vrijdag 22 juni 2012

De mango, indrukken na ruim 2500km

Intussen heb ik ruim 2500km gevelomobield (is dat een woord? ) in de Mango en ik wil toch even een korte impressie geven van deze fiets.  Wat bevalt me wel en wat bevalt me niet aan deze fiets en wat bevalt me wel en niet aan velomobielen in het algemeen:

De mango is tot nu toe een fijn vervoersmiddel gebleken, laat ik dat voorop stellen. Ik pak hem elke dag weer met plezier en mijn open ligfiets ziet eigenlijk nauwelijks het daglicht meer.

Laat ik maar eens beginnen met

De voordelen van een velomobiel in het algemeen. 

Misschien een niet heel voor de hand liggend eerste puntje maar op 3 wielen rijden geeft echt een stuk meer comfort dan op 2 wielen rijden.
Op de een of andere manier kost het toch wat energie op in balans te blijven en je kan gewoon lekker blijven zitten bij verkeerslichten e.d.
Tel daar een heerlijke zitpositie en redelijke weersbestendigheid bij op en je kan wel raden dat het qua comfort echt een topfiets is. stukken fijner dan elke andere (lig)fiets die ik gereden heb.

Door de stroomlijn kost het minder moeite om hogere snelheden te fietsen, en dat doe je dan ook waardoor langere afstanden minder tijd kosten en er dus voor de fiets ipv de auto of het OV gekozen kan worden.    Ook beschermt de stroomlijn tegen weer en wind en zit je behalve bij hoosbuien gewoon goed droog als het regent. Voor de hoosbuien hoop ik binnenkort een oplossing te hebben in de vorm van een tour of racekap dus ook daar is een oplossing voor.

In de winter heb ik het natuurlijk wel koud gehad maar omdat je uit de wind zit en de binnentemperatuur toch al snel een graad of 5 hoger ligt dan buiten was het toch nog redelijk aangenaam fietsen.

In het verkeer merk je dat je erg goed gezien wordt. Dat kan komen door de knalgele kleur natuurlijk maar ook schooljeugd gaat ruim op tijd aan de kant en geven je de ruimte. Auto's geven je vaak voorrang waar je dat niet hebt etc.  Ik merk dat ik vaker gezien word dan op de open ligfiets of op de rechtop fiets en heb dan ook minder bijna-aanrijdingen met auto's ondanks mijn hogere snelheid.  Een ander voordeel kan zijn dat je op de rijbaan mag, al ben ik daar zelf niet zo kapot van aangezien de meeste automobilisten (en agenten) niet weten dat dat mag.  Maargoed, soms is het handig.

Wat ook erg prettig is is de bagageruimte die je hebt. Je kan in de staart spullen  kwijt maar ook naast je.  Een nadeel is dat je flink veel zooi meesleept altijd omdat - het - toch - wel - past. 

De nadelen van een velomobiel

Nadelen zijn er helaas ook. Zo is een velomobiel iets breder dan een gewone fietser waardoor je soms ergens niet langs kan (dicht op elkaar staande paaltjes, auto's die net even te dicht bij de oprit naar een fietspad staan) . Ook is de draaicircel van het formaat vrachtwagen dus krappe bochtjes zijn soms niet te nemen en moet je steken. Komt in de praktijk gelukkig niet veel voor. Ik ken slechts 1 bocht die ik niet kan nemen in Vlaardingen en daar kom ik verder nooit.

Een ander 'probleem' is dat de fiets niet past in een standaard fietsenrek.
De mango is ongeveer even groot als de gemiddelde scooter dus meestal gebruik ik een scooterplekje om te parkeren maar bv een quest is nog een stuk langer en kan dus wellicht wat lastiger te parkeren zijn. 
Een ander nadeel is dat het een vrij dure fiets is en je hem dus niet graag onbewaakt in een stadscentrum achterlaat.

Wat soms ook lastig kan zijn is bij een verkeerslicht komen waar geen lusdetectie is maar waar de knop voor het verkeerslicht ver weg staat of als je de bocht niet kan maken en dus ver wat de knop staat. Ik heb daar een Aanwijsstokje voor in de fiets liggen maar handig is het niet.

Een velomobiel is natuurlijk een stuk zwaarder dan een stadfiets en heel veel zwaarder dan een racefiets. Ik heb mijn mango nooit gewogen maar ik meen dat hij leeg 35kg zou moeten wegen. Tel daar nog een tasje met reserve en plakspullen en mijn tas met spullen die ik elke dag meesleep naar kantoor en je zit ruim over de 40kg fiets die je na elk verkeerslicht weer op gang moet brengen. En ook heuvelop merk je die extra kilos wel. 

En zei ik net dat je goed gezien word in een velomobiel: ja MAAR er zijn altijd situaties waarin je domweg NIET gezien wordt. Omdat je laag bent én smal kan het soms oppassen zijn wanneer je achter een hoge heg vandaan komt of wanneer je achter een rij geparkeerd blik vandaan komt rijden.  In de praktijk is het vaak geen probleem maar je moet er wél rekening mee houden dat mensen je sommige situaties gewoon niet kunnen zien.  Dus niet vlak achter een auto gaan staan buiten het zicht van de spiegels, niet als een razende roeland achter een geparkeerde SUV een kruising overknallen en bij hoog gras goed oppassen bij dat kruisende fietspad.  Defensief rijden is het toverwoord.

De voordelen van de Mango


Heb ik bewust gekozen voor een mango? Eigenlijk niet, ik was namelijk aan het kijken voor een quest omdat ik die mooier vind om te zien met zijn langere staart en dichte wielkasten maar deze kwam toevallig op mijn pad. Maar voordelen heeft de mango wel.

Wendbaarheid
De grootste is wel de open wielkasten waardoor onderhoud aan de remmen en veerpoten makkelijk is en het verkleint de draaicircel een stuk  waardoor je de fiets bijna de hoek om kan smijten. Sommige bochten zijn zo krap dat ik ze ook met de mango niet haal maar dat is wel een zeldzaamheid. De mango scoort dus punten op het gebied van wendbaarheid.

Ook het feit dat de mango wat korter is geeft naar mijn idee wat pluspunten op het gebied van stallen en parkeren.

Onderhoudsvrij
De ketting ligt in de mango compleet afgeschermd, dat is een zeer prettige bijkomstigheid want de ketting blijft namelijk ten alle tijden vrij van viezigheid en dat verlengt de levensduur van de ketting enorm. Ik heb afgelopen winter door de blubber, pekel en andere zooi gefietst maar de ketting is nog als nieuw terwijl ik die bij mijn hybride fiets absoluut had moeten vervangen.  Ook tandwielen ed blijven schoon en slijten dus minder hard.  En dan heb je nog de trommelremmen om het geheel helemaal onderhoudsvrij te krijgen. Nouja, onderhoudsvrij in fietstermen dan.

Ergonomie
Het is een persoonlijke voorkeur maar ik vind het stuurtje in de mango erg prettig, fijner dan stuurknuppels en ook de zitpositie en het feit dat je goed klem in de fiets zit geeft een zeker gevoel. Remmen bedienen gaat goed en richtingaanwijzers zijn goed te bedienen op het stuur. De lichtschakelaar zit bij mij op het frame tussen mijn benen, dat is dan weer minder handig maar verder ben ik goed tevreden over de zitpositie en de bediening van de fiets.


De Nadelen van de mango

Zijn die er dan? Ja, ik weet dat ik misschien een soort ketter ben als ik ze hier neer zet en niet uitsluitend de fiets de hemel in prijs maar ik ben wat dat betreft gewoon kritisch.

Wegligging
Het grootste nadeel van de mango (of misschien van de velomobiel in het algemeen) vind ik de wegligging. Ik weet dat Wim S tegenwoordig vervangende schokdempers voor de achterzijde verkoopt maar het is gewoon het totaalplaatje wat me niet bevalt.  Ik heb het niet alleen over de wegligging want die is voor de beperkte lengte, gewicht en spoorbreedte best redelijk (maar zeker niet denderend, zie ook:  Schuiver met de mango  maar vooral ook het comfort op bv klinkerwegen wat , alhoewel beter dan menig andere fiets,  nog best te wensen overlaat.  Eea is wel te maskeren met bredere banden en banden met soepelere wangen maar dat zijn in mijn ogen toch lapmiddeltjes. Ik ben dan ook zeer benieuwd of er vervangende voorveerpoten komen voor de mango die het comfort en de wegligging drastisch kunnen verhogen.

Let wel: ik vind de mango een uitermate comfortabel vervoersmiddel en absoluut comfortabeler dan 90% van de fietsen maar je begint stiekem toch te vergelijken met automobielen en dan heeft de velomobiel gewoon nog een lange weg te gaan.  Zeker als je vaak de rijbaan pakt.

Als je met hoge snelheden rijdt wil je toch een voertuig dat gewoon strak en comfortabel op de weg ligt. De eisen worden met de toegenomen snelheid gewoon hoger. Het maakt namelijk nogal verschil of je met 15km/u over het fietspad sukkelt en de bochten neemt met 10km/u of dat je met > 40km/u tussen de auto's rijdt en bij elke bocht met samengeknepen billen zit of je wel op 3 wielen blijft.   En ook qua comfort maakt het nogal uit of je met 15km/u over klinkers rijdt of dat met 30km/u doet.

Herrie
Mijn mango is nog het oude model met een tussenas. Heel fijn dat je er goed bij kan, heel prettig dat je bv kunt kiezen voor een rohloffnaaf maar verder is het natuurlijk een ontzettend vervelend apparaat wat ook nog eens zorgt voor een fikse partij herrie tijdens het fietsen. Op klinkerwegen klappert de achterste ketting er vrolijk op los (tegen de kettinggeleider) en op asfalt hoor je continu de ketting ronddraaien over alle tandwielen en geleidewieltjes.

Naast de aandrijfgeluiden is de fiets natuurlijk net een klikobak wanneer je op slecht wegdek rijdt. De hele fiets is 1 grote klankkast en het feit dat er op ongeveer elk onderdeel wel wat speling zit helpt daarbij niet.  Kogelkoppen vervangen en soepelere veren scheelde al wel wat maar een herriebak blijft het.

Gelukkig is er 1 goede oplossing voor: een koptelefoon.

Warmte ontwikkeling
Dit is natuurlijk inherent aan een (deels) gesloten fiets maar als je zo'n zweetkonijn ben als ik dan heb je het snel warm in zo'n fiets.
Met het warme weer van de laatste tijd heb ik dan ook maar een extra t-shirt mee naar het werk want rustig aan fietsen helpt ook maar beperkt tegen zweten. er is gewoon te weinig rijwind om voldoende af te koelen. En als het warm is én regent is het natuurlijk helemaal feest aangezien je dan je schuimkap erop wilt wat nog warmer is.

Ik weet niet hoe het in andere velomobielen is dus vandaar dat ik dit onderwerp maar even onder nadelen van de mano zet ipv onder nadelen van de velomobiel in het algemeen.



En voor mij geen nadeel maar ik kan me voorstellen dat als je wat minder lenig bent een mango wat lastig instapt.  Dat is bij bv de versatile wat handiger geregeld.

Late edit:

Remmen
Ondanks dat ze redelijk onderhoudsvrij zijn vind ik de toegepaste trommelremmen niet denderend, het is afdoende maar een noodstop maken en op tijd stil staan is er echt niet bij. Grotere trommels of schijfremmen zouden op een voertuig wat hoge snelheden kan bereiken en een behoorlijk gewicht heeft absoluut niet misstaan. Ik vind ze onderbemeten.


Goed, al met al ben ik zéér tevreden met fiets en fiets ik er met veel plezier in elke dag maar er zijn toch nog wel verbeterpuntjes en in meer of mindere mate is dat al opgelost in nieuwere modellen (bv de tussenas) of wordt er aan gewerkt (veerpoten bv).  Maar zo heb je alle voor en nadelen zoals ik ze ondervind eens op een rijtje staan.


7 opmerkingen:

  1. Dag Mark. In de laatste versie van de Sinner Mango zit ook gewoon nog een tussen as. Ik heb zelf 24.000 km in Mango 69 gereden met een Rohloff 14 naaf, en dat was meteen een stuk stiller ! Groeten Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Kees, de Rohloff is juist erg rumoerig van zichzelf in bepaalde versnellingen. In een velomobiel wordt dat alleen maar direct en indirect versterkt. Alleen bij de Versatile/Orca valt het mee voor de rijder omdat hij buiten de carrosserie om netjes is ingebouwd.

      Volgens mij is Mark toe aan een Strada als ik het zo lees. ;-)

      Verwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens op wat puntjes na :

    Je beenspieren, pezen- en aanhechtingen wordt al fietsend steeds sterker ( met voldoende rust tussen de ritten dat is ) en gaan wennen aan de belasting dus gaat het minder inspanning kosten gewicht op gang te brengen en snelheid te maken. Ook goed gebruik maken van je versnellingen scheelt een boel. MTB'ers en racefietsers lopen echt niet zover uit vanuit stilstand bij een stoplicht....voordat je ze inhaalt.

    Het vervelendst vind ik met een 3 wielig voertuig is rijden op een ronde weg ( manier van afwatering ) waar je niet op het midden van de weg kunt gaan rijden. Je hangt dan scheef en je stuur trekt de hele tijd. 2 wielers hebben daar stukken minder last van.

    Dat zweten ben ik 100 % met je eens. Dat beperkt erg waarheen je ermee kunt. Als je werk hebt waar je niet kunt douchen, of op familliebezoek wilt is hevig transpireren een beperking. Men is in onze moderne tijd niet meer gewend stoffige en zwetende reizigers te ontvangen... de voeten van een reizger wassen en zalven is alleen nog iets uit een stoffige bijbel...lol

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het feit dat je het snel warm krijgt in een velomobiel is ook weer een voordeel! In de winter (ik fiets sinds dec 2011 in mijn Strada) kom ik heerlijk toeren bij -5 gr. zonder een dikke jas en handschoenen aan. Zoals heeft elk nadeel ook z'n voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Warmte ontwikkeling en gevoel is heel persoonlijk.
      Misschien heeft Mark nog een orgineel matje in de stoel. Die al snel erg warm.
      De dikke Ventisit maakt al veel verschil.
      Ook zie ik soms mensen met veel te veel kleding aan in een velomobiel.
      Ik rij bijna zomer en winter in slechts een korte broek en 'technisch' Aldi hemd zonder mouwen.
      Ik van nature wel een arm-zweter. Verder ken ik vrij goed tegen warmte.

      Verwijderen
  4. Ha Mark,
    Ook ik heb een vintage vm, Quest met een tussenas, en dit had (grotendeels) mijn verhaal kunnen zijn. Op een paar puntjes denk ik er iets anders over, mn de zichtbaarheid. Ik ga er altijd van uit dat men wel kijkt maar niet ziet, want mensen zien blijkbaar alleen wat ze verwachten te zullen zien, en dat zijn lekkere wijven, auto's, en in (meer of) mindere mate brommers en bukkers. Punt. Ik val in mijn Quest in geen van deze categorieën. En hartje zomer pak ik gewoon de bukker, want ik raak oververhit binnen zo'n gesloten geval. Maar 's winters geniet ik, ik glij wel maar val niet en alleen voor panne moet je dan meer kleren meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er ook standaard vanuit dat ik niet gezien wordt maar mijn ervaring tot nu toe is toch dat mensen je echt een stuk eerder opmerken en omdat ze vaak niet weten wat het is toch maar uit voorzorg stoppen :)

      Verwijderen