dinsdag 11 september 2012

50km/u!

Vanochtend heb ik een nieuw snelheidsrecord op de klok gezet, 50,5km/u  :-)

Ik dacht de vorige keer dat het echt niet haalbaar zou zijn maar ik had blijkbaar weer eens te vroeg gesproken.   Ik merk wel dat alles boven de 40km/u veel meer energie gaat kosten en boven de 45km/u lijkt het wel alsof je door een dikke pudding heen moet trappen om nog harder te trappen. 

De stabiliteit van de fiets bleef trouwens prima en je voelde duidelijk het gyroscopisch effect van de wielen bij die snelheid waardoor de fiets stukken minder zenuwachtig aanvoelt dan op lagere snelheden. Een soort snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging ;)

Ben benieuwd of straks met de racekap de 55km/u haalbaar gaat worden.  Dat wordt de volgende uitdaging.


13 opmerkingen:

  1. Knappe prestatie Mark! Ik lees graag of die 5 km/uur snelheidswinst er ook echt in zit. Trouwens, je terugverdientijd gaat wel omhoog nu je een racekap hebt aangeschaft ;-)

    Sportieve groet,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die aanschafprijs komt er bij zodra ik hem binnenheb. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de Strada - direct afgeleid van de Mango - kon ik dagelijks wel een keertje of twee doorsprinten naar de 51 km/u op eigen kracht en vlakke weg. Later kon ik die snelheid ook nog enkele minuten vol houden. En inderdaad met dakje, maar de soort banden en bandendruk zijn net zo belangrijk als je nog harder wilt met hetzelfde vermogen. Mijn Strada had F-lites en een Super Moto, met lichte overdruk in de banden.

    Als een glasvezel Strada gemakkelijk 51 km/u kan met een bepaald niet-atleet ( ik ben 10 kg te zwaar ) kun jij dat zeker.

    Op een perfect gladde weg met fijne asfalt structuur en bijna windstilte heb ik een keer op eigen kracht een paar seconden 58 km/u gehaald. Dat heb ik nooit kunnen verbeteren.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is de strada wel iets beter gestroomlijnd en heeft een iets efficientere aandrijving en zo'n dakje scheelt denk ik ook wel. Ik had toen ik deze snelheid reed ook verder niks aan 'stroomlijn verbetering' op de fiets. Niet eens de kap erop :) 58km/u kan ik alleen maar van dromen voorlopig maar wie weet met de kap straks :)

      Verwijderen
  4. Goed werk Marc !!
    Bovendien heb ik meer respect voor mango rijders die de 50+ halen dan voor de strada rijders...(en niet alleen omdat in zelf ook een mango rijder ben :-))
    Een strada heeft een net iets betere stroomlijn (en reken maar dat dat boven de 40 een significante rol speelt), een beter aandrijving en meer mgelijkheden tot snellere banden (F-lites op een mango...? ja, alleen op het achterwiel...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :)
      Ik rij momenteel op 3 keer perfect moiree. Vooraan 35 breed, achteraan 47 breed. Het schijnen niet echt snelle banden te zijn en de mango is natuurlijk ook geen snelheidsmonster tov de quest of de strada.

      Verwijderen
  5. stop ons maar eens in een Q, dan zullen we ze een een poepie laten ruiken !!

    Ik zoek nu trouwens een Q, om naast de mango te rijden en de verschillen eens goed te ervaren. Uiteindelijk zal ik er dan weer 1 verkopen.
    Dus als je er nog 1 weet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben benieuwd wat quezzzzt gaat ervaren als hij zijn quest heeft straks tov de stada.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als Strada rijder heb ik de 50 nog niet gezien (behalve dan in jaren ;-) Ik weet dat je boven de 40 inderdaad behoorlijk moet doortrappen en aangezien ik een beetje een luie fietser ben (ging ik daarom niet ligfietsen?) is het bij 40+ gebleven...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je er echt voor gaat en je zoekt een zo glad mogelijke weg met zeer fijne asfaltstructuur onder windluwe omstandigheden dan kun je in een Mango waarschijnlijk zelfs de 60 km/u zien als sprintsnelheid op eigen kracht.

    Strada rijder Theo schijnt ooit de 64 km/u sprintsnelheid gehaald te hebben.

    De Mango heeft wel een fractie meer aandrijvingsweerstand dan de Strada vanwege de tussenas heb ik gelezen. Maar 26 inch achterwiel of 20 inch achterwiel met aangepaste (tussen)tandwielverhoudingen schijnt geen wezenlijk verschil te geven in te halen snelheid, enkel iets minder rolcomfort.

    Maar een Mango heeft ook een pak minder gewicht met zo'n 27,5 kg tegen 35 kg Strada. Wim Schermer heeft eens gezegd per 10 kg gewicht 1 km/u snelheidsverlies. Met 0,7 km/u snelheidswinst tov een Strada zal het aandrijfsverlies van een Mango wel zijn vereffend met het gewichtsverschil. Die PM banden zijn wel aan de zware kant trouwens.

    .....het perfecte wegdek, perfecte weer, goede conditie en goede banden(druk)..and then you will see some serious shit ;-)





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mango weegt geen 27kg hoor, eerder richting de 35kg. En met al mijn zooi er altijd in gaat het al snel richting de 40kg + mezelf ;)

      of 60 haalbaar is weet ik niet, zeker mijn tandwielverhoudingen wordt dat denk ik lastig.

      Verwijderen
  9. spreek maar eens met Q rijders die de overstap van 20" naar 26" hebben gevoeld; wel degelijk een forse snelheidswinst agv van de betere aandrijving, groter achterwiel, nieuwe techniek bij gelijkblijvend gewicht en aerodynamische eigenschappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb geen Mango dus ik neem van jullie aan dat een 20 inch wiel inderdaad zal schelen ondanks de tussenas tandwielen.

    De standaard tandwielverhouding van een Strada/Quest gaat theoretisch tot 60 km/u aan 100 rpm ( 53/11 bron verzettentabel )

    Ik heb voor de nieuwe Quest andere tandwielen besteld, alles gaat 3-4 tanden groter.

    50 km/u is zowiezo een indrukwekkende hoge snelheid voor een fieter, dus dat heb je maar mooi gehaald. Maar als je het net als ik leuk vind om de lat steeds iets hoger te leggen ( en racefietsers in te halen alsof ze achteruit rijden ) is het maar het begin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen