woensdag 30 januari 2013

Bijna racekap weggewaaid

Was ik toch bijna achter de racekap aan het aanrennen want ondanks de storm had ik met mijn stomme kop de achterste klittenbandjes niet vastzitten. Dat ging allemaal goed tot ik tussen 2 stukken bebouwing inkwam, een forse rukwind van achter en daar ging de racekap, trok zo de 2 zijklittenbanden los en ik kon nog nét op tijd remmen en de voorste klittenband vastpakken

Ik had in-ear oordopjes in en doordat de kap losvloog  kwam die ook nog tegen mijn oor aan en was mijn oordopje bijna dwars door mijn trommelvlies heen geramd. Beetje jammer weer.

Les: Met windkracht variant storm (volgens weerbericht tussen windkracht 5 en 7) niet met de racekap gaan rijden
Les2: als je toch zo eigenwijs bent: Doe alle klittenbandjes vast!

8 opmerkingen:

  1. Je rijdt beter altijd met alle bandjes goed vastgezet. Volgende keer is het niet de harde wind maar rol je ineens om en wil je ook dat de kap blijft zitten om het schuren en schaven van asfalt of betontegel op te nemen ipv je schedel of gezichtshuid...

    Maar inderdaad instappen en de kap vasthouden alvorens hem vast te zetten is al vrij kritiek als de windrukken van achteren komen.

    Bovendien wordt je hele velomobiel windgevoeliger met kap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook zo alleen als je op een route rijdt met een aantal verkeerslichten (met uiteraard geén lusdetectie) dan is het wel erg lastig om telkens alle klittenbandjes weer vast te maken. Vooral die achter je zijn meer bedoeld voor acrobaat adriaan dan voor velonaut mark :)

      Verwijderen
  2. Je hoeft bij verkeerslichten alleen de klittenbanden los te maken aan de kant van het licht. De carbon liggende deksel is zo flexibel dat je makkelijk je arm er onder door kunt steken.
    De klittenbanden links achter bedien je eenvoudig met je rechterhand en vice versa.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 5 bevestigegingspunten zijn bij mij altijd (nog) voldoende gebleken. Ik zit echter nooit rustig in de fiets tijdens zo'n storm. Vooral de rukwinden zijn verraderlijk. Dat kan ook een dichtbij passerende vrachtauto zijn zonder dat het stormt.
    Mijn vizier gaat vaak open staan met wind. Niks om ongerust over te maken heb ik inmiddels geleerd. Al laten de pootjes los, er kan niks gebeuren. Het tocht wat. De wind kan weg uit de kap en dat is juist gunstig.
    De kap losmaken voor een verkeerslicht laat ik uit mijn hoofd met dit weer. Ik vertrouw op de detectielussen.

    Het overwegen waard (als je het al niet hebt) is twee extra klittenbanden aan de voorkant erbij. Dan zit je safe. Wel vastmaken natuurlijk (!)
    Ik deed en doe bij stormachtig weer een (stro)touwtje vastmaken aan de (schuim)kap en fiets. Waait hij weg, dan hengel je hem zo weer terug. Bedenk nl. dat als je uit je fiets stapt om de kap terug te halen je fiets net zo makkelijk airborn gaat.......Ik verlaat mijn fiets nooit zonder voorzorgmaatregelen tijden harde wind. En zelfs dan nog kan hij zomaar aan de haal gaan.
    Waar ik zelf ook op vertrouw is de driehoekige stormstrip van Wim op de kap. Ik voel duidelijk minder geruk aan de kap met storm of gewoon harde wind tijdens een snelle afdaling zonder stormwind.
    Doe zo'n strip dan ook gelijk in elk geval over de staart en voor mijn part de motorkap. Je zult merken dat de fiets veel rustig blijft sturen met sterke wind. Dus veiliger. Maar windkracht 6-7? No Go!
    Je krijgt geen garantie om niet omgeblazen te worden.

    En oordopje? Nou ja, daar ben ik zowiezo op tegen als je niks meer van je omgeving kan horen.
    Soms hoor je een windvlaag aankomen bulderen (ook onder een kap) en kan je tijdig maatregelen nemen.
    Je kan et ook 'lezen' aan het landschap waar en hoe hard de wind waait. Struiken of hoog gras gaat plat, vlaggen gaan ineens gestrekt wapperen, een reklamebord gaat schuiven. Allemaal subtiele waarschuwingen. Moet je wel de kop erbij houden en niet verzonken zijn in je muziek.
    Snelheid terug, positie op de weg aanpassen, tegen leunen of sturen enz....
    Ik neem soms extra ballast onder in de fiets mee als dat nodig blijkt. Flessen of waterzakken. Geen stenen op plakken lood! Die vliegen rond en beschadigen de boel!
    Maar dat is aan jezelf.

    Over les 1: Als het zo hard waait dat je bang ben om je kap te verliezen, dan is het ook geen weer om te gaan velomobielen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of kap thuis laten theo:P al mocht ik net op de heenweg 2x achter de boerka aan rennen hahaha

      Verwijderen
    2. Merk wel dat de fiets mét kap echt een stuk zijwind gevoeliger is maar harder dan de windkracht van gisteren durf ik ook niet aan. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor.

      Verwijderen
  4. Bij windkracht 6 of hoger laat ik de velomobiel staan. Heb het een keer meegemaakt dat ik bijna omver werd geblazen, daar wil ik het graag bij laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Mango kan net als de Strada net 1 Bft meer hebben heb ik ergens gelezen.

    Niet alleen door wielstand en spoorbreedte, maar natuurlijk ook door het ontbreken van een lange staart achter het achterwiel.

    Ik heb grappig genoeg een keer goed het verschil gemerkt in een Strada : toen waaide het Bft 6 zijwind en ik was aan het rijden met de kartonnen staart op de dijk. Ik heb moeten vechten om controle van de Strada op normale kruissnelheid.

    Op CV2012 werd ik echter net als de rest in de bocht na het publiek een paar meter opzij gesmeten door de harde wind.



    BeantwoordenVerwijderen