vrijdag 22 maart 2013

Wat een storm

Wat een storm vandaag, ideaal weer voor de racekap met die gure wind maar je moet wel donders goed oppassen. Ik werd op een gegeven moment met fiets en al bijna de dijk af de sloot in geblazen, alleen een remactie kon dat voorkomen, sturen had geen effect meer, het waaide écht heel hard.

De racekap is vandaag wel prima blijven zitten al vond ik het met veel rugwind niet zo prettig dat de racekap behoorlijk aan de klittenbanden trok.

Of de racekap nou zorgt dat de fiets een stuk windgevoeliger wordt of dat ik de racekap vaak pak bij dit soort weer laat ik maar even in het midden :) 

Enfin, weer veilig thuisgekomen en dat is het belangrijkste.


13 opmerkingen:

  1. Mark,
    De racekap maakt de Mango inderdaad windgevoeliger. Maar ....
    Heb je een stormstrip op je Mango? Daarmee kun je 1,5 Bft meer wind verdragen dan zonder strips. Ik heb ze voorop, op mijn racekap en achterop mijn Quest.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt ook je Mango verzwaren, als je echt moet rijden met harde wind.

    Er zijn zonder gekheid velomobielrijders die zand of waterballast meenemen. 10 of 20 kg ballast op de bodem van de vm - op zo'n manier dat het niet kan schuiven - en die is een stuk stabieler.

    Een Strada of Quest kan rijders aan van 110 kg zonder dat de veren stugger moeten worden heb ik me laten vertellen. Je kunt dus wel wat kilootjes toevoegen.

    Wel wat harder trappen ;-)




    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren had ik zelfs hier in het midden/oosten van het land last van de wind op de open stukken. Ik fiets noord-zuid dus de Strada kreeg op de open stukken soms een flink duw opzij te verwerken. Blij dat deze vm van nature stabiel is. Maar stormstrips zijn hier in het diepe binnenland denk ik niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Paul,
    Strada en Mango hebben door hun grote zijdelingse oppervlak vóór de voorwielen en kleine oppervlak achter het achterwiel, een onrustiger stuurgedrag dan een Quest. Met een stormstrip op de voorkant van de Strada of Mango, wordt het stuurgedrag merkbaar rustiger.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik zo maf was een kartonnen staart te plakken aan de Strada - zodat ie qua vorm redelijk overeenkwam met een Quest - en ging rijden bij zulke wind of nog iets minder was de Strada onhandelbaar.

    Daarop heb ik vrezend voor schade aan de Strada de staart verwijderd en was de Strada plotklaps weer een stuk stabieler....slingerde nog steeds wel bij windvlagen maar niet meer dat ik van het fietpad geblazen werd.

    Na die praktijk ervaring zou ik zeggen dat Strada's ( en daarmee Mango's, alhoewel lichter ) windstabieler zijn dan Questen, hoe de verdeling van druk ook moge zijn.

    Bij storm reduceer je ook flink zeiloppervlak op een zeilschip, anders breken de masten of kapseist die. Bij een Quest kun je geen oppervlak reduceren. En een Mango heeft al heel wat minder 'zeiloppervlak' net als de Strada. Die kunnen van nature dus meer zijwind aan. Waar de Quest er meer van zal profiteren onder een bepaalde hoek, het zgn zeil effect.

    De strip om het drukverschil te verlagen door loslaten van de luchtlaag zal ongetwijfeld helpen. Maar Questen hebben ze harder nodig dan Strada's of Mango's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gewoon je snelheid wat aanpassen aan de omstandigheden ik heb de "oerstormstrip" van Jan Reus op de fiets na een keer omgewaaid te zijn en heb er sindsdien geen last meer van bovendien merk je aan de fiets wanneer het dreigt mis te gaan, op het moment dat één van de voorwielen omhoog gaat voluit remmen, dan klapt ie weer op de weg het lijkt een beetje op zeilen alleen kun je in de buurt van de berm niet afvallen dus moet je remmen en een beetje tegenstuur geven maar dat is net als met motorrijden, niet iedereen heeft er hetzelfde gevoel bij en als je twijfelt niet aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt me idd onwaarschijnlijk dat een Quest stabieler zou zijn bij harde zijwind. Niet alleen groter oppervlak, maar ook nog eens een smallere wielbasis. De zeiler in mij zegt dat het bootje dan sneller omslaat, tenzij er meer ballast in gaat. Los daarvan, ik heb weinig last gehad van de wind in mijn Mangootje. Iets rustiger rijden en goed blijven opletten. Maar goed, in het oosten waait het minder hard er is meer beschutting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zowel mijn Alleweder 014 als mijn Q491 gaan over de banden 'schuiven'. Ik doe simpelweg een grote stap opzij. Nog niet eens altijd omvallen. Puur het grote zeiloppervlak. Een uitzondering maak ik voor mijn oude 3x26 inch Q66 die tank had nergens last van leek het.
      De stormstrip dient een ander doel. De hierdoor verstoorde luchtstroom zorgt voor minder geruk en gepluk aan m.n. de lange staart. Altans dat is de theorie. Wie het beter weet mag het zeggen. De achterkant is ook minder stabiel door het enkele wiel dan de voorkant. Ook de vorm van de muts achter de bestuurder is berekend op voorwaartse snelheid en niet op harde wind van opzij te verwerken. De andere/betere mutsvorm van de Strada en QXS lijkt dat te onderstrepen. Die zijn veel minder zijwind gevoeliger. Ook hebben ze een minder lange staart.
      Je zit met een stormstrip veel rustiger aan het stuur. Minder stuurcorrecties nodig bij rechtdoor. Maar meer dan windkracht 6 langdurig of nog hevigere windrukken van opzij wordt echt gevaarlijk. Een stevige windruk bij het nemen van een bocht kan elke model velomobiel helpen gewoon om te blazen.
      Overmoed is je slechtste raadgever.
      Angst beperkt je helder te denken en beslissen.
      Meten is weten.
      Ervaring geeft zekerheid.

      Verwijderen
  8. De stormstrip blijft een gevoelig onderwerp. Sorry Mark, het laait toch weer op.
    Mijn duit in het zakje. Wetenschappelijk verklaring heb ik niet (of nauwelijks) maar ik blijf bij het feit dat een stormstrip werkt. Uit ervaring. Zowel op de staart als op de kap. De strippen van Wim hebben merkbaarder effekt dan de gewone tochtbanden van de Gamma.
    De Quest wordt er rustiger in stuurgedrag door. Geen gekwispel met de staart. Ik vindt het lastig te beweren dat je bij zwaardere wind kunt gaan fietsen. We hebben het niet eens over storm. Windkracht 6-7 vind ik nog verantwoord. Niet meer dan anders. Alleen het algemeen stuurgedrag is dan stabieler en plaatselijk windstoten van 7-9(!) op bruggen en dijken of tussen gebouwen door kunnen nog enigszins goed worden opgevangen. Het blijft een enorm risico wat je neemt.
    Ook in het binnenland blijkt het zinvol op stormstrippen te gebruiken. Wij kunnen hier op de Veluwe behoorlijk windluw fietsen, maar gisteren in de Polder moesten we er ook aan geloven. tot 2x toe maakte ik een flinke stap opzij op een dijk. Ik had de volle wegbreedte nodig te corrigeren. Stilstaand op een hoge brug om een open ligger (omgewaait!) bij te staan voelde ik mijn met waterflessen verzwaarde Quest een pootje optillen.
    Marloes had met haar QXS zonder stormstrippen overigens veel minder moeite met de wind. Die is aerodinamisch anders/ beter gevormd dan de Quest. Met haar oude (velomobiel.nl) Mango was ze gewoon niet van huis gegaan met dit weer.
    Mijn Sinnerkap stond als een rots en gaf geen krimp. Voor de zekerheid had ik hem welvastgemaakt met een touwtje aan de spiegel. Vooral bij in en uitstappen handig. Toen ik mijn freeweel stuk had gisteren, heeft Ymte me gesleept. Hij had toen tijdelijk mijn kap op zijn fiets gedaan met slechts 3 klittenbanden vast. Bleef prima zitten ondanks de wind. Ik kon dat mooi observeren vanachter.
    De Velomobielonderdelen kap kan mogelijk flink bewegen in de wind van opzij. Absoluut geen zorgen overmaken. Gebeurt niks mee. Ik spreek uit ervaring. Alleen het vizier moet je, net als die bij mijn eigenbouw vizier, goed dicht doen zodat er geen wind onder kan slaan en evt. soms vast houden aan de stokjes. Een heel enkele keer wil die wel eens woest open gaan. En je wilt niet dat die stuk waait.....Het is me tot nu toe nog niet gebeurd dat het klittenband losliet, maar voor de zekerheid....
    Voor het geval dat, heb ik altijd nog een skibril bij me met dit weer. Fietsen in een kap zonder vizier wil je absoluut niet.....dat is windkracht 15 van voren!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Brandweer,
    Een wetenschappelijke verklaring voor de werking van de stormstrips is wel te geven. Heb ik wel wat plaatjes voor nodig dus wie weet ga ik er nog eens een post aan wijden. Als niet iemand anders dat al heeft gedaan. Onderbouwing van de verklaring met harde data kan ik niet geven, maar is misschien al eens gemeten?
    Nog even terugkomend op mijn specifieke geval. Ik voelde wel dat de wind wat aan de neus van de Mango trok, maar door een meteen een beetje tegenstuur te geven, heb ik geen moment het gevoel gehad dat het gevaarlijk of onaangenaam werd. Hij wilde ook nooit omhoog, alleen opzij. Wat niet is kan nog komen natuurlijk, maar t/m 5 Bft durf ik het zeker wel aan. Bij 6 Bft alleen beschut en geen zijwind. Bij een hoge 6 of harder blijft Magic Bullet binnen. Dat is eerder dan met een gewone fiets, en lijkt sterk op algemene adviezen voor kleine zeilbootjes. Zandzakken en stormstrips helpen vast wel, maar ik geloof nooit dat iemand daarmee opeens lachend bij 7-8 in zijn velomobiel stapt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben wel benieuwd naar de uitleg van de stormstrips.

      Verwijderen
  10. Dat is vrij gemakkelijk : waar de wind tegen de velomobiel aan blaast heerst overdruk, en achter de bolling onderdruk door turbulentie van de velomobiel loslatende lucht. Overdruk drukt tegen je velomobiel en turbulentie zuigt eraan. Dus onstaan er krachten die je uit koers willen drukken ( indien de druk niet gelijk is door de vorm ) om om willen laten slaan.

    Die 'stormstrips' forceren waarschijnlijk de lucht die over de velomobiel stroomt (iets) eerder los te laten en al turbulent te worden boven je velomobiel ipv aan de andere zijde achter je velomobiel. De zuigkracht van aan de andere kant van de velomobiel daalt dan en daarmee het totale drukverschil op de velomobiel zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klopt Quezzzt. Er is nog een verklaring met vector analyse van de krachten op de velomobiel. Kinkt ingewikkeld maar met een plaatje snapt iedereen het meteen. Of beide verklaringen eigenlijk aerodynamisch hetzelfde zijn weet ik niet. Daar zou een specialist naar moeten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen