zaterdag 19 januari 2013

Nieuwe accu en gewicht

Mijn nieuwe accu voor de mango is binnengekomen, een 6800mAh 12v li-ion accu. Een stuk geavanceerderde techniek en hogere capaciteit dan de 6v 4a loodaccu die in de mango zat.



Grappig detail is dat de nieuwe accu een stuk lichter is dan de oude accu:


De oude accu s wegen 585 gram en 851 gram.
De nieuwe accu weegt slechts 206 gram:



Oke, eerlijk is eerlijk. Er moet nog een step down converter tussen om 6v te krijgen, deze weegt ook nog een klein beetje:


27 gram dus. De nieuwe situatie levert dus een totaalgewicht op van 233 gram.  Dat is de helft ten opzichte van de HQ accu en ruim een halve kilo ten op zichte van de yuasa accu.

Ook leuk is het feit dat de verlichting op de nieuwe accu bijna 27 uur kan branden t.o.v. 8u voor de oude accu. 





17 opmerkingen:

  1. Dat heb je mooi voor elkaar want mijn standaard Quest 12V accupack ( van Conrad ) weegt 620 gram.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat ook li-ion of NiMh?

      Verwijderen
    2. 10 x 3700 mHa NiMH sub C cel accupack idd.

      Verwijderen
  2. Kijk je uit met Li-Ion accu's? http://arstechnica.com/business/2013/01/boeings-dreamliner-batteries-inherently-unsafe-and-yours-may-be-too/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een complete accupack dus met laadelectronica en kortsluitbeveiliging dus dat moet goed gaan :)

      Verwijderen
    2. Dat dachten ze bij Boeing ook.

      Verwijderen
  3. Die accu's worden steeds beter en lichter ja. Maar gelukkig ook de oplaadbare batterijen. Vooral over de Eneloop-types ben ik zeer te spreken: Het lijkt wel of je die niet meer op hoeft te laden! En dan heb ik het over gebruik id (flits)camera. Ik probeer daarom AA(A)'s overal voor te gebruiken. Die gaan dan eventueel ook weer in autonome apparaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben helemaal overgegaan op oplaadbare NiHM's voor alle batterijen in huis.

    Is niet helemaal zinnig vanwege relatief snelle zelfontlading in combinatie met gebruik in apparatuur die amper stroom gebruikt zoals een wandklok(je). Maar voor (flits)camera's en GPS die batterijen slurpen is er geen economischer stroombron.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eneloop en vergelijkbare varianten hebben een dermate lage zelfontlading dat ik het verschil met alkalinebatterijen nauwelijks merk.

      Verwijderen
  5. De Eneloops zijn ook mijn favoriete NiMH's. Ik heb een simpele batterijhouder van enkele kwartjes met vijf Eneloops in de Quest. Daar kan ik drie keer mee op en neer naar mijn werk (23 km enkele reis). Als ik langere tochten maak, neem ik gewoon enkele setjes opgeladen Eneloops mee.

    Ook voor de Garmin gebruik ik een batterijhouder met - dit keer - vier Eneloops. Een USB-stekker eraan en de Garmin gaat meer dan drie keer zo lang mee.

    Gaat prima zo, is redelijk goedkoop en in het slechtste geval kan ik onderweg nog penlite's bijkopen.

    Groet,
    Q583.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ding kan nooit 6800mAh zijn, een kale 3.7V 2200mAh LiPo cel weeg ongeveer 55 gram. Je hebt er minimaal 3 nodig om ongeveer 12V te bereiken, maar dan heb je nog steeds slechts 11.1V 2200mAh. En dan zit je al op de 165 gram. Plastic behuizing, bedrading, laadelectronica erbij...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn geen LiPo accu's maar Li-ion cellen en als ik zo de gewichten eens opzoek kan het prima hoor. gemiddeld wegen ze per cel 35 gram en je hebt er 4 nodig, zit je op 140 gram.
      Printje voor de laadelectronica en de behuizing wegen natuurlijk haast niks

      Verwijderen
    2. Een goede Li-Ion van Panasonic zit op een energetische waarde van 240Wh/kg (voor de kale cel). Een LiPo van HobbyKing op 150Wh/kg.
      Als dat doosje echt 6800mAh bevat bij 12V is de energetische waarde ruim 400Wh/kg. Dat is vorig jaar pas gehaald met een prototype cel (door Envia Systems). Dat soort technologie zal echt nog niet bij DealExtreme te vinden zijn.

      Verwijderen
    3. Ik heb gisteren een test gedaan door mijn netbook eraan te hangen, deze trekt ongeveer anderhalf ampere. Na 2 uur heb ik hem uitgezet en het voltage stond toen op 10,9 volt. De ondergrens zou rond de 10 volt liggen. Het verbruik in die tijd ligt dus ergens tussen de 3 ampere en de accu was als ik het voltage mag geloven bijna leeg. Volgens wikipedia is de energiedichtheid van li-ion 160Wh per kg en van li-po (ik weet niet zeker wat er in zit, staat niet op de doos. Alleen "lithium" ) op maximaal 200Wh per kg. Dat komt neer op 2700Mah of 3400Mah voor het gewicht van deze accu. Dat komt ook ongeveer overeen met de test die ik met de netbook heb gedaan. Ik zal vanavond als ik wat meer tijd heb de netbook nogmaals eraan hangen en dan de accu compleet tot leeg laten lopen om te kijken na hoelang hij de handdoek in de ring gooit. Ik gok zomaar dat je gelijk hebt en dat de 6800Mah iets te optimistisch is.... :(

      Neemt niet weg dat ik de accu niet ga of kan gebruiken maar het is wel jammer dat de opgegeven capaciteit waarschijnlijk niet klopt.
      In het slechtste geval is het ongeveer dezelfde capaciteit als de loodaccu maar dan de helft lichter.

      Verwijderen
    4. Het is trouwens toch li-ion zie ik net.

      Verwijderen
  7. Klinkt mooi. Waar is deze accu gekocht als ik vragen mag?

    Lees ik dit:
    http://ve2zaz.net/blog/index.php?/archives/13-A-super-cheap-6800-mAh-Li-Ion-12V-battery-pack.html

    Ben ik benieuwd of je de opgegeven waardes ook haalt met je nieuwe accu.

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij komt bij Dealextreme.com vandaan (linkje staat ergens een paar posts terug) en tot nu toe kloppen de waardes die ze daar opgeven aardig.

      Wel moet je ook kijken naar hoeveel een accu kan leveren en hoeveel dat per uur is .
      Ik heb bv een loodaccu hier staan van 12v 7Ah maar als je daar 2 ampere van gaat trekken is ie na een half uur leeg. Er staat dan ook als bijschrift (20hr) , dat betekent dat hij dat vermogen van 7A kan leveren over een periode van 20 uur, dus 4,2w per uur ofwel 140mA per uur. Trek je meer vermogen dan wordt de capaciteit fors minder. Dat zelfde zal neem ik aan ook opgaan voor andere soort accu's.

      Maar ik zal het in elk geval eens testen, kwestie van meten. Ik zal de resultaten hier neerzetten als ik wat meer weet.

      Verwijderen