dinsdag 18 september 2012

Interessant filmpje over transport

Interessant filmpje over transport, en uiteraard gaan ze ook in op de ligfiets en velomobiel als vergelijkingsmateriaal.Ook laten ze zien hoe efficient (ahum) een auto is.


4 opmerkingen:

  1. Veel vragen, geen echte oplossingen.

    Zolang mensen een auto kunnen betalen is dat het vervoermiddel van keus. Zodra dat niet meer zo is, wordt het (weer) de benenwagen, fiets en de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelfs al kunnen mensen het eigenlijk niet betalen kiezen ze nog voor de auto.

    Wel vind ik het jammer dat de velomobiel afgeschreven wordt als optie omdat het maar een 1 persoons voertuig is terwijl heel veel verplaatsingen per auto bestaan uit het vervoeren van 1 persoon (woon-werk verkeer bv) . Ik hoef geen 3 extra zitplaatsen in mijn velomobiel op weg naar mijn werk, die worden toch niet gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk filmpje idd. Wil populistisch zijn maar slingert een en weer tussen zeer gecompliceerde formules en oppervlakkige vaststellingen. Vragen zonder het antwoord te geven dus zoals Quezzzt al aangeeft.

    Juist dat we blijven zoals het is aan het eind is juist het cruciale probleem.
    We moeten anders leren denken en problemen benaderen. Het antwoord is niet eens zo ver weg. Het zit zelfs besloten in dit filmpje, zonder dat het als oplossing word aangedragen.

    Eerst kijken of transport nodig is. Verbazend vaak is die noodzaak er niet.....we halen dingen te ver weg en wonen te ver van ons werk. Pakken onnodig vaak de auto voor korte ritjes.
    Vervoer moet en kan op lage snelheid. Zeker in Nederland. De gem.snelheid van onze verplaatsing met een auto is slechts ca. 30 km/uur over 16 km met gem. 1,3 persoon....Velomobielwaardes!
    Ontwerp een zeer lichte kleine 'auto' met elektrische (trap) ondersteuning. Weerbestendig en enige laadcapaciteit voor goederen en een extra persoon. Een velomobiel of als een Renault Twizzy!
    En ga natuurlijk dichter bij je werk wonen. Ook aanbestedingen van werk zou verplicht bij voorkeur aan lokale bedrijven vergunt moeten worden.
    Eigen bezit van een auto moet ontmoedigd worden. Huur van een transportmiddel voor personen of vracht moet simpel en goedkoop worden. Aan de rand van steden een transferium of zo.
    Bulk vrachtvervoer meer met schepen en spoorwegen niet met 20 vrachtwagens in konvooi.
    Lokaal transport met bakfietsen en fietskoeriers.
    Hoe klinkt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar men mee mag beginnen is kleine electrische auto's die 3 x zo duur zijn als een benzine versie daarvan betaalbaar maken voor gewone mensen.

    Volgens onderzoek is dat wat mensen tegenhoud en niet de geringe actieradius van ~ 150 km.

    Ik sta echt te popelen om een electrische of waterstof-brandstofcel auto te rijden maar....gewoon niet beschikbaar voor mijn budget. En dat is voor de meesten zo. Dan kom je ook niet zo ver met gewenste verandering.

    Overigens vind ik de afhanklijkheid van onstabiele regio's minstens zo onwenselijk als de gevolgen voor het milieu. Ik ben niet tegen auto's of wegverkeer, maar meer tegen de brandstof die ze daarvoor gebruiken.



    BeantwoordenVerwijderen