woensdag 13 maart 2013

Veerpoot aan bonken

Afgelopen weekend had ik het idee om de veren van de fiets eens om te wisselen voor de wat stuggere versie die ik nog heb liggen om te kijken in hoeverre dat het overhellen beinvloed.
Veerpootje losgemaakt, glijbusje eraf en nieuwe veren erin. De veren gingen al niet zo soepel uit de veerpoot en bij het weer erin proberen te krijgen van de bus met dempingsschuim kreeg ik al de indruk dat er iets niet in orde was. Toen ik de glijbus erin wilde tikken leek dat wel érg moeilijk te gaan en al snel tikte ik een deel van het randje af en toen nog een deel en toen was het einde glijbusje.

Goed, kan gebeuren na 10 jaar dus een nieuwe besteld bij velomobiel. Netjes opgestuurd gekregen (zoals altijd! ) en blij als een kind begonnen aan het kleine klusje om het nieuwe glijbusje op zijn plek te krijgen zodat ik morgen weer met de mango kan.

Helaas..... het nieuwe glijbusje wilde óók niet op zijn plek. Uiteindelijk (niet zo slim) de stang met schuimdempers eruit gelaten om te zien of de glijbus uberhaupt op zijn plek wilde. Nou dat wilde ie alleen met grof geweld . Alleen.... eruit wilde ie niet meer! Want normaliter trek je die met de stang eruit. AAaaaaaaaaaaargh. Met héél veel pijn en moeite (en die pijn letterlijk want ik heb me meermalen verwond ;( ) de glijbus eruit weten te krijgen. Helaas niet in 1 geheel want het zat muur maar dan ook echt muurvast.
De veerpoot was dus niet helemaal rond en na mijn geemmer om die glijbus eruit te krijgen in elk geval zeker niet meer.

Wat begon als een simpel klusje, wat ik al eens eerder had gedaan zonder problemen, lijkt een dure grap te gaan worden op deze manier :(

De boosdoener:

5 opmerkingen:

  1. Het leest als een slechte droom. Succes en hopelijk geeft de nieuwe veerpoot de oplossing van het hele probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als de veerpoot niet meer rond was en/of het een en ander ook nog muur en muurvast zat lijkt me dat je de oorzaak of een van de oorspronkelijke oorzaken van ongelijk inveren echt gevonden hebt....

    Zo'n revisie is wel lastig en wellicht duur, maar het resultaat zal er ook wel naar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt inderdaad als een klein drama, al denk ik dat het financieel nog best mee zal vallen uiteindelijk. Zelf in de buurt van december de plunjer (binnenste veerpoot) moeten vervangen en die was bijzonder redelijk geprijsd (even opgezocht 15e). Ik heb dus sterk de indruk dat de veerpoot in zijn geheel best een redelijke financiele aderlating kan zijn, maar dat diezelfde veerpoot in behoorlijk wat redelijk geprijsde onderdelen uit elkaar kan.

    Misschien kun je wel wegkomen met alleen een nieuwe buitenveerpoot en een nieuwe vulbus, en dat je de rest van de onderdelen kunt blijven gebruiken. Aan de andere kant als je jezelf er makkelijk en snel vanaf wil maken kun je kiezen voor een complete veerpoot, met ankerplaat etc, want met de huidige weersomstandigheden is het jammer dat je mango niet gebruikt kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met klussen die op zo'n manier uit de hand lopen ben ik altijd blij dat m'n JE-trike even in de bres kan springen. Niet zo snel of comfortabel, maar b.v. veerpoten zitten er niet aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb gelukkig nog een open ligger (optima dingo) maar echt blij werd ik niet van een open fiets de afgelopen dagen. Zeker niet aangezien daar toch best wel zomer bandjes onder liggen (kojaks.... )

      De veerpoot is inmiddels onderweg naar velomobiel en dan moeten ze daar maar beoordelen of ie nog te redden is of niet en zo niet dat mogen ze een nieuwe opsturen, met een veerpoot minder rijdt de mango zo rot ..

      Verwijderen