vrijdag 9 maart 2012

Stabiliteit

Iets wat me bezig houdt:

Sinds ik omgeslagen ben met de mango ben ik toch iets meer respect gaan krijgen voor autofabrikanten, toch knap hoe strak een auto kan sturen zonder om te slaan. Zou dat nou komen door bv stabilisatorstangen en andere trucks op het onderstel of gewoon puur en alleen omdat een auto breder is, een lager zwaartepunt heeft en 4 wielen heeft ipv 3? 


Zou je aan een velomobiel niet iets kunnen veranderen waardoor hij stabieler op de weg ligt? Andere veren geloof ik niet direct in aangezien bv een 2CV of Dyane ook niet omslaat bij hard bochtenwerk en die hebben toch geen enorm stugge veren zal ik maar zeggen :P : 




Ofwel: wat zou er aangepast kunnen worden om de velomobiel stabieler te krijgen? Ik las dat er een aantal mensen als proef met stabilisatorstangen rijden maar volgens mij hebben alle oude franse auto's die ook niet en die rollen ook niet om.

Mijn ideetjes:

- Zwaartepunt lager maken door bv grotere voorwielen te monteren (24 of 26 inch) waardoor je zelf automatisch wat meer 'tussen' de wielen in zit en / of het stoeltje lager zetten.
-  Voorwielen verder naar voren zodat je wielbasis groter wordt (volgens mij ook een recept voor stabiliteit)
- Banden met weinig grip aan de voorkant en veel grip aan de achterkant
- anti roll systemen zoals stabilisatorstangen of actieve demping maar dat wordt wel erg complex
- 4 wielen ipv 3 ?

Welke velonauten hebben hier al mee geexperimenteerd en wat zijn de uitkomsten?

9 opmerkingen:

  1. De BrandweerQuest was een fiets met twee 26" voorwielen; dus je zou het Theo kunnen vragen. http://brandweerquest.blogspot.com/

    Vier wielen wordt al mee geëxperimenteerd: http://velomobileseminar2012.blogspot.com/2011/12/quarttro-deel-3-door-miles-kingsbury.html

    Dus goed zoeken, dan vind je al veel zinvolle informatie......;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet waarom die regel met "vier wielen" zo raar met spaties wordt getoond. Zo had ik het niet getypt.....:(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk staat de tekst op "uitvullen". De lange link paste niet meer bij de tekst op één regel en is daarom verhuisd naar een volgende regel. De rest van de tekst wordt "uitgevuld" over de regel door tussen elk woord evenveel spaties te plaatsen. In dit geval was "links uitlijnen" een betere optie geweest.
      On topic: Grotere wielen zorgen niet voor een verlaging van het zwaartepunt maar een verhoging! Immers, het centrum van het wiel, de naaf, ligt bij een groter wiel hoger dan bij een lager wiel. Wil je het zwaartepunt verlagen dan zou je juist kleinere wielen moeten kiezen. Kijk naar de Trisled Avatar en de Bries velomobiel (WAW), deze hebben 16" voorwielen. Goed voor het (lagere) zwaartepunt, maar vind maar eens een paar goede, snelle banden in 16" (24" kampt met hetzelfde probleem, weinig goede banden verkrijgbaar)! Nee, dan liever gewoon 20" met een paar F-lite's (die helaas niet op de Mango passen) of Kojaks, of Perfect Moiree's. in 20" is veel meer keuze.
      En dat een Eend of Dyane niet omgaat in z'n scherpe bocht? Prima, maar van wegligging is ook geen sprake meer, kijk maar eens hoe de banden helemaal buiten de velg getrokken worden, ze schuiven bijna over de wangen over het asfalt.
      Overigens, een Mango profiteert al van een lager zwaartepunt met een 20" achterwiel, dit in tegenstelling tot de huidige Strada's en Quest's die allemaal een 26" achterwiel hebben.
      Wat ik zelf in lange linkerbochten doe is met mijn rechterhand de linkerkant van het instapgat pakken en "in de bocht hangen". Het ziet er niet uit, maar het werkt wel ;-). Met een bocht naar rechts werkt het uiteraard andersom, linkerhand pakt de rechterkant van het instapgat. Hou er wel rekening mee dat elke band zijn limiet heeft, er komt een punt dat je banden de grip verliezen en dan gaat het alsnog mis. Een paar lekkere brede sloffen doet wonderen!

      Succes!
      Robert-Jan (Questeritus)

      Verwijderen
    2. Leuk onderwerp. Een lager zwaartepunt geeft een betere wegligging maar......lager kunnen we niet ivm. de verkeersdrempels. Grotere spoorbreedte geeft ook een betere wegligging maar..... dat willen we niet( luchtweerstand)
      De oplossing zou kunnen zijn : de tilting velomobiel, de tilting trike bestaat namelijk al. Er hoeft alleen een stroomlijn omheen
      http://www.youtube.com/watch?v=3JSTqIOORgI

      Verwijderen
  3. Maar een tilting velomobiel is toch een klein beetje een lapmiddel. Misschien waren de eend en dyane niet zo'n goed voorbeeld maar als je bv kijkt naar de oude race auto's dan zijn die ook niet direct vreselijk laag of breed dus waarom zijn die dan veel stabieler? Wat voor truckjes gebruiken die dan :) ?
    Wat ik nog bedacht had was een veerpoot brug net als in auto's om het chassis wat stijver te maken maar dat schijnt nadelig te zijn tegen kantelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. aangezien wij het zwaarste deel zijn in de velomobiel, bepalen wij de ligging van het zwaartepunt. En dit zal dus net voor het achterwiel liggen. Eigenlijk bijna boven de lijn achterwiel- voorwiel.
    Als er dan een bocht genomen wordt wordt langs een kant de vering ingedrukt waardoor de body van de velomobiel een beetje kantelt en dus het zwaartepunt komt dan iets meer naar buiten. met als gevolg dat het kritische punt snel bereikt kan worden.

    Zouden we nu 4 wielen hebben dan komt dit zwaartepunt meer tussen banden te liggen en dus stabieler. Moest ik de middelen hebben zou ik er eentje met 4 wielen ontwerpen om te testen, maar helaas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook een puntje waar ondertussen eens mag over nagedacht worden:
      Aangezien we steeds hogere snelheden bereiken met onze velomobielen begint het nut van een gedegen stuurdemping zich meer en meer naar de voorgrond te bewegen.

      Verwijderen
    2. Stuurdemping? Misschien dat een nieuw stel stokbrekers en veren ook al een heel positief effect kan opleveren, Wim Schermer is daar momenteel mee bezig. Ben benieuwd wat daar de uitkomsten van gaan zijn.
      Die veren en 'dempers' (stukjes schuim) die er nu onder zitten zijn wel heel erg simpel natuurlijk, dat kan volgens mij veel beter. Gewicht is een issue maar misschien dat bv een carbon versie van de quest of strada dat extra gewicht mooi kan compenseren. zelfde gewicht als mijn mango maar toch een betere en comfortabelere en vooral veiligere wegligging.

      Verwijderen
  5. 'Mijn" 3x26 inch Quest was/is idd behoorlijk stabiel in de bochten.
    Ondanks de hogere wielen is hij niet hoger. De as zit op een andere (hogere) plek aan de veerpoten.
    Er is veel over te zeggen over dit concept. Toch neig ik op dit moment meer naar de conventionele 2x20 en 1x26 inch. De ontwikkeling van de Quest staat niet stil. Het voordeel van de grote wielen is ingehaald door andere technieken met de voordelen maar niet de nadelen.

    Voordeel is drie dezelfde banden. Eventueel zelfs de zelfde maat. Dus 1 reserveband nodig. Makkelijk sleutelen en toegankelijkheid.
    Het grote wiel rolt soepeler over slecht wegdek. Echter er blijft maar weinig ruimte voor veerweg. (1 cm) dus toch nog vrij spartaans comfort. Dit draagt weer wel bij tot beter bochtengedrag. Het eigengewicht is ook groter dan 20 ich wielen. Dus theoretisch nadelig voor het weggedrag.
    Voordeel: Meer bandenkeus. Minder banden slijtage door grote loopvlak.

    De grote wielen zorgen ook voor een gyroscopisch effect. Dus draagt ook weer bij aan meer stabiliteit.
    Het grootste nadeel van 26 inch wielen is de grote spaaklengte. Deze moet extra dik zijn en van het juiste materiaal. Ze kunnen gemakkelijk breken. Een grote remtrommel is al weer beter, maar die had ik toen nog niet. Zelf ben ik niet zo'n ruige rijder dus het nadeel gold niet zo voor mij.
    De vorig rijder Ymte had daar wel degelijk last van. Hij is aanzienlijk zwaarder dan mij. (20 kg) en nam zijn kinderen mee naast zich en op schoot. Uiteraard had hij ook een veel hogere bochtensnelheid dan ik. Voor wedstrijden werd de spoorbreedte aangepast (breder). Er is ook geëxperimenteerd zonder veer element. Dat was zelfs het oorspronkelijke plan. Daar had behalve het comfort ook de wegligging zeer onder te lijden. (Dribbelende banden)

    Over het algemeen is de 3x26 inch Quest dus sneller dan de 3x20 inch Quest. Mede ook door de directe aandrijflijn ipv een tussenas. Maar ook de soepele loop van de grote wielen droegen hun steentje bij.
    Toch is uiteindelijk gekozen voor 20 inch wielen voor omdat de stroomlijn dan gesloten kon worden.
    Met grotere snelheid is dat toch een sterk voordeel die niet opweegt tegen de voordelen van de grote wielen. Daarmee is de productie 26 inch Quest weer sneller dan mijn prototype 3x26 inch Quest.

    Toen ik overstapte in mijn nieuwe fiets de Q491 merkte ik pas hoe stabiel mijn oude fiets was. Het went maar ik blijf nog altijd voorzichtig in bochten op snelheid. Ik let o.a. op hoe de positie van mijn benen is in een snelle of krappe bocht op snelheid. Zelf mijn armen haal ik van de (hoge) armsteunen en laat ze naast mij hangen. Alles voor een laag zwaartepunt. Soms ook rij ik liever zonder schuimkraag in wedstrijden. Op en bochtig parcours kan ik dan met een hand aan de kuiprand hangen en zoveel mogelijk tegengewicht geven.
    Met wind leg ik zelfs meerdere flessen water op de bodem onder de stoel. Alle beetjes helpen.

    Overigens kan je een andere kleur veer krijgen bij VM.nl in je veerpoot. Die stugger reageert. Dat helpt ook bij overhellen in de bocht en 'waggelende' gang bij hard aanzetten.

    BeantwoordenVerwijderen