donderdag 21 maart 2013

Remmentest: Geslaagd

Ik rij vanochtend op de Bilitonlaan in Vlaardingen. Een doorgaande weg waar met een stippeltjeslijn mooi is aangegeven waar je vooral niet moet fietsen als fietser aangezien je niet te zien bent voor automobilisten die uit de zijstraten komen en de stippellijn geeft ook aan tot waar de autodeuren komen als mensen zonder kijken uitstappen.

Dat is ook precies de reden waarom ik in het midden van de weg rij en alleen aan de kant ga als er een auto langs wil: Zichtbaarheid.

En al ben je knalgeel en lichtvoerend, zolang mensen jouw kant niet uitkijken wordt je helaas niet gezien en dat is precies wat er vanochtend gebeurde.



Ik rij in de richting van de gele pijl en automobilist komt uit de zijstraat . Aangezien je daar als automobilist werkelijk geen klap ziet door geparkeerde auto's én je voorrang moet verlenen rijdt bijna iedereen daar heel voorzichtig uit de zijstraten en controleert elk nadenkend mens dubbel of er écht niks aan komt. Al eerder heb ik 1 ondoordachtzame vrouw gehad die doodleuk volgas een zijstraat uitscheurde, zonder te kijken gewoon vlak voor mijn neus de weg op.
De automobilist van vanochtend had denk ik minder lompe bedoelingen maar keek helaas de verkeerde kant op! Namelijk naar rechts. Ik kom toch echt van links (onder op het plaatje) en kruis hem dus eerder. Logica zou dus zeggen dat je nadat je rechts hebt gekeken óók links kijkt voor je aan de oversteek begint maar helaas.  De automobilist gooide zijn auto plompverloren voor me en pas toen zag hij dat er ook nog verkeer reed op die rijstrook, hij remde nog wel maarja toen stond hij al dwars op de weg. Ik ging dus vol in de ankers en met blokkerende wielen stond ik gelukkig op tijd stil. (thank YOU jagwire kabels!)  De stank van verbrand rubber kwam in mijn neus (ik reed tegen de 40km/u )  en intussen rijdt de automobilist doodleuk weer door.

Na inspectie gelukkig geen schade aan de banden aan over gehouden. Alleen een hartverzakking.


5 opmerkingen:

  1. Daarom staat nog steeds op mijn lijst de vm uit te rusten met felle flitsLED's die je kunt gebruiken als je je niet veilig voelt in een verkeerssituatie, gevaarlijke kruisingen over moet of....en situatie ziet ontwikkelen die gevaarlijk gaat worden.

    De hardware heb ik al wel gevonden, ik weet alleen nog niet hoe ik ze moet plaatsen gezien ik geen uitsteeksels wil aan de Quest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. is mij ook al ernorm veel opgevallen dat ze de neiging hebben om eerst naar de andere kant te gapen . en pas als ze al vertrokken zijn kijken ze naar het baanvak dat ze eerst kruisen .
    en felle flitsende leds helpen wel iets
    maar heb al een paar keer gehad dat zelfs de blauwe lampen en sirene van mijn moto nog niet helpen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch even een kritische noot :
    40km/h vind ik tamelijk hard in deze situatie.
    Je moet altijd rekening houden met spelende kinderen of onvoorzichtige poezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet ook rekening houden met auto's die er 50km/u rijden en als ik midden op de rijbaan wil rijden moet ik dat veiligheidshalve natuurlijk niet doen met 25km/u



      Verwijderen
    2. De keus 40 of langzamer is persoonlijk en situatie afhankelijk. Ik zou daar ook langzamer rijden, maar ik geef je wel gelijk Mark. Overig verkeer moet rekening houden met voertuigen van die snelheid of sneller. Toch blijkt uit de awareness test dat Velomobielen ondanks kijken, helaas niet gezien worden. Trick of te brains.
      Als jij vindt dat je situatie goed kan overzien, je kiest in mijn ogen geheel correct de juiste positie op de rijbaan en je kan binnen de te overziene afstand tijdig tot stilstand komen, dan is de snelheid waarschijnlijk te rechtvaardigen.
      Juist die positie midden op de weg geeft jou het voordeel dat je net iets eerder een zijstraat kan inkijken en mogelijk gevaar kan aan zien komen. Zeker als je daar al op ingesteld staat ondanks dat je in je recht van voorrang staat. Die ene seconde kan net het verschil maken. En dat bleek dus nu.
      Toch zou ik het er als het mogelijk is niet op aan laten komen.

      Verwijderen