donderdag 26 juli 2012

Nogmaals gepiep en vreemd gedrag

Gisteren de veerpoten van olie voorzien en het gepiep is wel iets minder geworden maar het blijft aanwezig en dan met name 's ochtends. 's middags lijkt het spontaan opgelost te zijn maar de volgende ochtend is het er vrolijk weer.

Wel is me iets raars opgevallen, als ik een bocht naar links maar dan aarzelt de fiets en gaat dan laaaaaangzaam naar links, als ik een bocht naar rechts maak dan hoek ik hem ongeveer de bocht om, direct en pittig. Een beetje het verschil tussen een oude amerikaan als ik naar links ga en een formule 1 auto als ik naar rechts ga.

Nu heeft mijn fiets daar altijd al wel last van gehad maar vandaag had ik het gevoel dat het erger was dan normaal. Alsof de fiets aan de rechterkant meer en dieper inveert dan links. 

Zojuist op het werk even snel bekeken of alle stuur en veerstangen nog op zijn plek zitten en of ik geen lekke band had ofzo maar daar lijkt niks mis mee. 
Ook qua vering lijkt er geen verschil te zitten tussen links en rechts als je op de fiets drukt of als je over een recht stuk weg rijdt.  Alleen verschil in stuurgevoel.

Van het weekend maar eens even aan een nadere inspectie onderwerpen en oa de veerpoten even demonteren om te kijken of alle veren nog wel heel zijn. Eventuele suggesties over wat het zou kunnen zijn zijn welkom.



6 opmerkingen:

  1. Misschien als vraag op de LML (=Google Ligfietsforum) plaatsen. Daar zitten veel VM-rijders en dan moet het al raar zijn als nog nooit iemand zoiets heeft meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou gewoon eens een belletje doen naar Sinner en/of Velomobiel.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gekke stuurgedrag is met hoge waarschijnlijkheid versleten kogelkopjes....makkelijk te vervangen.

    En van die veren vertelde ik al, moet je uiteen nemen en een flinke klodder smeervet tussen doen die niet het PU demper schuimblokje aantast. Kun je meteen kijken of de veer misschien niet gebroken is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een vraagje voor Quezzzt, welk smeervet bedoel je dan die het schuimblokje niet aantast ???????

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat weten ze bij velomobiel.nl of Sinner, op mijn verzoek zijn de veren van de Strada uit elkaar gehaald na eveneens gepiep en gekrijs en olie druppelen wat niets uithaalde.

    Hun oplossing was een royale kwak smeervet op de veren wat natuurlijk heel iets anders is dan olie druppelen door de holle bout.

    Mijn veren waren daarna muisstil. Het is met hoge zekerheid het PU schuimblokje dat door de druk van de veer uitzet en zo wrijvingsweerstand geeft tegen de wand van de veercylinder. Onder bepaalde omstandigheden gaat die krijsen/piepen. Olie erop druppelen van bovenaf heeft dus niet altijd effect.

    Als je de veren royaal met vet insmeert wordt de demping natuurlijk wel minder. Maar daar heb ik desondanks geen last van gehad, van dat gekraak, gekrijs en gepiep wel.

    Die velomobiel veerpoten van vrij gedateerd ontwerp die je op vrijwel iedere velomobiel indentiek weervind werken best betrouwbaar ( want primitief ) maar behoeven wel onderhoud.

    Straks is er dankzij Wim Schermer en Risse een keus, ook voor de voor veerpoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn mango kraakte bij het sturen naar links.
    De oorzaak was het linker voorste kogelkopje dat droog stond. Met de tang haalde ik het uit elkaar een klodder machine vet zorgde terug voor een stille fiets.

    Met de veer had ik een probleem tijdens de winter dat deze "vastvroor" met een bus silicone olie diep in de holle bout te spuiten zorgde terug voor een beter werking zonder de poot te demonteren.

    BeantwoordenVerwijderen