zondag 26 februari 2012

Schuiver met de mango en nog meer pech

Vandaag besloten om eens een stukje te gaan fietsen richting Hoek van Holland. Mooi rechtdoorgaand fietspad (alleen in Maassluis even een raar bochtje maken) en met een kleine 40km een leuk ritje.
Alles verliep voorspoedig, behalve dat ik niet zoveel energie had maar goed, dat mag de pret niet drukken. Met een kruissnelheid van 30km/u gaat het mij snel zat.

Na een klein uurtje aangekomen in Hoek van Holland en ik twijfel of ik door zal rijden naar het strand. Ach wat maakt het uit, ik rij dat laatste stuk ook nog wel.  Ik steek de weg over , draai het fietspad op en voor ik het weet draait de wereld 90 graden om me heen, althans zo lijkt het. In werkelijkheid liggen ik en de mango op hun zijkantje. Gelukkig niks geraakt alleen een beetje jammer dat mijn been klem zat tussen het pedaal en het stuur. Na wat wurmen kom ik er uit. Een oude man die achter me reed zag het gebeuren en vroeg of ik niks had. Nja ik had niks voor zover ik kan zien, alleen een beetje beurse arm misschien maar niks serieus. De fiets... voorzichtig optillen en de schade bekijken. Een paar fikse krassen , wat beschadigingen aan de body zelf aan de achterkant een kleine scheur en bij het voorwiel is de gelcoating eraf en ook een klein scheurtje , wieldoekje is kapot en een lekke band.. en nog erger: in de buitenband zit een gat.

De plaats des onheils: Ik kwam van rechts en wilde naar beneden. 

 Hier dus naar links


 De schade aan de body:




Zucht, nou goed, eerst die band maar eens vervangen. Maar goed dat ik een nieuwe binnenband bij me heb. Bandje eraf en even de velg gecontroleerd op beschadigingen maar niks te zien dus hop nieuwe binnenband erin en de boel weer monteren. Alles zit weer dus de band oppompen maar, ik pomp en pomp en ineens zegt de band BOEM.
Ohjee, dat was mijn reserveband met een gat erin ter grootte van een  10 cent stuk. Dat kan ik niet plakken. Dan de originele band maar proberen te plakken. Dat lukt en omdat ik toch bezig ben doe ik ook maar een poging die andere binnenband te plakken.

Intussen komen er diverse mensen langs die vol interesse staan te kijken, normaal vind ik dat wel leuk maar nu had ik niet zo'n zin in een hoop vragen. Alleen een oude vrouw op een scootmobiel bleef maar doorvragen en een oudere man was ook vol interesse dus uiteindelijk die vragen allemaal maar beantwoord en daarna vlug weer verder met de mango..Ik moet nog naar huis!

Goed, de geplakte originele binnenband erin gelegd, weer oppompen en dit keer lijkt het goed te gaan. Terwijl ik alles weer opruim vind ik mijn koptelefoon in het gras. Blijkbaar eruit geslingerd. Nog een geluk dat ik die zie liggen.
Alles klaar voor vertrek, ik wil wegrijden en dat gaat me toch een partij zwaar. Jaa hoor. Wéér die band plat. Nou alles maar weer losgehaald en een extra strook velglint eromheen gelegd voor de zekerheid. Mijn geplakte reservebandje er maar op hoop van zegen in gelegd en gaan met die banaan.

De boel blijft heel, voorzichtig begin ik aan de terugreis. Een stuk minder vrolijk en vooral een stuk minder snel want ik vertrouw die band voor geen meter. Bochten neem ik als een opa, en hobbels en slecht wegdek doe ik rustig aan. Alles om die band maar te ontzien. En dat blijkt later niet geheel onterecht want op nog geen 2 kilometer van huis zakt de snelheid steeds verder in. Ik kijk en ja hoor, hij is weer lek. Nu kan die band even aan het gas en ik rij met 15km/u het laatste stuk met een platte band.

Thuis aangekomen maar direct mijn reserve marathon plus buitenband gemonteerd incl een nieuw (nja geplakte ;)   binneband)  en uiteraard was de sporing compleet verziekt dus dat kostte ook weer aardig wat tijd om de boel goed te krijgen.

Al met al niet echt een fijn dagje. Ik hoop dat ik de reparaties aan de body zelf kan doen met glasvezelmatjes, alleen het weer netjes op kleur brengen zal toch uitbesteed moeten worden denk ik. Wellicht is intussen een complete respray wel een keer aan de orde. De mango is eigenlijk overal wel wat beschadigd.

Hoe het ongeluk nou heeft kunnen gebeuren weet ik nog steeds niet. Waarschijnlijk was mijn snelheid te hoog voor de bocht. De bocht lag trouwens precies rottig aflopend, namelijk naar rechts toe aflopend. Ik heb op mijn woon-werk route ook 1 zo'n bocht die precies verkeerd ligt en waar je echt heel rustig doorheen moet met de mango omdat je anders omslaat. Ik heb bij die bocht ook al eens onbedoeld op 2 wielen gereden. Wat ook kan is dat de band niet door de schuiver kapot is gegaan maar dat hij het begaf juist in die bocht waardoor de band klapte en ik daardoor omgeslagen ben.  Het blijft gissen want alles gebeurt in een fractie van een seconde, het zal vast mijn eigen schuld zijn geweest door te snel een onbekende bocht in te duiken.

6 opmerkingen:

  1. Altijd balen. Schade aan je fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jemig man, wat en pech!
    Stom he? Die mensen met vragen. Zien ze dan niet dat je pech hebt, je fiets kapot en je niet om gezeur verlegen zit?
    Gelukkig ben jezelf nog heel. Dat beklemde been ben ik ook altijd zeer bang voor n.a.v. een ongeval van een andere velomobilist een paar jar terug. Dat zit er bij mij diep in.

    Die laatste optie met een lekke band in de bocht zou zo maar kunnen.
    Dat is vaak een plek met losgewrikt steengruis. M.n. of fietspaden wordt maar al te vaak fijn gebroken split gebruikt. Wie verzint dat? Met wringend rubber dringt dat er in en hup lek of op zijn minst langzaam leeglopend.
    Wiel slaat door of rolt van de velg en de fiets gaat scheef en om. Niet ondenkbeeldig.

    Ik vermoed dat je niet verzekerd bent? (Ik ook niet hoor, nieuwe fiets nog wel) Eenzijdig ongeval dus geen WA te klemen. Lastig. Toch zou ik er (met de tijd) een deskundige naar laten kijken. Een onschuldig schuivertje kan soms diep liggende, onzichtbare gevolgen hebben voor de fiets.
    Mogelijk zitten er nu spanningen in het frame of de body. Dat kan later tot breuk leiden.

    Tip: Denk eens aan je fiets te pimpen met plakfolie om de schade uit het zicht te krijgen. Zo is de (oude) BrandweerQuest ook ooit ontstaan. :-)

    Sterkte de komende dagen. Spierpijn.....:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de plekken die beschadigd waren met geel tape afgeplakt maar ik moet er wel wat aan laten repareren inderdaad. Het ging naar mijn idee ook niet echt hard en ik kwam bijna direct in het gras terecht dus dat is nog een gelukje.

    Spierpijn heb ik nu al in mijn arm en onderrug maarja dat gaat wel weer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat doet altijd zeer als je VM beschadigd, zelf heb ik ook een keer schade gehad.
    Ik heb toen zelf de plekken geplamuurd en met spot repair laten spuiten.
    En het resultaat was bijna niet zichtbaar zo mooi, succes.

    Groet Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als je het zo ziet lijkt het een bochtje van niks. Reden voor mij om bij onschuldig ogende bochtjes toch goed op blijven te letten. Sterkte ermee!

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb m ook meegemaakt zo een schuivertje in een bocht , zonde van de fiets.
    ben wel verzekerd maar vind dat je een stom foutje (in mijn geval dan,haakse bocht en veel wind) niet op de verzekering moet claimen .
    Sterkte ermee , ik heb 1 vette kras af kunnen dekken met een Ekoi sticker.

    BeantwoordenVerwijderen