dinsdag 26 februari 2013

Fiets niet in balans

Al sinds ik mijn fiets heb heb ik al het idee dat zodra ik naar links stuur de fiets heel anders reageert dan wanneer ik naar rechts stuur. Ook is te merken dat wanneer ik op de rechterkant van het instapgat van de fiets zit de fiets véél sneller de neiging heeft tot omkiepen dan wanneer ik op de linkerkant van de fiets zit, dan moet ik echt mijn best doen .  Tijdens het rijden uit zich dit in sturen als een ferrari naar rechts maar sturen als een 2cv naar links. De fiets veert ook merkbaar verder in aan de rechterkant (als ik naar links stuur) dan aan de linkerkant (wanneer ik naar rechts stuur)

Ik zou alleen echt niet weten waardoor dat nou veroorzaakt wordt. Voor zover mijn ondeskundige oog kan zien lijkt alles in orde. Er zijn geen veren gebroken, de veren zijn aan beide kanten identiek, ze veren net zo ver in als ik op de rand zit, de uitlijning is goed, de wielen staan evenwijdig aan elkaar en het camber staat ook bij beide wielen hetzelfde, ook zijn er geen spaken gebroken of zitten er (ernstige) slagen in de wielen. De stuuruitslag lijkt ook naar beide kanten hetzelfde.

Het enige dat ik me nog kan bedenken is misschien iets met het achterwiel alhoewel ik daar bv weer geen enkele speling op kan ontdekken.

Mochten er mensen ideeën hebben over wat dit vreemde gedrag zou kunnen veroorzaken dan hoor ik dat heel graag. Ik heb al een keer op de kant gelegen met de fiets en heb geen zin om dat nog een keer te doen :)





14 opmerkingen:

  1. Ik herken dit gedrag in mindere mate ook bij mijn fiets, Geen idee waar het uit voorkomt, maar ik zou denken aan de veerpoten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de wielen staan niet even ver uit het hart van de fiets, de ene staat bijvoorbeeld schuiner dan de andere. Even checken door een spoor te trekken met natte banden op een droge onderkant en de afstanden te meten.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb de afstand band-wielkast al nagemeten en dat is aan beide kanten gelijk of bedoel je dat niet?

      Verwijderen
  3. Staat de arm waar de stuurstangen op vast zitten,midden in de fiets haaks op de stuurstang?
    Ofterwijl staat de arm recht als je wielen recht staan?
    Ik bedoel de arm die je kunt zien als je met een zaklantaarn in het gat schijnt waar je stuurstangen in verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook kun je nog eens kijken of de wielen even ver naar voor of achter staan in de wielkast.
    Dus even controleren of er een wiel verder naar voren staat dan de ander.
    Het moet goed kunnen.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik nagemeten en de wielen staan zowel voor als achter de band exact even ver van de wielkast vandaan links en rechts.

      Verwijderen
  5. De laatste voor vandaag,als je de veren wisselt van l naar R is het gedrag dan ook andersom?
    Dat is even werk..
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik nog proberen maar ik heb al een keer de veren gewisseld in de fiets van stugge naar wat minder stugge veren maar het gedrag was voor de wissel ook al.

      Verwijderen
  6. Hoe het precies bij een Mango in elkaar steekt weet ik niet precies, maar in mijn Quest liggen mijn tassen met kleding altijd links in de fiets omdat rechts de aandrijving zit. Ook de driehoektas met reparatiemateriaal ligt links (achter de wielkast). Hierdooligtis het zwaartepunt van mijn Quest meer naar links dan naar rechts.
    Echter, de meeste wegen kennen enige vorm van verkanting, meestal naar de rechterkant gezien in de rijrichting. Vandaar dat bochten naar rechts (waarbij de Quest/mango dus de bocht in helt) voor het gevoel scherper genomen kunnen worden. De fiets komt rechts dus dieper te liggen waardoor de centrifugaalkrachten naar de buitenkant van de bocht hoger mogen worden (ergo: snelheid hoger)
    Wie weet kan je er iets mee, maar misschien sla ik in jouw specifieke geval de plank wel mis...

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb gisteren de op-de-rand-zitten test gedaan zonder bagage in de fiets en op een volledig vlakke ondergrond dus dat lijkt me niet direct het geval. Het enige is dat de ketting en aandrijving allemaal aan die kant lopen maar dat loopt zo dichtbij het frame dat ik me niet kan voorstellen dat dat dit verschil zal veroorzaken.

      Verwijderen
  7. Zoals hierboven al gezegd zou ik - als de wielen niet zichtbaar in een afwijkende stand staan - onmiddelijk gaan denken aan de veerpoten.

    Als je de poten uit elkaar haalt kun je eens kijken of er wat aan de hand is.

    Boven in de veer is een PU schuimblokje. Dit wordt door de veer bij belasting ingedrukt en zet daardoor uit tegen de kokerwand. Dat is je wrijvingsdemper. Erg primitief, maar het werkt : hoe hoger de belasting, hoe meer het blokje wordt ingedrukt en hoe meer het knelt tegen de kokerwand en dus hoe meer het de veerbeweging remt.

    Dat blokje kan bij de ene poot droger zijn geworden dan de andere poot of meer/minder versleten zijn. Je hebt dan ook de optie beide blokjes te smeren met een kwak geschikt smeervet ( dat geen PU oplost of roest veroorzaakt ) zodat ze weer gelijke werking krijgen. Maar dan loop je wel het risico dat beide zijden nu als een 2CV veren. Bij mijn Strada heb ik daar niks van gemerkt overigens, nadat vm.nl met kwakken vet mijn veren smeerde...

    Wat natuurlijk ook kan is dat het ene blokje meer versleten is dan het andere. Geen idee of men daar reservedelen voor heeft. Of dat je daar eenvoudig zelf iets aan kunt doen.

    Men heeft wel veren van verschillende sterkte. Als je helemaal niet tevreden bent met het rolgedrag kun je stuggere veren in de veerpoot zetten.

    Volgens mij geeft een veerbreuk andere klachten. Maar je moest eens kijken. Met een Mango kun je er allemaal wat makkelijker bij.





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat schuimblokje zorgt toch alleen voor demping? Ik heb ook het idee dat de fiets verder inveert aan die kant maar als ik het nameet is de afstand tusssen de bovenkant band en wielkast wel weer gelijk aan beide kanten.

      Zou het niet iets met de achterbrug te maken kunnen hebben?

      Verwijderen
  8. zo te lezen ligt het allemaal niet aan de uitrichting van de voorwielen tov de body, maar hoe zit het met het achterwiel...staat die wel in de hartlijn van de body, dus precies tussen de voorwielen.
    is je frame of je achterbrug verbogen ?

    Dit zou je grog kunnen checken met de truc zoals hierboven omschreef, rij met natte wielen over de droge ondergrond, je krijgt 3 lijnen, en meet de afstand tussen de middelste en de buitenste lijnen. Als je fiets sneller kantelt naar naar 1 zijde, en ook ook strakker stuurt naar die kant, verwacht ik dat die afstand korter is.

    BeantwoordenVerwijderen