beetje jammer weer.

Mijn binnenbandjes (2 stuks) waren ook binnengekomen vandaag en terwijl ik ze uit de verpakking haal valt mijn oog op iets wat me niet beviel: hollands ventiel. Ohjee, ik heb frans ventiel nodig. De order er even bijgepakt en ja hoor, verkeerd besteld. Wat een ei ben ik ook maargoed, ik laat me niet kisten en ben toch naar de fiets gelopen om te kijken of een hollands ventiel ook past. Bij sommige velgen past wel en bij sommige niet aangezien een hollands ventiel iets dikker is maar... ik had geluk! het gat in de velg was groot genoeg voor frans én hollands ventiel. Eerst maar eens kijken of mijn fietspompje die standaard in de fiets ligt ook op een hollands ventiel past want het is zo lullig als je een keer een lekke band hebt en je hebt een niet passende pomp bij je. Maar dat paste ook zowaar.
Ondanks mijn bestelfoutje heb ik nu toch een nieuwe binnenband achter, welliswaar zitten er nu 2 soorten ventielen op mijn fiets maar ach, dat is op mijn open ligger ook het geval en is naar mijn mening niet zo boeiend verder. If it works it works. Nu in elk geval een wat breder achterbandje wat het comfort tot nu toe aardig verhoogd heeft, een 47-406 brede vredestein san marino. Niet een hele hoge druk bandje (mag maximaal 3 bar in, hij staat op 3,5.... ) maar rolt redelijk goed naar mijn mening. lekker comfortabel en hij was (heel) goedkoop. Ik geloof dat hij 7 of 8 euro was. Dat is nog eens wat anders dan de dik 30 euro die een Schwalbe marathon plus kost! Tot nu toe heb ik er ook nog niet lek mee gereden maar ze hebben dan ook nog niet zoveel kilometers. Een kilometer of 200 onder de velomobiel en iets van 500 onder de open ligfiets waar hij eerst als voorband diende.

4 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad wel heel goedkoop, daar kun je er ook wel een paar extra van verslijten........;)

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. draaicercel van een vrachtauto ? en je heb nog wel openwielkasten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg het even uit mijn hoofd maar volgens mij heeft een mango een draaicircel van 11 a 12 meter. Dat komt aardig in de buurt van die van een vrachtwagen ;) ondanks de open wielkasten..

      Verwijderen
    2. Volgens mij is het ongeveer 8 meter; dus dat valt nog mee.

      Verwijderen