woensdag 26 september 2012

Hersenspinsels onderstel

Toen ik gisteren bezig was met de kogelkopjes vervangen dacht ik bij mezelf, dat moet toch anders kunnen met een stuk minder fragiele oplossingen?

Ik ben eens wat in paint bezig geweest en hieronder het resultaat.

Allereerst de huidige situatie:








De rondjes zijn de veerpoten en daaromheen de diverse stuurstangen en ophangstangen met elk 2 kogels en kopjes om de boel op zijn plek te houden en om de boel vrij te kunnen laten bewegen. In deze opstelling is daar niet veel anders van te maken natuurlijk, je moet kunnen sturen, je moet kunnen in en uitveren etc.

Toen dacht ik eens na over de vrij elegante oplossing die onder mijn citroëns als achtervering dienst deden: getrokken draagarmen. Simpel, onafhankelijke vering per wiel  en ruimtebesparend. Het enige probleem is dat je fiets met die vering alleen rechtuit kan want sturen kun je er niet mee.

Toen kwam ik met het volgende plan:





Het idee van de getrokken draagarmen blijft. Hierdoor heb je in plaats van 12 kogels die kunnen sluiten er slechts 4 die nodig blijven voor het sturen.
Vooraan heb je een draai of scharnierpunt met een lager (net als bij getrokken draagarmen bij een auto). Hierdoor kan het element omhoog en omlaag bewegen, net als een swingarm.
Aan het einde heb je het blok met de wielnaaf dat bovenop de draagarmen staat (net als nu onderaan de veerpoot zit). Dat blok staat ook op een lager en kan links en rechts bewegen.


Vanaf de zijkant gezien zie je dan dit:



Hier zie je links het draaipunt (vorige plaatje dus bovenaan) en het blok waar het wiel op bevestigd zit en dat kan draaien. 

Dan moet je natuurlijk nog wel een demper hebben anders ligt je fiets domweg op de grond :-)

Hiervoor heb ik het volgende  bedacht:





Het voordeel hiervan zou moeten zijn dat je naast minder slijtende kogels en kopjes ook iets meer ruimte krijgt naast je benen, al moet er natuurlijk ruimte genoeg blijven voor de stuuruitslag van de wielen. 


De gevolgen voor het frame (ik zou het bijna vergeten)  zou ik me dan zo kunnen voorstellen:


2 extra zijbalken voor de draaipunten van de armen, eventueel als de carrosserie sterk genoeg is zou het daar ook aan vast kunnen. Van achteren gezien zou het er dan zo uitzien:



naast de 2 extra zijbalken zou je ook nog iets moeten maken voor de demper, daarvoor zou je zoiets simpels als een extra balkje kunnen maken maar je zou het eventueel wederom ook aan de carrosserie kunnen vastmaken als het maar stevig genoeg is.  Uiteraard heb je aan beide kanten dat extra framedeel en de demper,


Of het in de praktijk allemaal zou gaan werken ,wat de gevolgen voor het gewicht zullen zijn, of de carrosserie de demper kan houden in deze opstelling etc heb ik allemaal niet meegenomen natuurlijk ik dacht dat het wel aardig was om mijn hersenspinsels eens neer te zetten. 

Misschien heeft iemand er ooit eens iets aan.

edit: Naar aanleiding van de opmerking van Red duck ben ik eens op zoek gegaan naar hoe het onderstel van een 2cv eruit ziet en dat werkt inderdaad nagenoeg hetzelfde als ik hierboven had neergezet, alleen maken ze daar gebruik van torsievering rondom:




6 opmerkingen:

  1. Mijn hersenen zijn ook al aardig dicht gesponnen tijdens het fietsen met het uitwerken in mijn hoofd van dit soort ideen.
    Leuke bezigheid.

    Met jou idee is Miles Kingsbury ook al bezig.
    Op het velomobiel seminar in Dronten was hij en zijn K4 ook aanwezig. Natuurlijk heb ik die uitgebreid gefotografeerd.
    https://picasaweb.google.com/103790512408664823517/K4
    Doe er je voordeel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk je eens een origineel idee te hebben blijkt iemand anders het al weer te hebben bedacht! Hij gebruikt voor de achterkant in elk geval ook een variant op getrokken draagarmen en aan de voorkant lijkt het me dat hij het ingewikkeld heeft gemaakt omdat hij de aandrijving voor heeft, dan moet je homokinetische koppelingen gebruiken. Ziet er zwaar uit maar dat kan in de praktijk meevallen. Het ziet er in elk geval geavanceerd uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee !!
    Het zou een keer gemaakt moeten worden.
    Helaas heb ik geen tijd ivm. de Velotilt.
    De combinatie met voorwielaandrijving is ook aantrekkelijk, (lekker korte ketting).
    Heb een keer de homokineet van een Kanta( 45 km. autootje) in handen gehad.
    Was helaas erg zwaar.
    We blijven dromen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee, idd. Ik had zelf in gedachten om de draagarmen naar achter te laten wijzen en onder de stoel torsieveren te monteren. Torsieveren zijn eenvoudig in hoogte verstelbaar en ook is de veerconstante makkelijk te wijzigen en kan een stabilisatie toegevoegd worden. Het stuurgedrag zal bij het in- en uitveren echter veranderen, doordat de casterhoek steeds verandert. Dit kan opgelost worden met twee draagarmen per zijde (zoals bij voorwielen vw kever), maar wellicht wordt het dan weer te ingewikkeld.

      Verwijderen
  4. De Citroen 2cv heeft deze opzet. Simpel en doeltreffend. Maar een enkel draaipunt en in plaats van stuurkogels een stuurpen. Was alles maar zo eenvoudig...

    Groet, F.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eens gezocht hoe de wielophanging van een 2cv eruit ziet en je hebt inderdaad gelijk. Het is bijna hetzelfde idee als ik hierboven had neergezet, alleen dan hebben ze bij citroën torsievering gebruikt in plaats van een veerpoot. Torsievering is denk ik wel zwaar voor op een fiets.

      Verwijderen