vrijdag 29 juni 2012

Terugverdien tijd wordt korter!

De terugverdientijd van de Mango wordt binnenkort stukken ingekort doordat hij nu volledig de plaats van mijn auto heeft ingenomen.

In mijn statistiekjes reken ik met de 19 cent km vergoeding die standaard gehanteerd wordt maar eigenlijk is dat niet juist. Ik heb uitgerekend wat de auto me in de 3,5 jaar dat ik hem gehad heb gekost heeft per kilometer.

Ik kwam alles bij elkaar (Motorrijtuigenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, afschrijving) uit op een kilometerprijs van 39 cent per kilometer.  Veel mensen klagen altijd over de brandstofkosten maar dat was slechts een fractie van de totale kosten (ongeveer 11 cent).
Zouden meer mensen de auto wegdoen of laten staan als ze zelf eens echt goed uitrekenen wat hun auto elke kilometer kost?

Maar terug naar mijn terugverdientijd.

Sinds de Mango nu mijn primaire vervoersmiddel is geworden spaar ik elke maand aardig wat geld uit.
- Sowieso 65 euro wat ik aan vaste kosten kwijt was (MRB en verzekering) ,
- Onderhoud aan de auto kwam per maand gemiddeld neer op 40 euro per maand
- De afschrijving, dat was ongeveer 900 euro per jaar dus zeg een goede 75 euro .
- Brandstof

Al met al, brandstof nog niet eens meegerekend kwam ik toch al snel op 180 euro (!) per maand , alleen om hem voor de deur te hebben staan.

Dat geld bespaar ik nu dus elke maand waardoor de Mango zichzelf nu nog sneller terugbetaald.

Helaas heb ik zojuist de balans weer wat verhoogd voor de Mango door een racekap te bestellen :)

Ik had nog 2300 euro te gaan, daar komt de kap dan nog bij, 585 euro. = 2885 euro.
Ik fiets ongeveer 4. 000km per jaar woon-werk  = 333km per maand gemiddeld.  Ga ik uit van de 19 cent dan kom ik uit op 63 euro per maand + 180 euro per maand besparing van de auto maakt 243 euro per maand besparing.  De terugverdientijd is nu teruggelopen naar nog 11 maanden !
Ga ik uit van de 39 cent die mijn auto kostte per kilometer dan wordt het zelfs nog korter, namelijk nog 9 maanden. 

Hoezo is een velomobiel duur :)  Het is spotgoedkoop!




9 opmerkingen:

  1. Heel leuk deze vergelijkingen en ik ben het helemaal met je eens. Alleen zullen de verstokte automobilisten de negatieve zaken kleineren en de positieve zaken vergroten. Van Velomobielen zullen ze de nadelen vergroten en de voordelen bagatelliseren en zo zijn we weer terug bij het punt dat ze zullen aanschuiven in de file en gewoon (klagend over de gestegen kosten) verder gaan met...... autorijden.
    Nogmaals je maakt het goed inzichtelijk, een goed vergelijk van de positieve kant van het rijden van een velomobiel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johan Vrielink vroeg zich af in zijn blog : wat is de doelgroep van de velomobiel ?
    Het antwoord staat hierboven .
    De calculerende forens !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Mark,
    Een dingetje: af en toe zal je de auto van je vriendin nog wel eens nodig hebben. Neem aan dat daar de nodige bossen bloemen tegenover horen te staan. Zitten die al in de berekening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nodig hebben is een groot woord natuurlijk aangezien ik ook altijd nog de trein kan pakken maar akkoord, er zal echt af en toe nog wel eens geld uitgegeven moeten worden aan reizen, vandaar dat ik ook de brandstofkosten die ik had expres niet heb meegerekend :)

      Verwijderen
    2. Gewoon je vriendin af en toe in de Mango stoppen... Ruilhandel, deed men eeuwen geleden ook aan!

      Verwijderen
    3. zou wel willen ,maar ik ben daar te kort voor. Dus dan pak ik gewoon me eigen fiets.

      Verwijderen
    4. hij kan de auto gewoon pakken wanneer die wil ,en daar hoeft niks voor tegenover te staan. Dan rijdt die ook nog is, aangezien ik ook vrij weinig rij ,en alles met de fiets doe.

      Verwijderen
  4. Het is goed af en toe een financieel papieren plaatje op te stellen.
    Maar of die berekeningen helemaal zuiver zijn?
    Hoe je het ook draait en keert de auto kost altijd veel geld, zelfs als hij stil staat.
    Hij kost de gemeenschap trouwens ook veel geld. Door alle voorzieningen die er zijn voor een auto. Al is het maar de plek die hij inneemt om stil te staan.

    Je gaat uit van een totale afschrijving tot nul restwaarde.
    Voor de meeste auto's misschien reeel, ook in boekhoudkundige zin. Hooguit 250 euro sloopwaarde.
    Tot nu blijkt in de praktijk blijkt de Mango zelden onder de 2-3000 euro te zakken.
    Ook met veel kilometers en of hoge leeftijd (max 11 jaar)
    In dat licht gezien heb je de kosten er al uit en fiets je in met alleen nog directe kosten in reservetijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, ik ga uit van 0 restwaarde gewoon omdat ik niet weet wat ie nog op zal brengen. Auto's hebben altijd een dramatische afschrijving maar bij velomobielen valt dat volgens mij wel mee inderdaad. Maar voorlopig mag de Mango nog wel even blijven. Hij bevalt me prima.

      Over de maatschappelijke kosten, klopt helemaal natuurlijk. Als je dat interessant vindt kun je eens kijken op de blog genaamd the urbancountry punt com. Staan interessante artikelen in over de maatschappelijke kosten in geld en levens van het (overmatige) gebruik van auto's.

      Verwijderen