dinsdag 12 juni 2012

Vochtig ritje

Een beetje regen is niet erg maar gisteren kwam het echt met bakken uit de hemel. Ik was al doorweekt voor ik bij de fiets aankwam.  Gelukkig kon ik de fiets even in het droge fietsenhok zetten om in te laden.
Mijn schuimkap begon zelfs een klein beetje door te lekken en tijdens het fietsen hield mijn pet  het ook niet meer droog. Toch zat ik er beter bij in mijn velomobiel dan menig andere fietser die doorweekt over het fietspad aan het zwoegen was. 
Bij een verkeerslicht stond ik nog achter een ouder echtpaar waarbij de man zei dat hij wel wilde ruilen met me. Nou ik niet met hem zo in die regen! :)


Ik was dan ook niet enorm nat toen ik thuis kwam, helaas kon dankzij de hoge luchtvochtigheid en het enthousiasme van mijn lichaam voor zweten de kleding alsnog direct de wasmand in.

Zou het zweten minder zijn met een tour of racekap of zou dat het nog erger maken?

2 opmerkingen:

  1. Een harde kap of een schuimkap ontloopt elkaar niet zoveel in luchtvochtigheid binnen in je velo. Beide beperken de luchtstroom in je velo. De beste doorstroming is natuurlijk altijd met open instapgat. Met een schuimkap is je hoofd wel buiten en wordt goed gekoeld, maar een harde kap kan met (half) open vizier ook voldoende lucht langs je hoofd laten stromen.

    Als de luchtvochtigheid in je velo erg hoog wordt kun je je zweet niet meer verdampen aan omringende lucht om jezelf te koelen. Resultaat is dat je erg nat wordt van zweten.

    Mijn ervaring is de harde kap alleen te gebruiken als het hard regent of onder de 16 graden. Met een deelbare harde kap die je in stukken mee kunt nemen ( 1 deel vervangt de schuimkap, bij twijfelachtig weer erg handig ) heb je meer mogelijkheden en hoef je niet voor je rit te kiezen wel of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is wel een groot verschil in luchtvochtigheid tussen een harde carbondeksel en een schuimkap.
    Bij de laatste is de ruimte om je hoofd heel gering. De harde deksel heeft zeer veel meer open ruimte voor je en naast je. De ventilatie is dan ook zeer veel beter.
    Heb je daarnaast ook de gedeelde kap, dan ben je tegen elk weer gewapend.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen