vrijdag 23 november 2012

Eindelijk regen :)

Eindelijk regende het een keer, een mooie gelegenheid om te gaan fietsen mét de racekap :)

Ik kruip in de fiets en intussen komt het al met bakken omlaag dus snel de racekap erop en dan komt de vraag: hoever doe je het vizier dicht. Eerst maar een flink eindje dicht maar dat bleek al snel té dicht want na een paar honderd meter zat het vizier vol druppels en zag ik niks meer. Stukje verder open dan maar (cm of 10), dat ging prima. Kon het wegdek goed zien onder het vizier door en de rest kon ik door het vizier nog wel aardig zien. Alleen straatverlichting en autolampen zijn zeer hinderlijk want dat wordt door het vizier aardig verstrooid waardoor je een grote lichtvlek krijgt.  Ik moet zeggen dat ik behoorlijk droog bleef, ik krijg wel wat water in mijn gezicht gesproeid, dat is wel weer jammer maar niet te voorkomen. Omdat de racekap een stukje boven de smurfenmuts uitsteekt en ik de wind op een gegeven moment van achteren had voelde ik daar heel soms ook  een druppel in mijn nek vliegen en omdat het vizier een klein stukje openstond ontsnapte er langs de zijkant via de omhoog-houdt-klittenbandjes af en toe ook een druppel maar al met al niks ernstigs. Van 80% droog met de schuimkap naar 98% droog vind ik best een vooruitgang.

Ik besefte me eigenlijk pas hoe droog ik ben gebleven toen ik bij het werk aankwam. Een collega die per scooter was was compleet verzopen, regenkleding doorweekt, kleding eronder doorweekt..... en ik had alleen wat druppels van mijn voorhoofd weg te vegen en mijn vest was aan de bovenkant een héél klein beetje nat maar dat mag geen naam hebben.

Wel vind ik het zicht fors minder als het regenachtig weer is, vooral de spiegels zijn minder goed zichtbaar. Niet zo'n punt als iedereen zijn licht aan heeft maar bv fietsers zonder licht zijn bijna niet te zien, net als in de auto bij regenachtig weer.
Ik heb mijn snelheid dan ook behoorlijk naar beneden toe bijgesteld vandaag om het veilig te houden , met een kruissnelheid van 30 tot 32km/u was het prima te doen.

Al met al: De racekap heeft zo zijn voordelen met regen en in de winter straks de ijskoude wind, al vind ik het nog steeds prettiger om zonder kap te rijden (minder opgesloten) maar misschien is dat een kwestie van wennen. Ik vond de mango in het begin ook een bakbeest eerste klas om mee rond te rijden maar intussen ben ik daar al zo aan gewend dat dat geen enkel probleem meer is.




2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe je ervaringen met VM rijden praktisch identiek zijn aan m'n vroegere ervaringen in de WAW.

    Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat ik liever een "open" fiets heb, ondanks de nadelen van minder snelheid en minder bagageruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zojuist mijn vizier ingesmeerd met turtlewax, het proefsmeren vorige week als test op de deflector zag er wel hoopgevend uit. Vanmorgen dus nog zonder in de regen, straks met de wax maar dan is het weer droog buiten ;-)
    Misschien van het weekend maar eens een stukje express door de regen gaan voor de test.

    BeantwoordenVerwijderen