woensdag 27 februari 2013

Niet niet in balans deel 2

Vervolg van het vorige bericht. Ik heb vandaag de 'trek watersporen met je drie wielen' tip even geprobeerd maar ik vind het lastig om nou nauwkeurig daaraan te zien of de wielen even ver uit elkaar staan.

Wat ik tijdens het maken van onderstaand filmpje zag leek mij eerder de oorzaak van het instabiele gedrag. Het achterwiel lijkt scheef te staan!  En inderdaad precies naar links wijzend waardoor het kantelpunt aan de rechterkant eerder wordt bereikt.





Vergelijk dat eens met een ouder filmpje, hier lijkt het wiel toch echt een stuk rechter te staan:



Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ik neem aan dat het wiel er niet zo scheef onder hoort. En de vraag die daarna komt is natuurlijk: hoe op te lossen? Of : Is het uberhaupt op te lossen??  Of zou dit betekenen dat het frame krom is ?

Help :(



kleine update:

Zojuist nog wat dingetjes bekeken:

wielen omgewisseld vooraan, maakte geen verschil
Spaakspanning gecontroleerd op alle wielen: prima
Camber gecontroleerd:beide kanten exact gelijk
Lengte voorste stangen : exact gelijk
sporing: prima , minder dan 1mm toespoor
Nergens scheurtjes of iets te ontdekken aan de achterbrug
Veerweg is aan beide kanten gelijk
Grondspeling is aan beide kanten gelijk

Daarnaast heb ik mijn twijfels of het achterwiel nou wel of niet scheefstaat, de fiets staat op het filmpje hierboven een klein beetje aflopend naar rechts toe. Op de vlakke vloer in de garage zie ik eigenlijk nauwelijks dat het achterwiel scheef staat.

Wat me echter wél opviel is dat de vering aan de linkerkant een stuk stugger en vooral progressiever is dan aan de rechterkant. De linker kant is ook minder makkelijk in te veren dan de rechterkant.
Ik begin intussen toch de veerpoot, en dan met name het demperelement ver verdenken in de rechterveerpoot. Vooral omdat de veerpoot tot aan het einde van de veerweg even soepel inveert waar dat bij de linkerveerpoot veel minder soepel gaat en wat meer demping geeft, je hoort links ook een soort vacuum trekken en rechts niet.

Zou het dan toch de veerpoot zijn?

edit:

Filmpje dat laat zien dat voornamelijk de band vervormt :



Foto's plaats achterdemper:




En nog een foto op het werk genomen, hier lijkt het wiel toch niet echt scheef te staan: Het is ook erg moeilijk te bepalen met alle ronde vormen:



Ook misschien nog een aardige vergelijking:


Hier zie je duidelijk dat wanneer ik rechts zit de fiets veel verder inveert maar wat ook opvalt is dat het achterwiel MINDER inveert als ik rechts zit terwijl de fiets in zijn geheel schuiner hangt. Dat lijkt er toch op dat de rechterveerpoot verder / makkelijker inveert dan links waardoor de achtervering minder ver inveert. Links lijkt alles mooi in balans, de achterveer is ingeduwd en de linkerveer is ook ingeduwd. Rechts is de voorveer wel ingeveerd maar de achterveer een stuk minder. 

 

22 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me een scheur in je achterbrug. Mail Sinner om te vragen hoe nu verder. Met een beetje geluk kunnen ze een nieuw onderdeel opsturen, maar waarschijnlijk hebben ze meer details nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb net even gekeken maar zo op het oog zie ik nergens scheuren oid inzitten. De fiets komt overigens bij velomobiel vandaan en niet bij Sinner dus daar ga ik denk ik ook heen voor reparatie, aan de achterbrug ga ik maar niet zelf beginnen.

      Zucht, dat wordt dus binnenkort een fietstocht van 150km :S

      Verwijderen
    2. Da's waar. Even bellen met Dronten, en vragen waar je naar moet kijken. Het zou jammer zijn als je voor een kleinigheid naar Dronten fietst. Bovendien weet ik niet zeker of ze alle onderdelen voor een Mango op de plank hebben liggen, een aankondiging kan wachttijd schelen.

      Verwijderen
  2. Als dit Mango 27 is, is hij gebouwd bij Velomobiel.nl en niet door Sinner. Ik zou contact met de mannen in Dronten opnemen. Is ook dichterbij als er iets gerepareerd moet worden. Mijn oude Mango 54 was een Velomobiel.nl Mango en ik ben dus ook altijd naar Dronten gegaan voor onderhoud en reparatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In deel1 zeg je dat dit gedrag er was vanaf het begin,dan zou het los staan van je achterwiel.
    Controleren kan geen kwaad natuurlijk.
    De vering zou het kunnen doen,als je ze wisselt zou het gedrag moeten omdraaien.
    Nog even werk aan de winkel dus.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het 'probleem' is er al vanaf dat ik hem heb.
      Zal de veerpoten eens omwisselen en kijken of het gedrag dan mee veranderd, dan weet ik alles.

      Verwijderen
  4. hoi Mark, als je goed kijkt zie je de positie van het achterwiel tov de body al veranderen als je aan het stuur zit. Dat lijkt me niet goed. Ik zie op het eerste filmpje toch echt dat het a-wiel scheef staat, en wat mij betreft de reden is dat ie op deze ondergrond eerder naar rechts kantelt dan naar links.

    Bedenk me net ook dat de achtervering aan de linkerkant zit, volgens mij speelt dat ook een rol in dit verschijnsel......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mark, het lijkt mij ook een probleem met je achtervork/ophanging of je achterwielbevestiging...terecht wat L@R3NZ opmerkt, je wiel "zakt" al scheef op het moment dat je onbelast het stuur iets verdraaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Willem en L@r3nz, ik heb nog een filmpje erbij gezet , hier is te zien dat de band vervormt en niet zozeer het wiel. Dat dacht ik eerst ook maar het blijkt de band te zijn.

    Er zit geen voelbare speling op het achterwiel. De achtervering , ketting en derailleur lopen allemaal aan de rechterkant.

    Enfin, ik ga dat van die veerpoten in elk geval nog proberen maar ik ga me toch in elk geval maar vast voorbereiden op een rit naar Dronten een keer. De fiets moet toch intussen wel eens een keer voor onderhoud dus dan kan ik dat mooi combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. achtervering ook rechts ?
      Ik zal vanavond nog eens keer kijken maar bij mijn (Sinner) Mango zit ie toch echt links (voor de berijder), op de eenzijdige achterbrug, naast de secondaire ketting.
      Dat betekent dat de body van de fiets links sterker wordt geveerd dan rechts, dus als je op die zijde gaat zitten meer weerstand hebt, minder doorzakt, kantelpunt minder verschuift, en dus stabieler voelt.

      Verwijderen
    2. Foto's toegevoegd van de achtervering.

      Heb gisteren de achterband harder opgepompt en dat lijkt ook wel wat te schelen in de stabiliteit.
      Mijn hoofdvermoeden blijft momenteel toch de rechter voordemper.


      Verwijderen
    3. hoi Mark,

      ik zie het...nu is het duidelijk ! Hier verschillende de VM en Sinner mango dus. Bij mij zit de secondaire aandrijving links.
      Blijf erbij dat het lijkt, dat op eoa manier je achterwiel schever staat als je links zit, en zo de kantel lijn verschuift. Ben benieuwd hoe het afloopt.

      Verwijderen
    4. Velomobiel heeft in de tijd dat ze met een tussenas werkte met beide varianten geëxperimenteerd. Volgens mij zijn de laatste varianten van de Mango voordat het model overging naar Sinner ook met een 'oversteek' gemaakt.

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mark,
    staat de bevestiging van je achter veer aan dat dwarsbalkje ( achter je hoofd ) nog wel in de juiste positie, is het niet wat verschoven richting je body (naar buiten) dit kan ook eventueel verklaren dat je wiel wat scheef staat. Dit wordt in principe op zijn plaats gehouden door tyraps maar deze kunnen verschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De houder van je achter veer zit wel ver over het aluminium heen, hoewel bij mijn Mango de aandrijving niet recht naar achteren ging zat de houder van de veer toch wel verder van het aluminium af in ieder geval als je er recht boven staat moet de veer loodrecht naar beneden staan.
      Ik heb wel eens van anderen gehoord dat zelfs het frame gedeelte dat op die dwars stang zit met slangen klemmen wat verschoven was met vergelijkbare gevolgen, dus misschien ook iets om naar te kijken.
      suc6

      Verwijderen
    2. Zijn die glasvezel balkjes sterk genoeg voor de demper want dan verplaats ik hem gewoon iets.

      Verwijderen
  9. Mark
    dat balkje moet voldoende sterk zijn.
    Jij hebt wel een eerdere versie dan die van die ik had, bij mij ging de ketting vanaf de tussenas aan de andere kant naar achteren.
    Waar op gelet moest worden is dat de veerpoot toch wel loodrecht van de achteras naar dat balkje moest lopen op dat er geen zijdelinkse krachten optreden.
    Maar goed of het werkelijk jouw probleem is weet ik niet maar dit is wel een onderdeel wat je in de gaten moet houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja wat ik nog vergeet, als je de veerpoot op het balkje verschuift moet je die "klauw" wel fixeren met een tyrap aan beide kanten en goed strak trekken anders verschuift de veerpoot alsnog.

      Verwijderen
  10. Het gat van het achterwiel is zelf niet recht, dat maakt het inderdaad lastig om te zien wat recht is. Met de open wielkasten is het gelukkig niet heel erg moeilijk om de veerpoten open te maken, je kan er goed bij. Vervelend detail is wel dat in de handleiding van velomobiel.nl (nog) niet staat hoe je de veerpoten uit elkaar haalt. Het is niet moeilijk, maar je moet het wel een keer gezien hebben (er zitten een paar vervelend kleine schroefjes in, en je moet de volgorde even weten).

    Een standaard veer-combinatie heeft een harde en een zachtere veer van gelijke lengte. Dit geeft de progressie die je in de goede poot voelt. Er zijn nu een paar mogelijkheden. 1) De slappe veer is gebroken of blijvend vervormd. Dit kan lawaai opleveren en een weggedrag van een slagschip (ik spreek uit ervaring). 2) Er zitten twee slappe veren in de 'verkeerde' poot. Het verschil is goed zichtbaar, maar een foutje is zo gemaakt. Ik denk echter dat je dit veel eerder al had gemerkt. 3) De veer zelf is goed, maar de demping is gaar (versleten schuimpjes). Acht ik minder waarschijnlijk.

    Als je er inderdaad zeker van bent dat het de veerpoot is (en daar lijkt het wel op), dan weet je in elk geval waar je moet reviseren. Om nu een hoop experimenteren over te slaan zou ik bij velomobiel.nl een complete set binnenwerk voor beide veerpoten bestellen (inclusief een complete set veren. Zelf royaal vet toevoegen, en je zou weer lekker moeten rijden. Als je het nog nooit gedaan hebt, moet je wellicht een oproep plaatsen om mee te kijken met een meer ervaren knutselaar. Dan kan je een keer meekijken, en het een keer zelf doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij mijn eigen mango heb ik afgelopen week het frame achter de zitting (achter bovenkant stoel) iets verschoven. Mijn achterwiel stond ook iets scheef. De afstand links-rechts tussen het frame en de buitenkant was niet gelijk. Nu ik dit heb verschoven staat mijn achterwiel weer een stuk rechter. Misschien kan je hier ook naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb ook nog zoiets meegemaakt, er sleepte altijd een wiel in een bocht.
    nieuwe veren losten het probleem op.
    Ik was 18€ lichter maar de fiets sleepte wel niet meer in de bocht.

    BeantwoordenVerwijderen