dinsdag 19 juni 2012

Snel sneller snelst

Vanmiddag had ik eigenlijk zin om rustig aan naar huis te pendelen maar eenmaal het industrieterrein af ging het zo lekker dat ik er maar flink de sokken ingezet heb. Met een kruissnelheid tussen de 35 en 42km/u ging het lekker en als je dan ook nog de verkeerslichten een beetje mee hebt schiet het lekker op voor je gemiddelde snelheid. Ik had maar 1 klein oponthoud en dat was een geinteresseerde man die vroeg of mijn fiets op zonnepanelen liep. Na een (hele) korte uitleg wist de man dat het een fiets was en kon ik nog net oranje meepikken (licht was intussen al groen geweest.. ) zodat mijn woon-werk afstand van 10km vandaag in exact 20 minuten afgelegd is. Dat is dus 30km/u gemiddeld! Een nieuw record en ook 1 die ik niet snel meer zal verbeteren aangezien het meer afhangt van de welwillendheid van de verkeerslichten en de drukte op het fietspad dan van mijn trapkunsten.

Ik had wel een beetje last van een warmte explosie toen ik thuiskwam. Maargoed dat ik mijn ventilerende sportshirt had aangetrokken op het werk. Is tenminste mijn goede shirt niet zweterig :)


2 opmerkingen:

  1. Dat is dus ook mijn ervaring. Het gemiddelde wordt regelmatig meer bepaald door de omstandigheden dan door de "trapkunst" van de fietser.

    Alleen tochten die volgens een vaste route gereden worden onder dezelfde omstandigheden zijn volgens mij enigszins vergelijkbaar.

    Als je een vaste route rijdt, dan krijg je na verloop van tijd natuurlijk wel een beeld van hoe het ging. Harder dan gemiddeld of juist zachter...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. omdat ik aan de hand van mijn gemiddelde wil weten of (en hoe) ik voorruit ga qua fietsprestatie/conditie heb ik mijn fietscomputer (garmin edge) zo ingesteld dat ie automatisch stopt als ik stil sta. Dan hoef ik me niet meer druk te maken als er eens alle stoplichten tegenzitten en kan ik de waardes beter met elkaar vergelijken. (het is dan nog wel de kunst om bij een rood stoplicht zo laat mogelijk te remmen en zo hard mogelijk weer op te trekken zodat de onderbreking zo kort mogelijk is ;-) Toen ik nog de totale gem. snelheid ging meten (incl. alle stops) was echt frustrerend. Dan zit je een half uur stevig te trappen en je gemiddelde gaat met 0,1 a 0,2 km/h omhoog en vervolgens bij het eerste het beste stoplicht loopt ie in no time met 0,4 terug :-(

    BeantwoordenVerwijderen