maandag 27 februari 2012

Iets met camber

Omdat mijn stuur niet helemaal rechstond na mijn snelle uitlijnronde zondag ben ik vandaag opnieuw de garage ingedoken om dat bij te stellen. Hiep hiep hoera na een kleine kwartier stond de boel weer rechtuit. Ik ging even op de zijkant van de mango zitten en ik vond dat ie wel erg snel wilde kantelen. Toevallig was dat de rechterkant. Eens kijken of dat aan de andere kant ook zo is. Hmm daar kan ik zelfs met mijn benen in de lucht en op de rand zittend de fiets nog nauwelijks aan het kantelen krijgen. Zou de schokdemper aan de rechterkant soms te ver inveren? Eens kijken, nee aan beide kanten 2 vingers tussen wiel en wielkast als ik op de rand zit. Zou het camber misschien verkeerd staan? Even een lat langs het wiel gelegd en ik meet links ruim 9cm tussen de lat en bovenkant van de velg. Rechts dan? een krappe 8cm...

Dat verklaart een hoop. Ik heb sinds ik de mango heb al het gevoel dat naar links sturen (en dus leunend op het rechterwiel) resulteerde in verder inveren en meer neiging tot kantelen dan naar rechts sturen waarbij de mango veel rechterop blijft. Verklaart misschien ook mijn schuiver van gisteren, ook dat was een bocht naar links.

Goed, camber aanpassen, hoe doen we dat?
 Logica zegt me dat ik het middelste kopje recht op de veerpoot verder naar buiten moet draaien. Draai draai en shit, ineens heb ik de hele stang in mijn handen... na wat gepiel kon ik hem er weer in draaien. Dit keer het schroefdraad maar even vasthouden als ik het kopje wil verdraaien.... Goed, wiel er weer op, camber nameten en het lijkt aan beide kanten goed te staan. Alleen heb ik nu een ander probleem. Namelijk dat ik met geen mogelijkheid de sporing meer goed krijg!
De veerpoot wordt nu verder naar buiten geduwd dan het schroefdraad van de stuurstang lang is, dus middelste kopje toch maar slag of 2 terug. Nu krijg ik de sporing wel goed én het camber is nagenoeg gelijk.
Niet helemaal tot op de milimeter (krappe 9cm rechts, ruime 9cm links) maar goed, ik ben geen professional en een korte testrit bevestigd dat de wegligging inderdaad verbeterd is. Zowel naar links als naar rechts lijkt de mango nu even recht te blijven alleen.. het stuur staat weer scheef. Grrr, nog 1 maal de sporing aangepast en nu staat de sporing goed én het camber nagenoeg gelijk. Ik laat het maar zo, misschien niet perfect maar het is in elk geval een stuk beter dan dat het was.

2 opmerkingen:

  1. Handig dat wikipedia , wat is nu weer camber ? even opgezocht en je verklaring klinkt een stuk logisher.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mark,

    Even een kleine waarschuwing: als de draadstang zo makkelijk meedraait, dan zit de borgmoer bij het kogelkopje niet vast. Hierdoor zal de draadeind in het kogelkopje gaan rammelen. Als je hiermee doorrijdt, slijt het draad en zit je op een gegeven moment ineens met twee voorwielen die niet meer dezelfde kant op willen... Heb ik ook eens gehad, en gelukkig slechts 500m van huis, wat dat was onderweg niet te repareren geweest.

    Het is makkelijk te voorkomen door de borgmoer vast te draaien, maar daarvoor moet je wel eerst de beide kopjes aan de wielen en het stukje hoekprofiel in de brug losmaken (bij mijn Quest de schroefjes in de fiets door het alu frame, net voor de stuurkolom, weet niet of dat in de Mango anders is) en dan kun je de hele zaak uit de brug trekken. Weer terugplaatsen in omgekeerde volgorde is weer een gepiel, maar niet onmogelijk ;-)

    PS: als je ze er toch uithaalt, is het misschien een optie om de kopjes te vervangen door de nieuwe, spelingsvrije variant. Of heb je die al?

    BeantwoordenVerwijderen