dinsdag 10 juli 2012

Onderhoud

Ook al is mijn mango technisch gezien volgens mij nog prima in orde, er zal een keer onderhoud aan gaan komen aan wat essentiele zaken als remmen en aandrijving.
Aandrijving lijkt me lastig maar wel te doen en daar heb ik ook wel wat ervaring mee maar ik weet niet alles.

Misschien dat een aantal lezers van mijn blog mij een aantal dingen kunnen vertellen:

- Hoe lastig is het om de achtercassette (tussenas) te vervangen?
- Hoe zie ik of de remblokken van de trommels aan vervanging toe zijn en hoe moeilijk zijn die - zelf te vervangen?
- Kun je een beetje bij de voorste kettingbladen wanneer je die moet vervangen?

En zijn er nog meer zaken die, net als bv de veerpoten, af en toe aandacht nodig hebben?




4 opmerkingen:

  1. Hou me te goede, ik ben geen super sleutelaar. :-(
    Bij een Mango heb je voordeel dat je redelijk makkelijk overal bij kunt.
    De cassette zit onder het zadel. Het enige wat je nodig kan hebben is een cassette trekker om hem af te nemen en een cassette zweep.

    Ja zal eerst moeten vaststellen of de ketting versleten is (de eerste?) De achterketting gaat heel lang mee, dus de cassette ook. Een indicatie van slijtage is als je een schakel tussen duim en wijsvinger neem bij een tandwiel en er licht aan trek. Als hij helemaal los komt is het tandwiel versleten. Soms is de punt van een tandwiel niet recht omhoog maar iets krom.

    In elk geval bij het voorblad zou ik het blad wat je het meeste gebruik gelijk vervangen met een versleten ketting. (ook het blad achter, tegenover de cassette.)
    Het voorste blad kan je losmaken met de fiets op zijn kant (deken!) door de voetgaten. Ergens het blad voorzichtig klem opzetten met een schroevendraaier en los maken met een inbussleutel.
    Zet de versnelling op het kleinste blad achter en voor. Dan heb je ruimte met de ketting.
    Afhankelijk van wat je schakel gedrag is, kunnen 1 of meerdere tandwielen versleten zijn. Dan moet de cassette in zijn geheel vervangen worden.
    Let op: Als je tijdens het rijden uit de versnelling schiet kan dit 3 dingen betekenen. De schakelkabel is opgerekt. De ketting is te lang, of het de cassette is versleten.

    Remblokje zijn simpel te controleren. Wiel demonteren en je kan zien of de schoenen schoon dik en dik genoeg zijn. Het nokje/heveltje tussen de schoenen moet ook soepel in de ankerplaat draaien en tussen de blokje niet versleten zijn. Ook wat dik vet op doen. Erop doen van de remblokje is een handigheid.

    De vorkpoten is wat meer werk. Maar als je het een keer gedaan of heb zien doen is het simpel. Meestal voldoet een drupje olie boven in tegen het piepen. Anders moet hij even gedemonteerd en uit elkaar, schoongemaakt en opnieuw ingevet. (Vergeet de achterpoot niet.)
    Als je dan toch bezig bent ook even de kogelkopjes nakijken.

    Hier staat een sumiere handleiding:
    http://www.velomobiel.nl/handleiding/mango_handleiding.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Mark,
    Let op, geen vet op de remvoeringen(de 'blokken') zelf of aan de binnenkant van de naaf doen hoor, dan kun je direct over op nieuw remblokken. De cassette kan ook bestaan uit een as met enkele of alle tandwielen los, dan kun je alleen de ergst versleten tandwieltjes vervangen. Ik zou persoonlijk pas aan kettingvervanging gaan denken wanneer deze bij het flink kracht zetten begint over te slaan. kijk even op http://vmquest78.blogspot.nl/2012/04/stuntels.html voor een plaatje van dezelfde constructie maar dan bij een vintage Quest.
    succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeveel km heeft de huidige ketting en tandwielen?
    Mijn teller staat op +18.000km met de oorspronkelijke ketting. overslaan doet hij nog niet maar schakelt soms wel te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb echt geen idee hoeveel kilometer de boel erop heeft staan. Ik heb er zelf een krappe 3000km mee gereden maar de fiets zelf zit aan bijna 28.000km dus ik neem aan dat het minstens al eens een keer vervangen is. Ik zie nog geen haaientandjes op de tandwielen dus dat lijkt me nog wel in orde, overslaan doet ie ook niet.

    Er was toch een meetmethode om de ketting'rek' te meten en aan de hand daarvan de slijtage ongeveer te kunnen bepalen?

    BeantwoordenVerwijderen