woensdag 21 november 2012

Spookrijders......

Vanochtend weer last van spookrijders op het fietspad langs de marathonweg in Vlaardingen.
Ik was dit keer echter niet zo vriendelijk als normaal en steven met normale snelheid en met normale koers (midden van het fietspad)  af op de 2 spookrijdende scholieren.
Eerst gingen ze al achter elkaar rijden maar 1 besloot zelfs de berm in te duiken terwijl de ander intussen al stil stond.  Ik was intussen wel een klein beetje uitgeweken want tja, anders krijg je krassen en bloedvlekken op de fiets en dat is ook zonde.

Misschien dat ze het na vanmorgen eens een keer begrepen hebben en morgen de goede kant van de weg pakken.

Anders morgen een herhaling van vandaag, net zolang tot ze het begrepen hebben.

Sinds gisteren begin ik ook steeds meer de weg te verkiezen boven het fietspad op sommige plaatsen, zoals op de Marnixlaan in Vlaardingen. Het fietspad is daar aan de 'juiste' kant al ruim een jaar afgesloten en je moet nu 'spook'rijden over de andere kant (niet al te breed) en daarbij 2 scherpe bochten maken.   De weg is sneller en de bochten zijn prettiger:

Rood is de fietsroute en groen is de 'auto' route


Het fietspad aan de rechterkant is dicht, alles moet nu over het linker fietsstrookje, alhoewel goede kwaliteit is het niet al te breed en moet ik 2 haakse bochten maken, 1 om erop te komen en 1 om na de marnixlaan het fietspad langs de marathonweg op te gaan


In Schiedam, de 's gravenlandseweg:
De situatie is hier een beetje anders, er ligt naast de geasfalteerde 's gravenlandseweg een hobbelig, slecht onderhouden , van klinkers voorziene parallelweg, alhoewel er geen officieel fietspad is (alleen bij de kruisingen een paar stukjes)  wordt er volgens mij van fietsers verwacht dat ze daar rijden (aangegeven met rood). 

De 's gravelandseweg en de parallelweg:



Nergens een bord verplicht fietspad en nergens een verboden te fietsenbord, ofwel: alle fietsers mogen op de 's gravenlandseweg gewoon fietsen.

Streetview (ik kom normaal vanuit de Fokkerstraat)  :



View Larger Map

5 opmerkingen:

  1. Ik hoop voor jou Mark, dat de spookrijders het gaan begrijpen. Ik hoop alleen niet dat het een keer fout gaat en dat een van de spookrijders ineens op jouw schoot ligt. Je hebt een dure fiets en een dure racekap, het zou zonde zijn als je daar vervolgens mee moet gaan stoeien met een verzekeringsmaatschappij. Er staat immers te lezen op jouw weblog dat je het morgen weer gaat proberen om het ze duidelijk te maken, en als dat niet helpt, overmorgen weer. Dat lijkt mij toch een vorm van voorbedachte rade. Zal een verzekeringsmaatschappij nog weleens moeilijk over kunnen doen, denk je ook niet.
    Hou het veilig, denk aan jezelf, er komt vast een moment dat de spookrijders het doorhebben, of dat zo door iemand anders "te grazen worden genomen"

    Succes en wijsheid!

    Gr. Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk maar niet dat ik niet uitkijk ;) natuurlijk blijf ik misschien wat langer op ramkoers maar ik ga heus geen aanrijding uitlokken en mezelf een hoop schade en ellende op de hals halen.

      Verwijderen
  2. hi Marc,
    afgezien of je wel of niet op de rijbaan MAG fietsen zou ik maar eens goed nadenken of je er wel WILT fietsen...die 's gravenlandse weg is wel een hele mooie (vracht)auto-race-baan (kijk maar eens naar het streeview plaatje).
    Ik zou daar niet met mijn mangootje willen rijden. Als daar iemand met een ochtendhumeur rijdt, die dit keer JOU als een spookrijder ziet, en je wel ff een lesje wilt leren, heb je gegarandeerd bloed en krassen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwa, het is een 50km/u weg en alhoewel er vrachtwagen rijden is het geen racebaan (meer) . Ook is de wegindeling een klein beetje veranderd t.o.v. streetview, elke afslag naar links is nu voorzien van een verhoging zodat inhalen en hard rijden bijna onmogelijk is geworden en dat merk je. Voorheen werd er best hard gereden inderdaad maar nu valt dat reuze mee :)

      Verwijderen
  3. Niet om moeilijk te doen, maar je mag als fietser een beperkte afstand in tegenrichting rijden, omdat dit als veiliger beschouwd wordt dan 2 keer oversteken. Deze afstand is echter maar 100meter of zo, en als ik het hier zo lees is dat niet het geval.
    Ik woon zelf op een schooldomein, op een straal van 200 meter liggen 6 middelbare scholen, tussen de 700 en 1200 leerlingen per school. Ik fiets als de school begint of eindigd gewoon op de weg, op het fietspad fietsen is dan gewoon onmogelijk. de bedoeling van een claxon is trouwens voor vele scholieren ook niet echt duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen