vrijdag 6 juli 2012

versnellingen tekort

Ik las op een medeblogger een stukje over het vestigen van persoonlijke records en dat daar niet alles voor moet wijken. Nu doe ik dat normaal zeker niet, ik probeer me als een 'heer in het verkeer' te gedragen maar vandaag ging alles zó lekker dat het toch wel lekker opschoot en ik mijn woon-werk afstand in exact 20 minuten afgelegd heb (als ik de verkeerslichten niet meereken zelfs nog een minuut minder). Dat komt neer op een gemiddelde van 30km/u .
Ongekend snel op mijn niet al te rechte en slecht onderhouden woon-werk route.  

Maar niet alles wijkt voor hoge gemiddelde snelheden...

En waarom kom ik versnellingen tekort?

We schrijven vrijdag 6 juli 2012, ik kom aan op het hazepad in Schiedam.

Ongeveer het enige rechte, brede, overzichtelijke en netjes geasfalteerde stuk fietspad wat ik onderweg tegenkom.
Aangezien het al redelijk vlotjes liep en ik nog wat moeheid eruit te trappen had besloot ik het gas er even flink op te gooien, de snelheid gaat al snel richting de 40km/u, de snelheid loopt op tot voorbij mijn vorige record van 43km/u, de teller loopt door naar 45km/u, ik ga eroverheen en rij 46km/u en dan wil ik nog 1 keer doorschakelen maar.... ik heb geen versnellingen meer over!
Aangezien ik al met een behoorlijk hoge cadans trap pers ik er nog net 1 km/u extra uit maar veel sneller dan dat krijg ik mijn voeten niet rond. Ik haal een wielrenner in die het er niet bij laat zitten en me probeert bij te houden maar helaas voor hem. Vandaag hou ik die snelheid met gemak vast. Ook de 45km/u scooter kan me niet voorbij komen. Pas aan het einde van het hazepad hoef ik af te remmen. Toch wel eens lekker als er weinig andere fietsers zijn! 

Even verderop probeert een opgevoerde snorscooter ook nog even of hij me kan inhalen maar helaas, door de opgewekte adrenaline rij ik de rest van de weg met ongeveer 35km/u zonder moeite en dat trok het scootertje niet. 


Even later wordt de heer in het verkeer in me wakker als ik een klein meisje op het fietspad zie lopen met daarachteraan een 2e kindje op een fietsje en een moeder die blijkbaar bang is dat ik haar kinderen aan gruzelementen rij want ze rent op haar kinderen af.  Maar ik had mijn snelheid al gereduceerd tot bijna stilstand. Een hoge gemiddelde snelheid is leuk maar zo'n kind geeft toch rommel aan je fiets he ;)  
De vrouw glimlacht en knikt onder het mom 'bedankt dat jij wél oplet'

 Ik kom al met al met een hele nette (al zeg ik het zelf) 30km/u als gemiddelde snelheid thuis. Doordrenkt van het zweet maar dat mag de pret niet drukken :)


Het is duidelijk dat een hoge snelheid rijden met mijn mango ook geen probleem is maar dat er wel grenzen zijn aan hoe hard de fiets kan. In dit geval liep ik tegen het einde van het versnellingsbereik.
Wellicht dat ik bij een cassette of voorblad wissel kies voor een iets zwaarder eindverzet zodat de topsnelheid nog wat hoger kan liggen.

Ook is duidelijk dat de omstandigheden dit soort snelheden zelden toelaten want dit kan écht alleen als het niet druk is en zeker niet overal, anders zou het te gevaarlijk worden. Ik word liever niet geassocieerd met bv brommerrijders die overal met diezelfde snelheid op een haar na langs anderen scheuren.

Het is leuk om te laten zien dat een velomobiel héél hard kan maar het is ook leuk om te laten zien dat ie ook heel zacht kan en dat je als velonaut een heer in het verkeer kan zijn :)


Nu nog die 50km/u halen... maar dat zal niet op mijn woon-werk route gaan gebeuren. Te weinig rechte lange stukken... 







6 opmerkingen:

  1. Hoi Mark,
    Als je eens echt hard wilt gaan, moet je eens door de Beneluxtunnel gaan. De gewone fietstunnel is al goed voor snel, de C-buis met langere aanloop gaat nog harder. Reken maar dat je versnellingen tekort gaat komen!
    Groeten,

    Kees - rode Quest die je wel eens tegenkomt - van Malssen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,

      Maar dat is natuurlijk wel valsspelen omdat je niet zelf hoeft te trappen. Ik ben een paar geleden de mont ventoux opgefietst en op de terugweg vanaf de top werden ook regelmatig snelheden van 65km/u en hoger bereikt, harder kon ook wel maar durfde ik niet. En dat was een hybride fiets, ik wil niet eens weten hoe hard een velomobiel daar naar beneden zou storten.
      De beneluxtunnel is behoorlijk steil inderdaad en zeker de servicetunnel heeft een lange aanloop. Ook op de open ligger haal ik daar met gemak meer dan 50km/u zonder trappen.

      Groeten terug

      Mark - die kees ook wel eens op de racefiets en voorheen met de koe regelmatig tegenkomt met de mango en de Dingo en altijd even zwaait - van der Wijden

      Verwijderen
  2. Op de site van Sinner kom ik dit tegen :

    Versnellingen

    De Mango heeft een tussenas waarop een tandwiel van 24 tot 32 tanden gemonteerd kan worden. In combinatie met de andere standaard tandwielen in de Mango levert dit bij een trapfrequentie van 90 per minuut een snelheid op van ongeveer 38 tot 52 km/uur. Wie met het kleinste tandwiel op de tussenas 50 km/uur wil rijden moet bijna 120 omwentelingen per minuut trappen. Bij een tandwiel 32 op de tussenas is op een helling rijden erg zwaar. Het hangt dus van je eigen voorkeuren af (trapfrequentie / snelheid) en de omstandigheden (vlak gebied / heuvels) wat de beste combinatie van tandwielen is. Er kan een extra tandwiel op de trapas gemonteerd worden, bij nieuwere Mango's zelfs 2 extra, waardoor het aantal versnellingen vergroot wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vooraan de trapas al een extra blad maar dat is een bergverzet en is zó licht dat ik hem in de praktijk nooit gebruik.
      Maar als ik het goed begrijp is het alles of niets, of erg zwaar heuvelop, of een lagere top.

      Verwijderen
  3. Tja bij mij is het 30 tanks voortandwiel nog in nieuwstaat, die gebruikte ik nog nooit bij klimmen tegen viaducten, bruggen en heuvelhellingen tot nu toe. En ik heb een 35 kg Strada en ben zelf 95 kilo.

    Ik betwijfel of een 27,5 kg Mango wel zo'n heel laag verzet voor klimmen nodig heeft, tenzij je fietsvakanties in het buitenland met serieuze hellingen van plan bent.

    Dan ook weer, topsnelheid zul je ook niet iedere dag inzetten....

    Ikzelf rijdt met een lage cadans van tussen de 75 en 85 tpm, die 100 tpm haal ik niet eens laat staan 120 tpm. Mijn topsnelheid is feitelijk ook beperkt door verzet en cadans : sneller dan 90 tpm trappen lukt mij niet en dan rijdt de Strada 55 km/u.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt snel verschillende verzetten vergelijken met bijvoorbeeld deze site: http://www.soulbikes.com/gears/ Deze site kan ook tussenassen en naafversnellingen berekenen.
    Ik rij doorgaans met 30-42-52 voorbladen, een 11-32 cassette, 30 tands (groots mogelijke) en de (onveranderlijke) 18 tands freewheel op het achterwiel. Bij een cadans van 90 kom ik dan op snelheden van 13 tot 65 km/h. Ruim voldoende in Nederland. Dat is echter bij lange tochten met bepakking en klimmen van 15-20% te zwaar. (je weet op vakantie niet altijd wat je tegen gaat komen). Op fietsvakantie vervang ik daarom de 30tands op de tussenas heel simpel voor een 22tands (kleinst mogelijke) en kom dan op 9,5 tot 48 km/h. Bij steil klimmen kan de cadans wat mij betreft even zakken naar 60 en dan ga ik 6,5km/uur. Daarmee kan ik alles aan en bergaf is het helmaal niet erg om je te laten rollen of even een hogere cadans trappen om snelheid te maken voor een volgende heuvel. In de Appalachen in de USA heb ik veel plezier gehad van dit verzet. Door rijders met zwaardere velomobielen zonder aangepast verzet werd veel geklaagd.

    Voor een oudere Mango met 1 voorblad (42?) is het een idee om een groter voorblad te nemen (52). Kost geen vermogen, simpel te doen. Zo'n verzet kom je in Nederland wel mee weg.

    BeantwoordenVerwijderen