zaterdag 3 maart 2012

Klusdag

Vandaag de fiets eens onder handen genomen. Ik was eigenlijk van plan om het stuur recht te zetten dus het zou een klein klusje moeten worden maar uiteindelijk is het uitgelopen op een klusdag. Nadat ik het sutur recht had gezet bleef het maar door mijn hoofd spoken waarom ik nou toch gekanteld ben met de fiets, zou er toch iets met de vering aan de hand zijn?

Only one way to find out: de vering demonteren. Nou had ik dat nog nooit gedaan maar eigenlijk stelt het niet zo heel veel voor. Wiel eraf, bovenste schroef op de wielkast losdraaien, 3 kogelkopjes loswippen  remkabel los en voilla, je hebt de veerpoot in je handen. Nou vooruit, maar eens beginnen met de boel te demonteren. Dat is een kwestie van 1 schroefje los halen en de demperunit eruit trekken en daaronder zit de veer. Ik kreeg bij mijn fiets de originele veren mee, de vorige eigenaar had er stuggere onder laten zetten. Nou is 'stugger' voor zover google mij kan vertellen geel of rood, de veer die ik aantrof was.. zilver?

Links de originele veren, rechts de veer die uit de veerpoot kwam.


Sowieso vond ik de veer wat gammel in elkaar zitten dus of eea zo bedoeld is weet ik niet maargoed. Ik heb de originele veer erin gezet en daarna de boel maar weer in elkaar zetten. Bij het monteren van de rem ging het uiteraard weer mis, wat een waardeloos rotsysteem is dat toch ook om de kabel in vast te klemmen! Uiteindelijk maar een nieuwe binnenkabel gekocht want de oude rafelde helemaal door het vast proberen te draaien.

Goed, volgende kant de veerpoot losgehaald en de remkabel maar laten zitten, dat ging een stuk beter.
Na afloop de sporing en camber nog even controleren en goed gezet en weer helemaal klaar voor gebruik dacht ik zo. Nou nee dus: bij het opruimen van de verwijderde veren viel me op dat er aan 1 veer een dopje zat en aan de andere veer niet. Hij zal toch niet in de veerpoot zijn blijven zitten?  even de afstand tussen wielkast en velg gemeten en ja hoor, rechts is er meer ruimte dan links, dus rechterveerpoot weer gedemonteerd en zo op het eerste gezicht kon ik het dopje niet zien zitten. Stukje ijzerdraad gepakt en erin geprikt en ja hoor, daar is het dopje.
Goed, alles weer in elkaar gezet en toen klopte uiteraard de sporing niet meer, blijkbaar een kopje stiekem wat verdraaid toen ik de boel los had.
Uiteindelijk zit alles weer op zijn plek. Jammer dat mijn pakket nog niet gekomen is met mijn nieuwe achterband en binnenbanden, die had ik mooi direct kunnen monteren nu, nja het is niet anders. Ik loop naar binnen en wat stopt er achter mij? Meneer de TNT met mijn pakket. Wat een feest, kan ik wéér de garage in.

De nieuwe achterband is een Vredestein perfect moiree in de maat 47-406. Lekker dik en dus goede grip en meer comfort en hopelijk wat minder neiging tot dribbelen. De marathon plus die achter zat is verhuisd naar rechtsvoor waar nu een ver versleten marathon plus zat met een verkeerde maat binnenband.

Als alles weer op zijn plek zit ga ik mijn laatste testritje voor vandaag maken, alles lijkt goed te gaan en het verschil in comfort met de andere veren is wel echt goed merkbaar. De originele zijn stukken comfortabler en ik heb niet het idee dat de fiets meer deint of waggelt of overhelt. Wat mij betreft blijven deze dus zitten. De PM achterband voelt ook lekker soepel , alleen het remmen gaat naar mijn mening nog nét niet helemaal recht maar dat is slechts minimaal dus dat moet ik tijdens het rijden een klein beetje bijstellen. Wellicht laat ik ooit nog eens grotere trommels monteren want ik heb deze remmen nooit echt super gevonden.  Wat mij betreft is de fiets weer klaar voor gebruik.

Volgende klusjes: glasvezel reparatie en later gelcoat reparatie.

2 opmerkingen:

  1. Ook wel weer eens lekker: zo'n klusdagje.

    Vorige week hebben we de E-Fuenda van mijn vrouw onder handen genomen.

    Volgende week is mijn Rans' aan de beurt.

    Dat is nou het mega-voordeel van een Roeifiets --> geen ketting; dus ook geen smeerzooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk om deze blog te lezen. Ik heb nog geen Velomobiel, maar al de verhalen maken het wel aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen