vrijdag 16 november 2012

Racekap binnen en nieuwe pand werk

Gisterenavond tot laat bezig geweest om te helpen in het nieuwe pand van mijn werk.  Uiteraard alvast even een plekje gereserveerd voor mijn fiets in het magazijn. Daar komt ie ook te staan als we er straks werken:



Toen ik thuis kwam stond er een e-nor-me doos  op me te wachten. Mijn racekap van velomobielonderdelen was binnen :)

Ondanks dat het al behoorlijk laat was toch snel uitgepakt (je blijft toch een beetje kind he) , bekeken en gekeken of ie goed op de fiets past en even proefgezeten. voor een proefrit was het al veel te laat dus dat moest even tot vandaag wachten.  Omdat het al pikdonker was heb ik nog geen foto's maar die komen uiteraard nog op deze blog te staan :) 

Ondanks dat het niet regende en niet heel koud was kon ik het niet laten om vandaag met de kap erop naar mijn werk te gaan. 
Fiets naar buiten gerold, garage dicht en de kap er op. Even klooien om de klittenbandjes met zuignapjes binnenboord te krijgen en even het vizier een paar keer op en neer gedaan om te kijken of dat allemaal goed ging, wel even wennen aan het feit dat je beide kanten apart omhoog om omlaag kan doen. in 1 keer omhoog had in mijn ogen handiger geweest. 

Dan maar gaan fietsen. Eerste dat opvalt: ik moet mijn mp3 speler volgende keer opzetten. Ik hoorde niet alleen mezelf ademen, ook de rest van de geluiden van de fiets werden als een mooie klankkast aan mijn oren doorgegeven. Wat een herrie :o  Gelukkig ontbrak een ander ding dat normaal ook herrie maakt:  windgeruis. Met het vizier omlaag compleet afwezig. Normaal hoor je de rest van de fiets niet door de wind, nu dus duidelijk wel.

Het zicht rondom is echt fantastisch, je hebt nauwelijks het idee dat je met een kap op rijdt. Gewoon vrij zicht, net als zonder kap. alleen bovenaan zie je een klein stukje kap maar normaal rij ik met een petje op en dan zie je ook je klep. Qua zicht is het gewoon uitstekend.

Na een klein tijdje het vizier een stukje omhoog gezet want het werd wel wat warm. Met het vizier op een kiertje was het goed uit te houden . Had het idee dat ik minder zweette dan met de schuimkap erop terwijl ik het tegelijk minder koud had omdat ik voor een groot deel uit de wind zat. Raar maar wel comfortabel.  Het vizier is vanochtend niet 1 keer beslagen en je merkt dat de deflector goed zijn werk doet. Je voelt dat de lucht tegen het vizier wordt geduwd.  Ook als je hard uitadent beslaat het vizier niet. Maar eens zien hoe dat is met regen maar ik heb er een goed gevoel bij dat hij dan ook niet (erg) beslaat.

Dan de snelheid. Nu is een mango niet zo aerodynamisch als een quest en ik had al niet het vermoeden dat een racekap me ineens wel tot enorme snelheden zou lanceren maar om eerlijk te zijn had ik wel een klein beetje gehoopt dat het wat zou schelen. Vandaag eerst maar eens de uitroltest vanaf het viaduct over de A4.  Helaas, een valse start. Als ik de uitrolproef doe doe ik altijd met een beginsnelheid van 25km/u, dan kom ik onderaan normaliter uit op 40km/u. vandaag had ik een valse start en begon met 23km/u. Ik weet dat dat normaal gesproken een km of 37 onderaan betekent. Dit keer eindigde ik op.. 40km/u  Sneller dan normaal maar niet enorm veel sneller. 

Dan de sportlaan, een stuk recht asfalt. Geen enkele moeite om 36km/u aan te houden. even slalommen langs het ziekenhuis, een paar klinkerstukjes en dan kom ik op het hazepad. Een kilometer of 2 recht straks asfalt. Eens even zien of ik mijn oude record kan verbreken. Ik versnel naar 35km/u , 36, 37 en in mijn spiegel zie ik een brommertje aankomen. Die moet ik toch voor kunnen blijven. Ik versnel verder , 40km/u, 42km/u , 43km/u , 44km/u ... en het brommertje (met blauw plaatje) komt me voorbij met een km of 10 verschil. Het brommertje had ik al eens eerder proberen voor te blijven maar helaas. Dik in de 50km/u trek ik niet. Zeker niet met het nachtwerk van gisteren nog in de benen.
Uiteindelijk de rest van het hazepad afgereden met de snelheid constant boven de 40km/u. Ik heb natuurlijk geen vermogensmeter maar ik had het idee dat het wel makkelijker ging met racekap dan zonder racekap. Als ik subjectief zou moeten oordelen zou ik zeggen dat de racekap ongeveer 3-4km/u scheelt in de snelheid. Niet enorm maar toch aanwezig.

Toen ik aankwam had ik het wel warm maar ik zweette me niet kapot zoals altijd.

Al met al, de eerste indrukken van de racekap zijn positief. Als het straks kouder is zit ik een stuk warmer met het vizier dicht. Bij regen hoop ik goed droog te zitten en het kleine beetje snelheidswinst is mooi meegenomen. Dat het warmer maar minder zweterig is als de schuimkap vind ik een heel groot pluspunt. 

2 nadelen:
- De kap is wat lomper om af te zetten als de schuimkap dus bij verkeerslichten zonder lusdetectie (heb er 2 op de terugweg) zal het wat meer gehannes zijn om de knop in te drukken omdat je de hele kap af moet zetten. Onder de kap door kan ik er met de schuimkap al nooit bij dus dat zal met de racekap niet anders zijn, het enige dat ik nog kan proberen is om het vizier open te zetten en met mijn aanwijsstok de knop in te drukken. Ziet er wellicht wat raar uit van buiten maarja.
-  Mensen denken nu echt dat ik een alien op wielen ben.  


Binnenkort foto's :)


5 opmerkingen:

  1. Hi Mango 27,
    Je kunt de kap aan één kant los maken en met je arm er onderdoor reiken. Dit gaat net zo makkelijk als met de schuimkap.
    De reden dat er twee bedieningspootjes aan het vizier zitten is dat je hiermee het vizier links en rechts op verschillende hoogte kunt zetten. Zo kan het met harde regen van links prettig zijn het vizier links helemaal dicht te hebben en rechts een spleet te houden om goed zicht op de weg en berm voor je te hebben.
    Veel plezier met je kap.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onder de kap door gaat inderdaad net zo makkelijk als met de schuimkap maar de paaltjes staan vaak dermate ver in de berm dat ik er met de schuimkap ook nooit bij kan als ik onder de kap door ga met mijn arm. Mijn armen zijn denk ik te kort :) Schuimkap gaat er dus in de regel altijd af als ik op de knop moet drukken.

      Ik denk dat ik veel plezier aan de kap ga beleven dus dat komt goed!

      Verwijderen
  2. Let op mijn woorden, nu je eenmaal een kap heb ga je er waarschijnlijk elke dag mee rijden. Weer of geen weer.
    De dubbele bediening zul je snel genoeg leren waarderen na enige gewenningstijd. Hij zit niet in je zicht en is zeer flexibel in te stellen naar elke omstandigheid.
    Ik kan hem als een Ninja met 2 handen gekuist in 1 seconden open en dicht doen.
    Wat erg fijn is: vast is vast. Hij staat zoals jij het wenst. Elke fijnafstelling is mogelijk.
    Wind heeft er geen vat op. Vrachtwagens, rukwinden uit elke richting, maakt niet uit. Hij is flexibel maar blijft altijd zitten.
    Bij noodweer kan je (met lage snelheid) gewoon doorfietsen. Een kiertje is genoeg. Andere vizieren is het over en uit en moet je de bui afwachten om daarna het gevecht met aanwaseming aan te gaan of zelfs volledig open vizier rijden.
    We spreken elkaar over een paar weken....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je merkt waarschijnlijk meer verschil van de kap als je harder gaat rijden ( dan 40 km/u ) en je meer luchtweerstand moet overwinnen. Wellicht kun je als de temperaturen weer stijgen ( voorjaar ) ineens toch weer iets harder dan je tot nu toe open kon en wordt je snelheid nu gedrukt door de koude lucht. Dat is mijn ervaring met de Strada tenminste. De kap blijft comfortabel tot het echt zo zomers is dat je als cabrio wilt rijden.









    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk nu al snelheidsverschil, snelheden boven de 40km/u lijken veel minder vermoeiend te zijn dan voorheen.
      Vrijdagmiddag een stuk de weg gepakt waar ik normaal het fietspad opging, vooral omdat ik nu het gevoel heb dat ik snelheden boven de 40km/u beter vast kan houden. En met een snelheid van 45km/u (wat ik dat stuk gereden heb) vind ik het veiliger om op een goed geasfalteerde weg te rijden tussen auto's die 50km/u rijden dan op een vreselijk slecht onderhouden fietspad tussen fietsers die 15km/u rijden.
      En dat was ook een beetje de insteek van de racekap -> hogere snelheden kunnen halen zodat ik vaker veilig de weg kan nemen ipv het fietspad.

      Verwijderen