vrijdag 24 augustus 2012

Vlaardingen en kruispunten

Vlaardingen en fietsers.. Ondanks dat het de groenste gemeente prijs in de wacht gesleept heeft doet het maar bar weinig voor de groene vervoersbewegingen in de stad. Klinkers, drempels, stoeptegelfietspaden uit het jaar 0 en vooral heel veel rare kruispunten.

zo kan ik op de heenweg prima via de Marathonweg, Bilitonlaan heen maar terug kan ik het wel vergeten om over de marathonweg te gaan omdat de gemeente dit blijkbaar een voorbeeld vind van een goed ontworpen opstelplaats voor fietsers:


Zoals je ziet , van welke kant je ook komt, je haalt de bocht nauwelijks omdat de knop voor het verkeerslicht in de bocht staat en als je staat te wachten sta je midden in de bocht op het fietspad. Nu kan een keer je vergissen voorkomen maar bij het opnieuw ontwerpen van de Galgkade zou je toch denken dat ze het beter voor fietsers hebben gemaakt. Niets is minder waar:



Als je als fietser rechtdoor wilt moet je niet (zoals je logischerwijs zou verwachten) rechtdoor maar linksaf, je opstellen voor een niet te bereiken drukknop voor het verkeerslicht. Daarna ga je rechtsaf tot je bij een rij geparkeerde auto's uitkomt waar je over moet steken, je ziet werkelijk NIETS en het is een vrij drukke doorgaande weg. Heb je met gevaar voor eigen leven de weg overgestoken dan wordt je getrakteerd op een haakse bocht naar links waar zelfs een stuntfiets moeite mee zou hebben.

Waarom ze niet gewoon het fietspad voor die 300 meter aan de rechterkant van de weg door hebben laten lopen is beyond me.

En denk maar niet dat die opstelplaatsen alleen voor mij vervelend zijn. Gisteren stond er bij de galgkade een wielrenner die de bocht ook niet haalde en zijn fiets moest optillen en rechtzetten en bij de Marathonweg zie ik ook altijd de boel geblokkeerd staan, ouderen die enorm rare capriolen moeten uithalen om bij de knop te komen (er is daar géén lus) en mensen met een scootmobiel kunnen ook in de stront zakken want die halen dat soort bochten ook niet.

Wie bedenkt dit soort dingen toch.

Of nog een mooi voorbeeld van faalbeleid, de Schiedamseweg vlak bij station Vlaardingen Oost:


De wegindeling is intussen iets anders geworden. het fietspad is aan beide kanten ingeklemd door hoge stoepen en de stoep is echt achterlijk breed terwijl het fietspad net breed genoeg is voor 1 velomobiel. Ik schat dat het niet breder is dan 90cm dus andere fietsers inhalen is onmogelijk.  Waarom maken ze de stoep zo idioot breed en het fietspad zo idioot smal? Wie verzint dat? Op de weg rijden dan maar? Dat kan maar auto's kunnen je daar niet inhalen omdat er in het midden van de weg een verhoging is aangebracht.... Dan is het maar afwachten of de automobilist die je achter je hebt rijden geduldig is of niet.

En dat terwijl de rest van de Schiedamseweg wél goed voor elkaar is (lees: er is alleen een fietsstrook en de verkeerslichten gaan gelijk met die van de auto's , zo heb ik het het liefst! ) 

Enfin, ik vraag me af hoe mede velomobilist Ligfries de Galgkade bv pakt want volgens mij rijdt hij daar ook overheen?

En dan het pronkstuk van Vlaardingen:

1e Leyden van Gaalstraat:

Hoe moet je hier in vredesnaam doorheen zonder af te stappen en bijzonder lening te zijn?


1 ding is duidelijk: fietsers zijn zelfs in Nederland een afterthought en als je de staat van fietspaden ziet, de vele afsluitingen en omleidingen , de breedte van fietspaden etc is voor mij 1 ding duidelijk. Ook in dit land is ALLES nog altijd ingericht op autogebruik en niet op fietsgebruik. Dat is altijd achteraf in het wegennet ingepland, zo veel is wel duidelijk.

Tot zover mijn Rant :-)

Gisteren nog een paar mooie krassen toegevoegd aan de onderzijde door het oprijden van een fietspad waarbij de overgang weg -> fietspad nogal verzakt was en het fietspad daarna direct omhoog liep, op een paar krassen na verder niks te zien gelukkig.

Ook kwam ik ligfries weer tegen die mijn gezwaai een beetje laat opmerkte omdat hij bij een kruising stond te kijken wanneer hij kon gaan rijden :-)


Ook nog een mooi staaltje ongeduld gezien vanochtend. Ik kon op de schiedamseweg 2 tergend rijdende vrouwen niet inhalen (zie hierboven) dus toen ik er uiteindelijk voorbij kon deed ik dat. terwijl ik aan het inhalen was en weer naar rechts wilde gaan vloog er een renault megane station mij voorbij en knalde in zijn lompigheid bijna op een vluchtheuvel. Wat een geduld hebben sommige mensen toch en het was ook nog compleet nutteloos want 10 meter verder moest hij stoppen voor de wachtende auto's voor de rotonde. Ik reed hem rechts op het fietspad met een grote glimlach weer voorbij. Schitterend dat niet aanwezige verkeersinzicht en geduld.



1 opmerking:

  1. Hoi Mark,

    Het verkeerslicht bij de Galgkade/Deltabrug is minder een probleem dan het lijkt: in het wegdek zit een goed werkende sensor en als je zorgt dat je met je voorwiel er even goed overheen gaat, pikt ie het goed op en hoef je echt niet op het knopje te drukken. Die haakse oversteek even verder is inderdaad een draak van een situatie. Ik vermoed dat in de toekomst het fietspad in 2 richtingen doorgetrokken wordt aan de zuidkant, dan komt het alsnog goed. Dat is zelfs beter, omdat je dan veel minder kruisende wegen hebt. Zelf heb ik er geen last van, want ik werk vlak voor die oversteek ;)
    De 1e Leyden van Gaalstraat moet je als fietser niet door willen. Ga als je van de fietsstraat afkomt (bij supermarkt) meteen naar links en verder via de spoorsingel, dat gaat prima.

    Groeten, Kees - ligfries

    BeantwoordenVerwijderen