maandag 18 juni 2012

Droog? Nee nat!

Houdt een velomobiel je ten alle tijden droog? Nou na vanochtend kan ik zeggen: NEE!
Nou was het ook wel echt een fikse bui en al het water dat binnenkwam kwam via het gat tussen mijn hoofd en de schuimkap maar bij aankomst op het werk was mijn t-shirt zo nat dat ik hem kon uitwringen.  Als dat geen reclame is voor een race of tourkap dan weet ik het niet meer want na vanochtend weet ik zéker dat ik er 1 ga bestellen.  

Ben wel blij dat ik voor de zekerheid een extra t-shirt had meegenomen.

Ook misschien aardig om te melden: Als je last hebt van een doorlekkende schuimkap, koop impregnatiespul voor bv schoenen. Gister heb ik de kap de behandeling gegeven en vanochtend was de vuurdoop en de schuimkap zelf was nog kurkdroog toen ik aankwam. Je zag nu ook de druppels blijven liggen op de kap. Ideaal spul dus!

3 opmerkingen:

  1. Jou tip met impregnatiespul doe ik ook al jaren. Werkt idd uitstekend.
    Alleen de ponsgaten voor het klittenband lekken toch echt door bij aanhoudende regen.

    Een helm met lange brede (tennis)klep een regenhoes werkt ook iets.
    De velomobielhelm, ook wel bekend als Allert helm bestaat ook nog maar daar iets niet makkelijk aan te komen. De mal kan je te leen krijgen bij VM.nl. Moet je hem zelf maken.

    Maar een kap is natuurlijk ideaal kan ik nu uit ervaring zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een helm heb ik ook aan gedacht maar je blijft altijd met een opening zitten waar water door naar binnen komt en daar wil ik vanaf. En omdat we in dit land van die mooie droge *kuch* zomers hebben en de natte nazomer en herfst er weer aankomen wil ik toch maar een keer diep bukken en een tourkap aanschaffen. Zeker als straks de auto verkocht is én mijn bedrijf gaat verder weg verhuizen is het geen overbodige luxe denk ik :)

      Verwijderen
  2. Ik rijd nu ook weer met velomobielonderdelen.nl (race)kap op vanwege de regenbuien. En inderdaad dat biedt bijna-auto comfort bij slecht weer.

    Bij miezer of stromende regen blijf je helemaal droog. Bij keiharde slagregens en harde wind krijg je wel wat opspatwater binnen vanonder het vizier, maar da's alleen wat gespetter in je gezicht en niet vergelijkbaar hoe nat je wordt met schuimkap of zonder kap.

    Ale vizieren van wat voor een kap dan ook hebben wel slechter zicht door druppelvorming bij rgen in je blikveld, ze hebben immers geen ruitenwisser. Die druppelvorming kun je verminderen met een anti-druppelvormingsmiddel die je duur kunt kopen voor motorhelm vizieren, maar net zo werkzaam en heel goedkoop is groene Dreft afwasmiddel. Dat laatste gaat ook nog aandampen tegen. Ik heb dat jaren op mijn motorhelmvizieren gesmeerd, en het voldoet heel goed bij regelmatig opnieuw opbrengen.

    De velomobielonderdelen.nl kappen worden bovendien bij rijden goed vrijgehouden van aandampen door het mini-viziertje dat de luchtstroom langs de binnenkant van het grote vizier laat gaan.

    BeantwoordenVerwijderen