dinsdag 17 april 2012

Koud vanochtend, bijna aanrijding en wedstrijdje

Het lijkt wel of de winter weer terug is. Viziertje er maar weer op, schuimdeksel erop en fietsen maar weer. Wel 2 bijna aanrijdingen vanochtend. Eerst een inhaalpoging waarbij de fietsster die ik in wilde halen ineens zomaar besloot dat links rijden ook wel leuk was en ik dus vol in de remmen moest en de tweede bijna botsing was iets erger, op de Hargalaan in Schiedam heb je als je net onder de snelweg door bent een afritje, waarschijnlijk voor servicediensten ed. Daar rijdt bijna nooit wat. Normaal kijk ik áltijd of er wat aankomt (ondanks dat ik voorrang heb) maar vanochtend had ik meer oog voor de werklui in oranje vesten die langsliepen en belangstellend keken. Vlak daarna zie ik ineens een busje van de gemeentewerken de afrit afkomen terwijl hij én ik al bijna bij de kruising waar het fietspad met de afrit samenkomt zijn. Hij kijkt duidelijk naar rechts terwijl ik van links kom. Ik ga vol in de ankers en hij ziet mij uiteindelijk ook en gaat ook vol in de ankers. Allebei elkaar niet gezien dus. Gelukkig niks gebeurd. Wel ben ik intussen eens gaan denken over sterkere remmen. De trommels zijn op zich prettige onderhoudsvrije remmen maar een forse noodstop neemt mij veel te veel afstand in beslag. En echt wielen blokkeren lukt ook niet als je boven de 30km/u rijdt. Misschien zijn schijven toch beter?

Daarna kom ik bij het ziekenhuis van Schiedam en zie ik mijn collega aan komen rijden met de auto. We zwaaien even naar elkaar en ik ben vast besloten dat ik eerder op het werk moet aankomen dan hij. De reputatie van de velomobiel hangt er vanaf. Helaas heb ik het nadeel dat ik nog een rotstukje moet rijden over klinkers , daarna asfalt en daarna een vreselijk slecht stuk wegdek over het industrieterrein waar hij de snelweg op kan duiken en in no time op het werk kan zijn. Uiteindelijk kom ik bij de laatste straat aan die ik moet oversteken ('s gravenlandseweg)  maar uiteraard komt er net vandaag maar geen einde aan de stroom auto's zodat ik ruim een minuut (misschien wel 2) staat te wachten tot ik over kan steken. Net als ik wil oversteken zie ik mijn collega de straat inrijden. Grrr, toch nog verloren! Maar het is uiteindelijk secondenwerk.

3 opmerkingen:

  1. Meer remcapaciteit is geen overbodige luxe dat is inmiddels wel bewezen.
    De grotere remtrommels die Velomobiel.nl bied zijn zeker de moeite van de meerprijs waard.
    Ze grijpen duidelijk beter aan en verkorte de remweg aanzienlijk. Ook de koeling bij langdurig remmen is veel beter.
    Herspaken of wielen omruilen een belletje en je weet het.
    Voordeel is de ongevoeligheid voor vuil en betrouwbaarheid. Ook 1 of 2 keer per jaar na kijken van de remhendels en schoonmaken remschoenen is alles.

    Sinner velomobielgarage Groningen heeft een complete doe het zelf ombouwset schijfremmen voor de Mango. Super remkracht! Ook in de bergen.
    Nadeel is de afstelling steekt nou en vergt regelmatig onderhoud.

    Maar dat de orginele remtrommels onder de maat zijn, staat vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De onderhoudsvrijheid van remtrommels bevalt me wel dus wellicht ga ik inderdaad eens kijken voor grotere remtrommels, al neig ik toch ook wel echt naar schijfremmen, zou dat nou zoveel onbetrouwbaarder of onderhoudsintensiever zijn? Onder mijn auto doen de schijfremmen
    het immers ook prima :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou voor schijfremmen kiezen + naafdynamo's in beide voorwielen.
    Nooit meer zonder stroom onderweg.

    Anders lijken de grote trommels mij een betere optie

    BeantwoordenVerwijderen