vrijdag 14 december 2012

Traag?

1 ding dat met de racekap op heel erg anders aanvoelt is het snelheidsgevoel.
Vanochtend was ik een beetje laat weggegaan en ik had vanacht ook nog eens rot geslapen.
Geen goede combinatie voor een sneller rit.  Onderweg betrap ik mezelf erop dat ik telkens denk: goh die slechte nachtrust zorgt wel voor verzuurde benen en: staat de rem er soms nog op?

Voor mijn gevoel gaat alles zo langzaam, en als ik dan op de fietscomputer kijk en dik 40km/u op de teller zie staan dan lijkt het toch niet helemaal aan mijn slechte nachtrust te liggen maar eerder aan het veranderde snelheidsgevoel.

Zodra je de wind niet meer in je oren hoort gieren en je uitsluitend nog het gerammel van de kliko op wielen hoort weerkaatsen in de kap dan valt op dat het lijkt alsof je minder snel rijdt dan je daadwerkelijk rijdt. Net als in een goed geisoleerde auto.

Wel apart om te merken.

Gisteren kreeg ik van een collega nog de opmerking dat mijn knipperlichten niet goed zichtbaar zijn als het een beetje lichter is buiten. Dat klopt en daar ga ik ook wat aan doen maar wel als het wat warmer is :)

En een opmerking van een koerier van overtoom.nl die hij tegen een collega van mij had gemaakt over mijn fiets (hij zag hem in het magazijn staan). Het ging uiteraard over de hoogte van de fiets. Hij is zo laag, ik zie hem niet etc. Enfin. Iedereen kent de vooroordelen wel en ik heb eens opgezocht hoe hoog bepaalde auto's zijn. De mango is uit het hoofd 1 meter hoog en een beetje.

Een mazda MX5 komt tot 1m20 en een ferrari enzo komt tot 1m en 5cm hoogte, net zo hoog als de mango met racekap dus.  Een tesla roadster komt tot 1m en 10cm hoogte.

Misschien een idee om foto's van desbetreffende auto's uit te printen, in je tas te stoppen en als iemand weer zo'n opmerking maakt even vragen of ze die auto's wel zouden zien.

En als je het echt bont wilt maken: maak onderweg een foto van een fietser met zwarte kleding zonder licht (Het is rond deze tijd van het jaar geen enkel probleem om je foto onderwerp te vinden.) en vraag of ze die wel zien want: hoog.

Wat nog beter is: maak een foto van je velomobiel met de verlichting die je normaal voert en zet daarnaast een gemiddelde fiets met gemiddelde fietser met zwarte kleding  met gemiddeld iel lampje of geen lampje. Laat die foto zien en vraag de persoon met vooroordelen in kwestie wie er beter zichtbaar is.

En dan nog een tweetal vraagjes:
1) Weet een collega velonaut misschien of het erg veel moeite is om de top eraf te lichten van de mango? Dat zou het inbouwen van nieuwe electrische systeem wel een heel stuk vergemakkelijken.

2) De draaicircel van mijn mango is een beetje raar. Naar rechts sturend stuurt de fiets enorm strak en is de draaicircel krap. Stuur ik naar links dan hangt de mango op 1 oor als een oude 2cv en is de draaicircel ook een stukje groter. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Dat is al sinds ik de fiets heb maar heb nooit echt de oorzaak kunnen vinden.
Veerpoten al nagekeken, kogelkoppen al vervangen etc maar ik heb zelf het idee dat het misschien komt omdat de stuurstangen niet aan beide kanten even lang zijn afgesteld maar kan dat ook het overhelllen veroorzaken en het feit dat de fiets minder strak en stabiel naar links stuurt dan naar rechts?


6 opmerkingen:

  1. hoi mark
    had je deze gezien?
    http://strada48.blogspot.nl/2012/05/hoezo-smidsy.html

    en deze ivm fiets / velomobiel

    http://strada48.blogspot.nl/2012/10/rood-geel-blauw-wordt-rood-wit-blauw.html

    daarmee is onze zichtbaarheid toch wel bewezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey die foto's zijn inderdaad wel goed ja. Die tesla (of lotus wat is het?) had ik inderdaad al eerder gezien maar wist niet meer waar. Die andere foto met die fietser ernaast is inderdaad ook duidelijk. Top :) ik ga ze uitprinten en standaard meenemen om discussies te voorkomen (en winnen als ik ze wel heb natuurlijk haha)

      Verwijderen
    2. en die foto van fietser en velomobiel was overdag gemaakt, in het donker hebben de meeste fietsers geen licht, iig niet aan dus nog slechter te zien

      Verwijderen
    3. Ik reed gisteren nog bijna een in het zwart geklede voetganger aan die op het fietspad liep. Fietspad was onverlicht en door een parkje dus ik zag hem pas toen ik de bocht omkwam en hij in mijn koplamp verscheen. Een snelle uitwijk actie voorkwam een aanrijding.

      Verwijderen
  2. Er komt geen einde aan de rij bemoeials die zich verplicht voelen mij erop te wijzen dat ik mij onverantwoordelijk gedraag om zo'n gevaarlijk ding te rijden zonder vlag !

    Nu heb ik inderdaad 1 situatie gezien die erg gevaarlijk is, namelijk bij een grote supermarkt over de parkeerplaats rijden waarbij achteruitrijdende auto's uit een parkeervak die ons zeker over het hoofd zullen zien. Maar ik betwijfel ernstig of ze dat vlaggetje wel gaan opmerken....

    Maar ik ga natuurlijk niet met een door de lucht slepende vlag rijden als ik dat soort situaties gewoon kan mijden en wat voorzichtiger kruispunten van wegen oversteek.

    Wat vreemd toch dat mensen net als eeuwen terug op alle voertuigen die ze niet kunnen plaatsen een vlag willen zien. Op duivelsche en levenschgevaarlijcke maschines als de eerste paardloze koets of stoomtrein moest aanvankelijk iemand met een rode vlag rennen om het verkeer te waarschuwen....Dat kun je toch niet meer serieus nemen anno 2012.

    Ik ben aan het broeden op een witte LED knipperlichtinstallatie bovenop de hoofdspoiler die hetzelfde flitslicht patroon heeft als ambulances, te gebruiken bij het naderen van gevaarlijke kruispunten. Zo'n lichtshow trekt vrijwel zeker genoeg aandacht. Het mag geen extra luchtweerstand geven.






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja bij situaties waarbij het inderdaad oppassen is als je lager bent hou je er rekening mee. Gelukkig valt het aantal mensen dat het zegt nog wel mee bij mij. 1 keer een vuilnisman, die na een gesprek blijkbaar toch wel van mening was veranderd toen hij hoorde dat ik defensief reed en altijd probeer uit de dode hoek te blijven en in de spiegels zichtbaar te zijn (zie je ook in het filmpje wat ik gister gepost heb aan het einde, ik sta helemaal rechts, zichtbaar in de spiegels van de golf voor me. ) Daarbij vond hij de verlichting goed etc. Veel mensen die roepen dat we slecht zichtbaar zijn vergelijken ons misschien met auto's maar ten op zichte van normale fietsers zijn we naar mijn mening juist super zichtbaar.

      Het enige dat we kunnen doen als velomobilisten is zorgen dat we goed opvallen en geen gevaarlijke situaties laten ontstaan. Ik ben me er elke rit weer van bewust dat, omdat we nog geen bekend beeld in het verkeer zijn, er extra op ons verkeersgedrag gelet wordt. Dus rij netjes, rij defensief en zorg dat je goed gezien wordt.
      Ik heb het in mijn blog al eerder gezegd maar qua zichtbaarheid voel ik me 100 keer fijner in de mango dan op de open ligger of op de bukker. Ik word écht beter gezien en er wordt véél meer rekening met me gehouden in het verkeer.

      Bovendien zeggen ze wel dat ze je niet zien maar intussen kent iedereen je, weet de hele stad dat je in een gele zetpil rijdt en waar je op elk moment van de dag gereden hebt. Hoezo slecht zichtbaar. Ze zien je niet maar toch zien ze je massaal. Heel vreemd :)

      En die vent van overtoom. Ach vooroordelen hou je altijd maar ik denk altijd maar: als je een felgekleurde gele fiets van 2,5 meter bij ruim een meter bij 75cm voorzien van reflectiestrepen en felle lampen niet opemerkt dan hoor je geen auto te besturen maar hoor je naar het oogziekenhuis te gaan.

      Het is gewoon een kwestie van : je ziet ze niet vaak dus ze zijn gevaarlijk. Wat de boer niet kent ...
      De enige gevaarlijke weggebruikers zijn nog altijd de gebruikers die hun anderhalve ton staal met hoge snelheid door het verkeer heen jagen.

      Verwijderen