dinsdag 30 oktober 2012

Traag vandaag en remmen

Vanochtend was  ik niet vooruit te branden. Althans, de eerste paar kilometer. Met pijn en moeite kwam ik boven de 30km/u uit en het eerste stuk heuvelop ging ook trager dan normaal. Na een paar kilometer ging het gelukkig al weer een stuk vlotter en kwam de 40km/u weer in zicht.

Wat heel vervelend is is dat zodra het vochtig weer is de remmen 'happen' en merk ik ook verschil in remwerking tussen links en rechts.
Vanochtend even een paar keer stevig in de ankers gegaan om dat happen weg te krijgen en even gestopt en de stelschroefjes wat verdraaid om te proberen het remverschil tussen links en rechts op te heffen.  Hij remt nu wel weer aardig maar toch vanavond maar even de remmen schoon proberen te maken.

Mijn volgende velomobiel moet toch minstens grotere trommelremmen krijgen en liever schijfremmen. Met snelheden die ik nu regelmatig trap van boven de 40km/u wordt die noodzaak wel steeds groter aan betere remmen.

Ben benieuwd hoe lekvrij mijn perfect moiree bandjes blivjen met deze nattigheid en rotzooi op de fietspaden. Nog even afkloppen tot nu toe :)


Ik heb intussen mijn claxon en knopjes binnen maar ik vraag me af of ik het allemaal wel in ga bouwen. Niet alleen brengt het weer extra gewicht met zich mee want ik wil de claxon een eigen accu geven, ( geen zin om zonder licht te fietsen )  het wordt ook een warboel van kabels straks.
Maar eens even bedenken hoe en of ik dat allemaal netjes weggewerkt krijg.

5 opmerkingen:

  1. Mijn Mango had het ook.
    Met de 90mm remmen is het een stuk beter geworden, maar nog niet helemaal ok.
    Bergaf tijdens de ROAM was echt link, hij stapte zomaar een meter opzij met 70km.
    Schijfremmen zijn niet aan te raden, Harry had grote problemen met kromme schijven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kromme schijven zelfs. Vragen velomobielen zoveel meer van de remmen dan bv een mountainbike?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij Fietser stond vorige week een WAW, om onder andere de gemonteerde schijfremmen te vervangen door trommels... Schijfremmen vragen veel meer onderhoud, maar anderzijds is de remkracht wel heel groot. Het grootste argument tegen, in een VM, is dat alle vuil van de wielkasten in de richting van de schijven geslingerd wordt. Mijn ervaring op de Gforce trike: die dingen remmen fantastisch, maar als het nat is, zijn het krengen.
    Ik zou beginnen met de remkabels te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet het niet hoor, ik heb al twee jaar de jag's erop, de remmen helemaal uit elkaar gehad, asjes en schoentjes waar ze contact maken licht gesmeerd met speciaal "remmmenvet" van BPW, schuine oploopvlakken aan de voering geschuurd, alle speling in de handle en scharnierstukje ingelast en exact op maat geboord en toch gebeurd het weer, als je 4-6000 km. gereden hebt en het regent of je hebt op een natte weg gereden "hapt" de linker rem het eerst, of bij gelijk stellen remt links het meest.
    Ik heb al remmenstof van links naar rechts in de trommel gegooid maar dat heeft geen effect en stof er uit halen ook al niet want dan is de vertraging weer een stuk minder.
    Schijven werkt op zich wel maar heeft nog veel meer onderhoud nodig, verder liggen de blokjes altijd iets aan op de schijf waardoor ongewenste weerstand optreed, op de mountainbike met slechte omstandigheden werkt dat ook niet naar behoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. JagWire remkabels maakt al veel verschil, 90mm is ook al beter (niet zozeer vanwege een grotere remkracht, maar vooral omdat het happen minder snel optreedt). Overigens is het happen deel van het ontwerp van de huidige trommelremmen, het is een primitief soort rembekrachtiging.

    Er wordt gewerkt aan hydraulische trommelremmen, daar was een lezing over op het velomobiel-seminar. Ik denk dat dat beter gaat werken dan schijfremmen op een velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen