zaterdag 31 maart 2012

2 Kogelgewrichten vervangen

Gisteren lag er een enveloppe van Velomobiel met daarin mijn 2 bestelde M8 kogelkopjes (kogelgewrichten), snelle service!

Vanochtend de garage ingedoken en de kogelkoppen vervangen. Dat is een klusje van niks als je goed bij kunt en je even door hebt hoe je de oude loskrijgt. Ik kreeg in eerste instantie de kogel niet los van het 'dopje' dus ik heb het maar in zijn geheel losgeschroeft, even pielen om een passende steeksleutel boven de kogel te krijgen zodat de kogel niet meedraait als je de bout losdraait.

Op dezelfde plek terugkrijgen is niet zo moeilijk. Gewoon even tellen hoevaak het kopje draait voor hij los is van het schroefdraad en evenvaak weer het nieuwe kopje terugschroeven. Allereerst had ik het voorste kogelgewricht vervangen aangezien ik ervanuit ging dat die de meeste speling had.

Al snel bleek dat dat niet de enige was die speling vertoonde, ook het kogelgewricht onder de veerpoot had behoorlijk wat speling. Gelukkig had ik een set van 2 dus ook die vervangen. Een korte proefrit maakte duidelijk dat dat inderdaad de boosdoeners waren van het geklapper en gerammel. De fiets was duidelijk stiller op klinkers en stuurde naar mijn idee ook strakker.  Alleen jammer dat de body zelf nog wat resoneert op klinkers.

De nieuwe kogelgewrichtjes op hun nieuwe bestemming:




Een foto van de oude kogelgewrichten, vies en roestig:



Een korte video waarin ik probeer te laten zien hoeveel speling erop zat, komt alleen niet zo erg over volgens mij maar ik denk dat er zeker zo'n 1 a 2 mm speling op zat terwijl de nieuwe totaal geen speling hebben:



Weet iemand trouwens hoe ik de kogelgewrichtjes onder de tunnel tussen de wielen kan vervangen mocht dat nodig zijn ooit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten