maandag 29 oktober 2012

Brr koud.. of toch niet

Vanochtend stap ik naar buiten en brrrrrr koud. Ik was maar wat blij dat ik een dik vest aan had. Fiets naar buiten gerold , windschermpje erop gezet, erin geklommen, schuimkap erop en gaan met die banaan.
Eerste 3-4 kilometer waren heerlijk. Niet te warm, niet te koud. Tot ik bij de eerste stuk omhoog klimmen aankwam. Toen had ik het al wat warmer. Dat ik ondanks koude benen nog even lekker op de rijbaan met 40km/u wilde rijden maakte dat ik het steeds warmer kreeg. Toen ik eenmaal bovenaan het viaduct over de A4 aangekomen was heb ik toch maar even een stop gemaakt. Schuimkap eraf, vest uit en in alleen t-shirt verder. Eenmaal op het werk toch nog best een hoop gezweet.

Misschien moet de conclusie toch maar zijn: Is het nog boven de 5 graden: Alleen tshirt aan. Dan maar een beetje kou lijden aan het begin van de rit. Of zoals vandaag halverwege stoppen en wat uittrekken maarja. Dat is ook niet zo handig :)

Ik moet nog wel even mijn remmen nakijken, sinds vrijdag heb ik het idee dat hij niet zo denderend meer remt.

5 opmerkingen:

  1. Zo doe ik het ook. Onder de 5 graden doe ik ook een hemd onder m'n shirt. Soms aan het begin van de rit een sjaaltje o.i.d. om, wat ik na een paar km als ik warm ben weer makkelijk af kan gooien.
    Onder de 0 graden begin ik wel aan lange mouwen te denken, maar mijn ervaring is dat dat al snel te warm wordt. Ik rij wel altijd voluit, dus ik kom hoe dan ook helemaal bezweet aan op het werk.
    Maar douchen doe ik toch standaard, dus dat is geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier merk ik het verschil met de voluit-rijders. Ik merk dat ik juist zo langzamerhand meer ga aantrekken. De lange mouwen zijn al de hele week standaard, de lange broek heb ik vanochtend klaargelegd. Maar ik fiets dan ook principieel ;-) dekselloos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heeft het deksel jou ooit misdaan? ;) Ik vind hem bij koud of nat weer ideaal

      Verwijderen
    2. Mark, bij nat weer is het inderdaad prettig en soms gewoon ook nodig. Maar ik ben nu eenmaal een onverbeterlijke cabrio-rijder ;-)

      Verwijderen
  3. Eigenlijk ben ik als Sinnerkap piloot hier niet thuis. Steek, steek, prik,prik....;-P
    Rijden met een deksel deed ik in het begin ook weinig. Gewoon een fleecevest aan en een das om. Alleen als het ging vriezen ging de deksel erop. Het werd meestal al snel te warm/klam/onprettig op mijn WW-route. (18 km)

    Tegenwoordig beschik ik over een heel arsenaal aan soorten fietskleding. Dat maakt echt een verschil.
    Coolmax is vooral zomers fijn rijden. De geijkte fietsshirts nemen goed zweet op maar worden in een velomobiel al gauw klam wegens te weinig verdamping zoals op een open fiets. Maar persoonlijke voorkeuren verschillen.

    Fietsshirts met windstopper zijn natuurlijk al helemaal benauwd in een velomobiel. Die zijn bedoeld voor winterfietsers op open fiets met behoorlijk inspanning.
    Gewone katoenen T-shirts. Ik ken hele legers velomobilisten die daar mee fietsen. Zelfs nog met andere kleding er overheen. Ik gruw daarvan. Binnen de kortste keren nat gezweet en droogt never nooit weer. Een no-no voor mij. Zelfs bij langzaam rijden. Dan die witte zweet strepen!

    Een goed alternatief vond ik Marinowol. Vooral omdat het prettig en warm zit. Misschien net iets te warm voor het gevoel. Het regelt de temperatuur wel goed. Daarmee kan je lang open blijven fietsen. Eventueel in meerdere lagen over elkaar heen. Het merk is Icebreaker. Ze zijn van 150 (dun) tot heel dik (450) te verkrijgen. 150+200 is ook 350. Dat is behoorlijk isolerend hoor! Samen met een dunnen windstopper ideaal. Ze zijn ook als gewone kleding te dragen. Wel is het erg kostbaar. Deze tijd is niet de goedkoopste tijd om het aan te schaffen. Ze zijn erg duurzaam dus de investering mee dan waard.

    Marinowol evt. met een ondershirt van Coolmax is ook goed te dragen onder de deksel.
    Wat ik ook vaak doe is een dun en eenvoudig (geen zakken e.d.) fleece vest achterstevoren over mij heen leggen. Of ik draag hem achterstevoren. Dus met de mouwen aan. Ik loop ermee naar buiten normaal gedragen. Draai hem om als ik in stap. Zo kan je rijden. Maar je kan ook de kap eroverheen doen de eerste paar kilometer als het vriest. Wordt het te warm dan trek je hem onder het rijden van je af naar opzij.

    Wat ook kan, is een kraag kopen of zelf maken. Die bedekt alleen het koudste deel, je nek schouders en borst.
    Dit kan ook in een waterdichte regenuitvoering praktisch zijn. De eerste zowel open rijdend als onder de deksel te dragen. De velomobielponcho alleen zonder deksel.

    Een korte broek? Nou, die draag ik vrij lang nog. Je hebt ergens koeling nodig. Je benen kunnen daar het beste tegen. Maar afgelopen vrijdag vond ik het welletjes mij min 3. Ik wilde maar niet meer warm worden 's avonds. Onderkoeld! De lange broek maar weer opgezocht. Al gebruik ik ook vrij vaak speciale lange (steun) kousen samen met een 3/4 broek in de winter. Vooral op langere trajecten (100+ km) Door de overlapping extra warme knieen en de strakke steun/sport kousen stimuleren de doorbloeding van de onderbenen in de kou. Ook produceer je dan veel meer warmte die makkelijk weg moet kunnen zonder je romp af te koelen. Een muts of helm is misschien niet Cool, maar wel effectief warm in de winter. Ik draag er bij vorst zelfs nog een dun helmmutsje onder en een skibril. Bevroren open huid en ogen is niet ondenkbeeldig. Zelfs gevaarlijk!

    BeantwoordenVerwijderen