dinsdag 7 februari 2012

Sporing heeft aandacht nodig

Of het nou aan de sneeuw en gladheid licht of het zit tussen mijn oren maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de mango niet goed spoort. Snelheid is nog wel oke als het niet té koud is (-5 op de terugweg gaf de gebruikelijke kruissnelheid van 29km/u) maar toch heb ik het idee dat hij wat scheef over de weg gaat en dat het halen van de kruissnelheid meer moeite kost.
Ik heb al wat manieren gevonden om de sporing te controleren. Een aantal mensen gebruiken 2 planken die ze aan de wielen bevestigen, sommigen gebruiken lasers maar de meeste gebruiken een U profiel waarin schroeven zitten die tegen de velg aan komen en zo de afstand tussen achterkant en voorkant van de velg meten. Ik denk dat ik die methode ook ga gebruiken, niet alleen lijkt me het handiger dan met losse planken / profielen werken, het lijkt me ook nauwkeuriger.

Mijn stuur staat ook een klein beetje scheef (eigenlijk al sinds ik hem heb). Ik vraag me af of dat een teken is dat de sporing niet goed is? In een auto in elk geval wel.

Morgen maar eens onderdelen halen voor het U profiel en ik zal foto's posten als ik ga uitlijnen (van het weekend). Als mensen nog tips hebben dan graag want ik heb het nog nooit gedaan en de handleidingen online zijn niet echt gedetailleerd.

5 opmerkingen:

  1. met deze kou en evt tegenwind rij je altijd trager had ik vandaag ook "last" van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt inderdaad, vanochtend was het slechts -2 graden en toen ging het al een heel stuk vlotter maar de fiets trekt ook een beetje naar links toe en het stuur staat in de 'rechtuit' stand ook een beetje naar rechts toe dus denk dat uitlijnen sowieso geen kwaad kan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een scheef stuur hoort niet. Had ik ook, al merkte ik er niks van. Is bij de laatste 10000 beurt aangepast door VM.nl
    Scheeftrekken kan door de schuinte van de weg komen of een lage druk in een band.
    Je fiets is nog nieuw dus speling op (een van de) kogelkopjes zou niet het niet moeten zijn.
    Toch was bij mij na 2000 km een van de kontramoertjes losgelopen. Check!
    Snelle slijtage aan de banden is meestal een duidelijk indicatie van slechte sporing.
    Als ze minder dan 2000 km meegaan is nastellen wel nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn fiets is niet nieuw hoor ;) 2e handsje en intussen al bijna 26.000km ervaring.

      Verwijderen
    2. Ik zie het nu bovenaan je blog staan. Ik ben een beetje dyslectisch. Soms sla ik wel eens iets over met lezen en ook met wat ik schrijf. Na tien keer kijken zie ik probleem pas.....sorry.

      Een stoeprandje met een wiel pikken kan ook lichte schade of vervorming in stuurstangen geven. Voor de sporing instellen eerst kijken of de uitlijning klopt. Ehhh... moet het stuur dus wel recht staan.

      Verwijderen