maandag 28 januari 2013

Racekap op, geen jas aan en magneten.

Vandaag was het 4 graden boven nul. Véél te warm voor een jas dus in plaats daarvan vandaag mijn fiets maar aangetrokken. Racekap erop en gaan met euh ... die banaan.

Het regende behoorlijk hard dus ik was blij dat ik de racekap mee had genomen. Wel bijna een rechtop fietser van zijn fiets gereden die ik bijna over het hoofd zag (ze zijn ook zo laag), of zou het komen doordat hij zonder licht reed.

Vandaag had ik in elk geval de juiste kledingkeuze, spijkerbroek en overhemd en verder niks. Niet te koud en niet te warm. Heerlijk.

Nog even 1 broekpoep momentje gehad toen de fiets een stuk opgevroren ijs raakte in een bocht, toen had de fiets ineens meer zin om rechtdoor te gaan dan om de stand van de voorwielen te volgen. Beetje jammer weer maar gelukkig ruimte genoeg om te corrigeren.

De snelheid lag vandaag ook duidelijk een stuk hoger dan vorige week. Toch raar wat een paar graden temperatuur verschil kan doen.  Kruissnelheid lag in elk geval weer ruim boven de 30km/u .

Als de dooi verder doorzet deze week gaat de bandenspanning ook weer wat omhoog, die had ik een bar omlaag gegooid om wat meer grip in de sneeuw te kunnen krijgen.

En magneten. Vandaag had een collega van mij een afstandsbestuurbaar vliegtuigje meegenomen om te laten zien. Het bovenste dekseltje (de cockpit) zat vast met magneten en jeetje, ik maar denken dat magneten van die slappe dingen zijn. Ik moest echt behoorlijk wat kracht zetten om de magneetsluiting los te krijgen. Misschien moet ik toch maar eens naar die optie kijken voor de racekap en schuimkap. Ik weet dat Quemo (http://velomobielfan.blogspot.nl/)  er al goede ervaringen mee heeft maar was altijd skeptisch omdat er ergens in mijn achterhoofd bleef spoken dat mageneten nooit sterk genoeg konden zijn. Nu weet ik wel beter!
Ga toch maar eens een setje bestellen om te proberen.



4 opmerkingen:

  1. Dag Mark,
    De racekap met magneten zal minder veilig zijn dan een kap met klittenbanden. Bij een kleine verschuiving, bij een koprol bijv., ligt de kap er direct af. Met klittenbanden blijkt ie zelfs bij een meervoudige koprol in ongeveer de helft van de gevallen te blijven zitten. Dat levert, volgens de onfortuinlijke fietsers, een goede bescherming op. Ik zal daar de komende dagen een blogpost aan wijden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een goed punt inderdaad, klittenbanden blijven wel goed zitten over het algemeen.

      Verwijderen
  2. Had je echt een jas aan in de Mango?
    Ik had toen het op z'n koudst was het volgende aan: dunne fleece, merinowol ondershirt 150, dunne hardloopbroek, dubbele Buff om de nek, Sealskin Beanie en géén deksel op de XS. Tegen de hele koude wind had ik het eerste stuk soms een bodywarmer omgekeerd aan; dus met de achterkant naar voren en op de rug open.
    Mijn kruissnelheid lag vandaag ook direct boven de 30 :)
    Vandaag had ik trouwens bijna dezelfde kleding aan. Alleen had ik de Buffs nu op mijn hoofd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het vriest trek ik wel een jas aan, wel een dunne jas hoor. Vandaag en gisteren gewoon lekker zonder jas. Veel te warm anders :)

      Verwijderen