maandag 14 januari 2013

Deflector racekap

Sinds ik de racekap heb heb ik al last van hinderlijke reflecties in het vizier van bv straatverlichting.
Verder nooit over nagedacht over wat het nou zou kunnen zijn maar ben nu toch eens gaan kijken en het wordt veroorzaakt door de deflector. Buig ik die naar beneden dan zijn de reflecties direct weg. 
Ik vraag me af of het zou helpen om de deflector matzwart te maken en waarmee ik dat het beste zou kunnen doen. Spuitverf is denk ik niet flexibel genoeg.
Mensen die hier ervaring mee hebben of het uberhaupt helpt om de deflector matzwart te maken en waarmee ik dat het beste kan doen?

Tevens wellicht een idee om de deflector geheel achterwege te laten. Ik zag het idee van de nanoduct op de blog van Wim Schermer (http://wimschermer.blogspot.nl/2012/06/nacaduct-in-racekap.html)


En ik dacht, waarom dat idee niet iets verder uitwerken. De duct maak je net zo lang als de deflector en geleidt de wind vervolgens onder de racekap en aan het einde naar boven. Zo creeer je toch een luchtstroom langs het vizier maar heb je de deflector niet meer nodig en worden reflecties voorkomen.




Wat misschien ook nog voor verbetering vatbaar is is het materiaal van het  vizier . Het krast behoorlijk snel, op mijn vizier zitten nu ook al de nodige krassen ondanks dat ik altijd een zachte doek gebruik en bij het afspoelen gebruik ik zelfs alleen mijn handen en afwasmiddel. Zou er geen materiaal zijn die wat meer krasbestendig is?








10 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je dit Blog bericht van Wim gemist hebt

    http://wimschermer.blogspot.nl/2012/11/deflector-effectiever.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat ik ergens had gelezen van iemand die de deflector zwart had gemaakt maar wist niet meer wie. Thnx!

      Verwijderen
    2. Dag Mark,
      Foto's van mijn blog gebruiken zonder vraag vooraf roept bij mij wat overgevoeligheid op. Als dan zelfs de bron niet wordt genoemd is dit niet OK.
      Ga heen en zondig niet meer.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    3. Hallo Wim,
      Niet overgevoelig raken. Heb de bron er bijgezet.

      Verwijderen
  2. En ik geloof dat het vizier zo zacht is omdat het een goedkoop buigbaar materiaal moest zijn met goede optische eigenschappen dus iets wat makkelijk te verwerken is.

    Een motorhelmvizier bijvoorbeeld krast wat minder snel, maar er komen we degelijk ook krassen op zodat je hem moet vervangen. Een motorvizier kan niet worden gebogen omdat het veel dikker is maar moet worden gefabriceerd door industrie. Daar zijn ook voordelen aan zoals dat je die kunt krijgen van UV400 goedgekeurd materiaal en in allerlei kleuren en vaak niet eens heel duur zijn, tussen de 20 tot 80 euro.

    Maar ja de kappen worden (nog) gemaakt in kleine oplage ( 100+ stuks in een aantal jaar ) zoals ik begreep en dan is een contract afsluiten met een vizierfabrikant misschien niet heel interessant. Terwijl de oplossing nu redelijk voldoet.

    Als de kappen buisiness goedgaat gaat Wim misschien algemeen Mandarijn en zakendoen in China leren ? Ni Hao ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het materiaal dat VO (Wim) gebruikt is polycarbonaat. Dat is per definitie zachter dan glas maar ook lichter. Auto's zouden veel lichter worden hiermee maar je kan er nu eenmaal geen ruitenwissers opzetten vanwege de zekerheid van krassen (door zand van de weg)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als je modelbouw spuit verf neemt kan deze meebuigen en hecht goed.
    Is ook redelijk kasbestendig.
    komt in kleine busjes en kostprijs valt goed mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Mark,
    Het combineren van een nacaduct voor verse lucht en ontwasemen van het vizier levert de volgende effecten op.
    Je krijgt niet meer de maximale hoeveel frisse lucht in je gezicht tijdens wedstrijden. Het tweede nadelige effect is dat alleen de binnenvoorzijde van het vizier iets minder beslaat. Direct links rechts en naast het nacaduct beslaat het toch weer.
    De deflector geleidt de lucht over de volle breedte van het vizier aan de binnenkant van het vizier. Dit blijft over het gehele oppervlak schoon.
    Overigens is de deflector bij toeren in de zomer niet nodig. Het wordt pas een eis als het vochtig, mistig en vriezend weer wordt. Daarom rijden nu alle gebruikers van een velomobielonderdelen.nl kap met deflector zonder beslagen vizieren. Uiteraard moet het vizier wel een klein stukje omhoog gezet worden.
    Ik heb geƫxperimenteerd met krasbestendig Lexan (polycarbonaat). Krast net zo hard.
    Kijk maar eens hier: http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/Lexan
    De meeste vragen op velomobielgebied zijn op min blog al wel eens langs gekomen :)
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En een geleider die rondom het vizier zou lopen? Net als zeg maar in het dashboard van een auto die tegen de voorruit aan blaast maar dan rondom?
      En hm dat experiment met gehard lexaan zegt inderdaad alles ja. Dan toch maar glas :) alhoewel.. zwaar, breekgevaarlijk etc. Zou er niks anders zijn dat de voordelen van lexaan combineert met de stevigheid en krasbestendigheid van glas?

      Verwijderen
  6. Dag Mark,
    Ik denk dat je juist niks anders dan Lexan voor je neus wil. Alles wat harder is kan makkelijker breken. Hoe zal je snuit eruit zien als je een aanrijding krijgt en de boel gaat aan splinters? Dat wil je vast niet zien.
    Dan toch maar liever Lexan. Is het gekrast dat vervang je het vizier toch gewoon. 1 mm platen van 1025 x 625 mm kosten nog geen 30 euro. Daar haal je 2 vizieren en 1 mini vizier uit.
    Grote vizieren zijn uiteraard ook te koop, maar een stuk duurder.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen