dinsdag 2 oktober 2012

Meer snelheid doet je verlangen...

Meer snelheid doet je verlangen naar 2 dingen:  Nog meer snelheid en betere remmen.

De remmen: De trommelremmen werken prima tot een snelheid van 30km/u , ga je harder dan dat dan vind ik ze niet echt denderend meer werken.  Schijfremmen zouden dan denk ik toch een uitkomst zijn of op zijn minst een stel grotere trommels als je sneller wilt rijden en het toch veilig wilt houden.

Meer snelheid: Sinds ik de marathon plus banden vervangen heb voor perfect moiree en sinds ik ontdekt heb dat ze op 5 bar toch echt een héél stuk lichter rollen dan op 4 bar (scheelt 3km/u op de uitrolproef bij het viaduct over de A4)  is mijn snelheid met sprongen omhoog gegaan. Ook de klimmetjes in mijn nieuwe woon-werk route zorgen waarschijnlijk voor iets sterkere beenspieren.  35km/u en zelfs 40km/u is geen probleem meer om te rijden als de weg het maar toelaat.  Op de marathon plusjes was het echt zwoegen om de 35km/u  te halen terwijl ik dat nu makkelijk haal.

Probleem met 40kmu/ is dat het al brommersnelheid nadert en je dus ook met dezelfde issues te maken krijgt als brommers.
Je gaat eigenlijk te snel voor het fietspad maar te langzaam om deftig op de weg te rijden.
Ik rij tegenwoordig dus wel wat meer op de weg omdat de snelheid dat beter toelaat maar ik prefereer nog wel het fietspad (mits breed genoeg en niet té druk).

Eigenlijk zou 50km/u beter zijn, dan kun je naar mijn mening beter tussen de auto's plaatsnemen maar om dat continu te rijden kom ik echt kracht tekort en zal ik het moeten zoeken in techniek om mij te helpen .

Misschien dat de racekap nog wat doet met de snelheid en wellicht moet ik de stap eens nemen naar minder lekvrije banden die wel sneller zijn en anders moet ik toch eens kijken naar een snellere velomobiel zoals een quest of waw in de toekomst. Je moet wat te dromen hebben he :-)


De nieuwe kogelkopjes die ik pas geplaatst heb hebben overigens een positieve invloed op het rijgedrag. Het leunen in bochten en het overhellen bij voornamelijk naar links sturen is echt nauwelijks meer merkbaar. Hij stuurt nu weer strak! :) en weer behoorlijk rammelvrij. Alleen jammer dat die piep nog steeds in de fiets zit .  Toch maar eens naar kijken.





10 opmerkingen:

  1. Dromen zijn bedrog.
    Het gras is altijd groener aan de andere kant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het gras er groener is is er des te meer reden om naar de andere kant over te stappen toch? ;)

      Maar een quest is toch volgens mij juist bij hogere snelheden wel wat sneller dan een mango. Of het 10km/u scheelt is dan weer een ander verhaal natuurlijk :)

      Verwijderen
  2. Als er F-lites op je Mango passen dan moest je die maar eens proberen als je nog wat meer snelheid uit hetzelfde vermogen wilt persen. Op de Strada scheelde het 2-3 km/u tov Perfect Moirees, en dan nog alleen de 2 voorbanden....jij kunt 3 F-lites hebben....en zo verschrikkelijk lekgevoeilg waren ze nu ook weer niet. Veel rjders reden probleemloos 3000 km zonder F-lite lek.

    De kap scheelde ook tot zo'n 3 km/u op de Strada.

    Nu is het zo dat niet alle potentiele snelheidswinsten per definite bij elkaar opgeteld kunnen worden tot een totaal hogere snelheid maar rolweerstand ( banden ) en luchtweerstand ( de kap ) waarschijnlijk wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor remkabels zou ik Jagwire kabels plaatsen. Dit maakt een enorm verschil uit (eigen ervaring)!
    Deze Jagwire kabel 'veert' niet zoals de standaard remkabel, en de remmen grijpen meteen aan.
    Dus niet meer bij het remmen, tegen de remmen roepen: 'dat kan beter!', maar nu heb je veiligheidsriemen nodig om je op je stoeltje te houden (OK, ietwat overdreven).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mark, ik rij nu al 7800 km met de F-lites en nog maar 1X lek gehad door poreuze ventiel-aanhechting.
    Canvas is nog niet te zien, er zitten wel vlakke loopvlakken op maar de rolweerstand is mijn inziens ongeëvenaard.
    Ik hou ze op 4.5 bar en controleer de sporing maandelijks, heb er nog maar 1 keer iets aan hoeven bijstellen in 24.000 km. en dat was na vervangen van alle buitenste (8) kogelkopjes van de wielophanging.
    Ik peuter wel eens een stukje glas of een steentje uit de banden, maar dat mag geen naam hebben...dit is wel belangrijk ter voorkoming van lekke banden.
    Als deze echt af zijn gaan voor de winter de Marathon+sen er weer onder of de 20" tattoo light's (heb ik zomer en winter achter zonder nog ooit lek geweest te zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Passen Flites wel onder een mango? Had volgens mij ergens gelezen dat dat niet past.

      Verwijderen
    2. ik schreef ervoer op mijn blog
      http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2012/03/f-lite-banden-op-mango-geen-probleem.html
      Maar ze passen wel enkel op een mango+. deze heeft grotere wielkassen.

      Verwijderen
  5. En die remmen, ja daar heb ik zo mijn eigen recept voor, maar de Jagwires en smeren waar het moet scheelt al enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zal die jagwire kabels eens proberen, had er al meer goede verhalen over gehoord maar ik vind het altijd zo'n gekl**i om de kabels te vervangen en goed af te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen