zaterdag 24 november 2012

Een kijkje binnenin de velomobiel kap

Voor alle mensen die bang zijn dat de velomobielkap claustrofobische gedachten zal oproepen heb ik een stukje gefilmd. Zoals je kunt zien is het zicht rondom ongehinderd en kun je alles prima zien. Alleen te dicht bij hoge verkeerslichten staan zorgt ervoor dat je wat naar voren moet leunen.


4 opmerkingen:

  1. Mooie duidelijk video Mark.
    Lekker dramatisch begin ;-)

    Ik zie dat je een behoorlijk kier heb tussen kap en fiets. Bij de Sinnerkap is dat bij mij totaal gesloten (ook door de volledige rubber strip en en beschermrand) Bij de Schermerkap had ik wel iets kier (door de rubber afstandhouders) maar niet zo veel als bij jou. Misschien toch maatverschil in kuiprand tussen Mango en Quest?

    Ik bedien de 'pootjes' kruislings. Dus rechter pootje met de linkerhand enz. Nooit het vizier rechtstreeks met de hand aanraken. Krassen, vet=sneller beslaan of troebel. Je zweet blijft meer op de huid liggen onder een kap. Ik moet zelfs handschoenen dragen om grip op de shifter te houden.

    Hij staat erg fraai op jou fiets. Die kleur en vorm. Mooi een geheel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor de nabrander.
      Er zitten standaard 5 velcro strips op de Schermerkap. De 2 voor (extra) had ik gewoon afgehaald. Alleen bij storm en veel regen (zoals vandaag...) nodig en zinvol. De achterste 2 heb ik ook zelden vast. Dus meestal fiets ik met 3 strips vast. De midden voor vaak heel los voor ventilatie. Waait er echt niet af en bespaart je veel tijd met los en vast maken. Tis maar een weet.

      Verwijderen
  2. Ik doe de achterste ook bijna nooit vast, alleen als het echt hard stormt. voor het begin van de video zat alleen de voorste klittenband vast dus was de kier wat groter dan wanneer de klittenbandjes allemaal goed vast zitten. Het deksel buigt dan wat mee richting de vorm van de fiets maar hij sluit inderdaad niet helemaal aan vanwege de rubber afstandshouders. Dat zal vast een reden hebben dus ik laat het er maar op zitten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De rede voor die rubbers is divers. Het voorkomt gerammel en doorslijten van je gelcoat.
    Door de iets hogere ligging sluit de bovenkant beter aan op de voorkant van de kuip. Aerodynamisch voordeel.
    Zelf vind ik het prettig enige koeling op mijn handen en borst te hebben door die gleuf.
    Bij de Sinner met standaard vizier maakt het nog verschil. Geen kier daar gaat je adem naar voren, dus beslaat de ruit. Als de kier iets open is wordt je adem naar achter geleidt. Altans, bij de Quest. Daar is ook een kier bij de muts. Niet als hij op een Mango ligt.
    Ik heb een eigengemaakt vizier op mijn Sinnerkap. Daar is de deflector minder effectief. De zuiging van mijn adem naar voren is ook minder door de hogere luchtstroom net achter het vizier in vergelijk met het standaard vizier.
    Uiteraard beslaat hij mij bij stilstand ook. Maar net als bij de Schermerkap ontwasemt hij bijzonder snel als er weer voorwaartse beweging is.

    BeantwoordenVerwijderen