maandag 8 april 2013

En toen had ik een lekke band

Ging vanochtend net alles lekker, ik rij het viaduct van de A4 naar beneden en onderaan zit een slingerbochtje. Naar links sturend ging goed maar naar rechts ......... heeeeeeel zwaar. Ik dacht eerst aan een flinke windvlaag en terwijl ik de sloot snel dichterbij zag komen trek ik de fiets met een hoop moeite weer de goede kant op en bedenk ik me dat het wel eens een lekke band kon zijn. Ik stop, kijk over de rand en ja hoor. Linksvoor zo plat als een pannekoek. 

Toevallig dacht ik vanochtend er nog aan dat de fietspomp eigenlijk 99,9% vd tijd nutteloos in de fiets ligt.  Nou nu had ik hem dus hard nodig.

aangezien ik de fiets net zondag had gewassen had ik niet zo'n zin om hem op zijn kant in het vieze gras te leggen dus ik heb de fiets op mijn beugelslot gezet, werkt prima :)
Goed, buitenband ging soepel genoeg los ondanks dat veel mensen klagen over de stugheid van de perfect moiree band. Eens kijken wat het euvel was. Een flink stuk glas stak dwars door de band heen. Met een bandenlichter heb ik aan beide kanten van de buitenband het glas eruit gepeuterd. Voorzichtig voelen of er niks meer aan glasrestanten achterbleef en voila buitenband is weer klaar voor gebruik. Gelukkig heb ik altijd een reservebinnenbandje bij me aangezien ik een hekel heb aan banden plakken in de koude buitenlucht. 
Alles weer in elkaar gezet en de band weer opgepompt. Nu krijg ik er niet de volle 4,5 bar in die er inzat met mijn handpomp maar genoeg om op het werk te geraken en weer thuis.  Denk dat er nu 3 bar ofzo in zit.

De binnenband heb ik op mijn werk weer geplakt en gaat nu weer als reserveband mee.



Tja daar sta je dan ......


Over de kettingrollen:

De kettingrollen heb ik van het weekend los gehaald om te kijken hoe ze eraan toe zijn en alhoewel de lagers nog goed zijn zitten de lagers vrij los in de rol zelf wat me niet echt de bedoeling lijkt. Wel waren ze vreselijk goor met een hoop haar, stro , en weet ik nog meer aan troep dus ik heb ze goed schoongemaakt en weer teruggeplaatst. De ketting was onlangs ook weer schoongemaakt en voorzien van nieuwe kettingolie dus de boel loopt nu weer goed en stil maar de kettingrolletjes staan wel op de "te vervangen" lijst maar het heeft geen enorm hoge prioriteit momenteel.  Ik vraag me ook af of ik de kettingrollen die er nu in zitten (gewoon nylon? buisjes met lagers erin) kan vervangen voor getande rollen?



6 opmerkingen:

  1. Waarom alleen biba vervangen ? Ik heb achterin een buitenband met daarin een binnenband met frans ventiel iets opgepompt erin liggen.

    Lekke band, dan zowel buiten- als binnenband er af en de nieuwe buitenband met de beetje opgepompte binnenband op de velg leggen. Thuis of op het werk kijk ik wel wat er aan de hand is met de kekke band

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, meestal blijft de buitenband wel heel genoeg en is het voorwerp dat de band heeft lekgeprikt snel te vinden. Zeker nu aangezien de band binnen een paar seconden compleet leeg was. Als ik echt lange ritten maak neem ik tegenwoordig ook een buba mee op reserve maar voor woon-werk verkeer is een plakset, pomp en reserve binnenband wel genoeg.

      Verwijderen
  2. Inderdaad, met een reserve soepel lichtgewicht vouwbuitenbandje met binneband er al in kun je vliegensvlug de lekke band met binnenband en al eraf en en die nieuwe er weer op floepen.

    Een geoefend persoon kan binnen 3-5 minuten weer verder rijden.

    Wat er precies lek of mis is, kun je utvinden als je lekker warm en droog tijd hebt achteraf. Het voorkomt ook dat je met een nieuwe of geplakte binnenband na een paar meter alweer lekrijd omdat je het scherpe object in de buitenband niet kon vinden in je haast.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sneller is het wel maar was nu ook binnen de 10 minuten weer op pad hoor :)

      Verwijderen
  3. Maakt toch niet uit, 3 of 10 minuten later op het werk. Files duren over het algemeen langer, en hoe vaak heb je nou een lekke band?

    BeantwoordenVerwijderen