maandag 20 februari 2012

Vervolg sporing

Ondanks dat de sporing goed staat sinds de laatste keer bleef ik nog steeds met het probleem zitten dat het stuur scheef stond. Als ik rechtuit rij dan staat het stuur iets naar rechts, zet ik het stuur recht dan gaat de fiets naar links. Dan mogen de wielen ten opzichte van elkaar wel recht staan, het is ook prettig als ze ten opzichte van de fiets recht staan. Dus aan de slag maar weer.

Gelukkig weet ik dit keer hoe het moet en gaat het een stuk sneller. Fiets recht neer gezet, stuur dit keer goed rechtuit en gekeken hoe de wielen staan.  De wielen staan een beetje zo als het stuur recht staat:

Dit is natuurlijk zwaar overdreven maar zo is het duidelijker ;)
Nu was mijn logische gedachte, ik draai het rechterkogelkopje 3 slagen naar binnen en links 3 slagen naar buiten, zo blijft de sporing gehanteerd. Helaas bleek dit in de praktijk toch anders te zijn want een flink uitspoor was het gevolg. Rechterkopje weer 1 slag terug, linkkant 1 slag verder en maar weer eens kijken. Nu had ik een heel klein beetje toespoor (1mm ongeveer). Dat krijg ik er helaas niet uit maar iets toespoor is niet zo erg. Voor ik de boel weer helemaal vast zet eerst even een klein stukje mee gefietst door de straat om te kijken of de fiets nu wél rechtuit wilde. Stuur kaarsrecht gezet en maar rijden en zowaar: hij gaat kaarsrecht vooruit! Missie geslaagd.

Nu de kogeltjes nog makkelijk los konden heb ik ze maar gelijk allemaal even los gehad en een dikke klodder vet op gesmeerd (Lagervet) om zo de boel wat te smeren en om rammelen tegen te gaan.  Tevens de veerpoten nog maar eens gesmeerd en de ketting bekeken maar die was nog keurig dus niks aan doen. Achterband weer op spanning gebracht (was 3 bar ipv 6) , heb nog een tierepje om de remkabel gemaakt om deze aan de veerpoot vast te zetten zodat het busje niet steeds loskomt van de remhevel / hendel. Remtrommeltjes schoongemaakt en: grootlicht verwijderd ivm enige scheurtjes in de gelcoat en helaas ook in het glasvezel! Of dat door de trillingen van de lamp komt weet ik niet maar het wordt wel erger als er de hele tijd zo'n gewicht aan trekt, duwt en trilt.

Het effect van dit alles: Vanochtend viel me vooral op dat de fiets een stuk stiller was, het gerammel en gebonk van de rechter veerpoot was een heel stuk minder en ook het "gedribbel" wat ik af en toe voelde is nu volledig verdwenen.  Qua snelheid was het prima maar dat was de vorige keer na het goedzetten van de sporing ook al. Al en al voelde de fiets lekker soepel aan vanochtend!
het enige dat nu nog aandacht vereist is het achterwiel. Het lager maakt wat geluid en een hele enkele keer trapt hij door (freewheel?)  Maar dat mogen de mannen in Dronten een keer oplossen als de fiets daar voor onderhoud heen gaat.

7 opmerkingen:

  1. Zonder lek komen mijn banden nooit op 3 bar terecht.

    Ik pomp echt elke week alle banden van mijn fietsen op.

    Van de rest van de familie doe ik dat één keer per maand. Ik vind eigenlijk dat ze het zelf moeten doen, maar dan fietsen ze soms bijna op de velg.......tja, dochters die fietsen omdat het moet.......;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe herkenbaar! Marloes heeft er ook een handje van mij als onderhoudsmonteur te zien.
      Bedankt voor het vertrouwen, maar als er onderweg wat aan de knikker is en ik ben niet in de buurt is Leiden in last.
      Banden op spanning houden, plakken e.d. moet ze zelf doen.....maar meestal doe ik het dan toch. Kan het niet aanzien. Zwak.

      Verwijderen
  2. Ik had toen met de sneeuw ook wat lucht uit de achterband laten lopen om iets meer grip te krijgen dus waarschijnlijk toen iets te enthousiast geweest :)
    De voorbanden waren nog prima op spanning (6 bar). En ja dat oppompen voor gezinsleden ken ik.... afgelopen zondag een zielig voorbandje van de stadsfiets van mijn vriendin opgepompt, stond op 1,5 bar! Gek he dat dat zwaar trapt....

    Ik pomp mijn eigen banden zelf meestal om de week op. Tenzij ik het vermoeden heb dat ze erg zacht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo Mark,

    Ik heb hetzelfde verschijnsel met het stuur van mijn mango. Navraag bij sinner leerde me dat het ook gewoon mogelijk is om het stuurtje zelf recht te zetten zonder de sporing te veranderen.
    Ik heb er zelfs nog een hele foto reportage bij gekregen hoe ik dat moet doen. Als je interesse hebt kan ik dat eens opzoeken.

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. hoi Mark,

      heb de link naar je toegestuurd via mail. Ik vind het niet erg om het te publiceren . . .

      Verwijderen
    3. Wees voorzichtig met het openbaar maken van je mail adres. Dit is geen besloten blog....
      Bedrijven zijn verzot op dit soort berichten. Spam, spam, spam.....

      Verwijderen