zaterdag 3 november 2012

Lief voor fiets

Vandaag eens even lief geweest voor mijn fiets.

Emmertje sop gepakt en de fiets van binnen en buiten helemaal schoongemaakt. Behalve een compleet bos (bladeren, modder) kwam er ook nog een halve manage uitzetten in de vorm van paardestront, hooi etc.
Ook de velgjes even schoongemaakt, het vizier schoongemaakt met afwasmiddel, banden weer op spanning gebracht en omdat ik toch bezig was: veerpoten voor drupje olie gegeven en de ketting ontdaan van viezigheid en opnieuw in de olie gezet en daarna weer netjes afgedaan.

Ik ben eigenlijk alleen nog op zoek naar een achterband die ook op sneeuw en ijzel nog een beetje grip had. Ik kan me nog een rit vorig jaar herinneren toen ik ruim een uur over mijn woon-werk route had gedaan, voornamelijk doordat het achterwiel geen grip kreeg en ik dus nauwelijks vooruit kwam. Dat was een 35 brede marathon plus band. Er ligt nu een 47 brede perfect moiree onder, en alhoewel de grip daarvan perfect is tot nu toe , ook met nat weer, vraag ik me af hoe goed een semi slick het gaat doen in de sneeuw straks.

Iemand nog een goede suggestie (en liefst niet al te duur) voor een 'winter' band?


4 opmerkingen:

  1. Probeer een BMX crossfiets band. Vaak redelijk verkrijgbaar. Eigenlijk een mountainbike band in 406 uitvoering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, 2 niet al te dure alternatieven: Schwalbe Black Jack of Continental Explorer. Ik weet uiteraard niet of die bij jullie in de buurt verkrijgbaar zijn.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WOW! Dat zijn heftige adviezen!
    Pure crossbanden. Het is altijd de vraag of die in 20 inch verkrijgbaar zijn voor een Mango.
    Marloes had goede ervaring met een simpele Kenda crossband op het achterwiel van de Mango. Je komt vooruit in de sneeuw en prut, maar snelheid is dan al geen optie meer. Daar moet je dan maar tevreden mee zijn.
    Als het weer opklaart moet die band er weer af. Geen fietsen!

    De Schwalbe Marathon Winter is volgens mij de ultieme winterband voor velomobielen. Goed verkrijgbaar.
    Spikes voor ijs en gladheid. Profiel voor meer grip (op lage druk), maar ook mogelijk tussentijdse opklaringen te overbruggen (op hogere druk) zonder bandenwissel.
    Behoorlijk anti lek bescherming, (o.a. door het dikke profiel) maar blijft ook nog redelijk rollen door profiel op de juiste plek in het midden.
    En belangrijk, in 20 inch uitvoering te krijgen.

    Noppenbanden willen in de bochten nog wel eens onzeker sturen met een velomobiel. Daar zijn ze ook niet voor ontworpen. De Kenda is zo stug en hard....nou ja, je komt vooruit in elk geval waar andere slippen.

    Oh ja. Andere ongevraagde wintertips:
    De wieldoekjes achter er af. Die kunnen door aangekoekt troep en ijs los komen en vast slaan in je wiel.
    Neem een lange schoenlepel mee om regelmatig aangekoekt ijs en sneeuw in je wielkast weg te bikken.......fiets ineens veel lichter. :-)
    Ik had ook klompen bij me (of dunnen overlaarsjes, nog beter) om door de sneeuwprut te baggeren met klunen. Je spd-clips raken vol en werken niet meer als je een keer bent uitgestapt.
    Als je waterdichte sokken kan vinden. Doen! Niets zo erg als natte (dus koude) voeten door klunen.
    Een noodfoliedekentje mee, beetje nood eten (chocolade müsli reep) en drinken (suikerwater= redelijk vorstvrij of in thermosfles) Als je het heel gek maakt een waxine lichtje met aansteker. (Ja echt!) Maar chemische handwarmers is veiliger natuurlijk.(Bever e.d.)
    Reserve droge kleren, droog verpakt.
    Hou er rekening mee dat als je vast komt te zitten. Telefoon en alternatieve geschikte reiskleding.
    Winter fietsen onder extreme omstandigheden is meer dan alleen profiel op je banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, de Schwalbe Marathon Winter is inderdaad een goede winterband, ik gebruik ze nu zelf op de voorwielen van de Strada, maar er werd gevraagd om niet al te dure alternatieven, en de beide banden die ik noemde zijn leverbaar in 20" en goedkoop. Het zijn inderdaad pure crossbanden, heb geen idee wat die voor de wegligging van de Mango doen. Onder de Strada ligt nu een 57/559 Suomi Winter HC een dikke noppenband met 304 spikes (760 gram), met de wegligging heb ik geen problemen, wel is de snelheid er wat lager door geworden.
    Groeten, A3.

    BeantwoordenVerwijderen