woensdag 13 juni 2012

Wat ze zeggen

Of eigenlijk: wat ze vragen.

Ik stond bij het verkeerslicht, komt er een vrouw van eind 50 schat ik naast me staan.
"Mag ik wat vragen"
- van mij wel hoor
"waarom ga je zo hard" (ik dacht al, oh jee hier komt een zeikerd die vind dat ik te hard reed)
Ze ging verder met: "Is dat nou vanwege de stroomlijn of vanwege sterke benen?"

Ah, toch een interesse vraag :) 
Uitgelegd dat het een combinatie van is hard kunnen trappen én de stroomlijn. De stroomlijn zal tussen de 5 en 10km/u snelheidswinst opleveren maar de rest moet ik toch echt zelf trappen :)
Ook nog even laten zien dat ik bij regen droog kan zitten, dat er rondom vering opzit etc.
De vrouw was vol interesse dus wellicht zien we die ook nog wel eens in een velomobiel rijden !



2 opmerkingen:

  1. Het is wel een heel kort door de bocht antwoord, maar niet helemaal onwaar in die paar woorden.

    De lange uitleg.
    Het gaat om het vermogen wat een fietser kan trappen. Normaal gemiddeld 150 Watt.
    Op een 'gewone' stadsfiets gaat dat vermogen meestal op aan zachte zwaar lopende banden, verroeste lagers, niet onderhouden ketting e.d. eindsnelheid 20 km/uur maximaal. Met een betere fiets iets sneller.

    Een goede racefiets is vergelijkbaar in kwaliteit met een ligfiets/velomobiel.
    Deze zal met een trapwattage van 150 rond de 30 km/uur uitkomen.
    Gaat hij sneller dan ligt dat aan de renner. Die moet sterker zijn dan 150 W
    De gemiddelde fietser op een open (toer) ligfiets kan dat ook halen.

    Op die snelheden gaat er een andere variabel meespelen.
    Het vermogen gaat hoe sneller je gaat steeds meer op aan het overwinnen van de luchtweerstand. De luchtweerstand gaat daarbij ook in het kwadraat omhoog hoe sneller je fietst. Oneerlijk!
    De open ligfietser heeft dus al voordeel bij zijn lage en vlakke positie. Met dezelfde inspanning als op een gewone fiets, gaat hij zomaar harder.

    Een velomobiel, heeft met de stroomlijn nog meer voordeel, heel weinig luchtweerstand. Dus hoe harder je fietst, hoe meer voordeel je er van hebt.
    Het is echter niet zo dat iedereen in een velomobiel of open ligfiets super hard kan fietsen. Wel altijd sneller dan op een gewone fiets.

    Dat harder fietsen kost natuurlijk wel vermogen. Dus moet je dat ook in huis hebben. 150 W kan iedereen wel opbrengen, 200 W of 250W wordt al weer zeldzamer. Maar gelukkig kan je dat trainen.
    Maar als je dat in huis hebt kan je natuurlijk ook heel hard fietsen op een racefiets....maar niet zo snel als in een velomobiel.

    Dan hebben we het nog niet gehad over je duurvermogen en piek vermogen. Ik heb het dus steeds over duurvermogen. Het vermogen dat je kan trappen en heel lang kan volhouden.
    Er zijn renners (ook op de racefiets...) die meer dan 1000 W (1 PK) kunnen pieken...dus kijk eerst naar de kuiten voor je de uitdaging aangaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn piekvermogen ligt rond de 450w heb ik ooit eens gemeten op zo'n testfiets. Was wel op een racefiets en niet op een ligfiets.

    En ja je lange uitleg klopt natuurlijk maar we stonden voor een verkeerslicht dus dan kan ik niet zo'n lang verhaal ophouden natuurlijk ;)

    Ik heb dus gewoon mijn ervaring verteld van wat ik sneller rij met de velomobiel t.o.v. mijn hybride fiets en open ligger en dat is zo'n 5 tot 10km/u sneller. (kruissnelheid 25km~30km/u op de hybride fiets en op de open ligger en tussen de 30 en 35km/u met de mango)

    Die snelheidswinst is dan vooral te danken is aan de stroomlijn aangezien mijn 2 andere fietsen ook kwalitatief goede fietsen zijn en soepel lopen en goed onderhouden worden.

    BeantwoordenVerwijderen