vrijdag 19 april 2013

Happende rem opgelost en snelheid

Ik had al eerder geblogt over een happende linkerrem en de oplossing daarvan was eigenlijk heel simpel:

1) haal het wiel eraf
2) pak een flesje kettingolie
3) Haal de remkabel los van de hevel en duw deze naar beneden zodat de remschoenen uit elkaar staan
4) Smeer het bovenste en onderste asje met een paar druppels olie en beweeg de remhevel een paar keer heen en weer zodat de asjes goed gesmeerd worden.
5) Maak de remtrommel schoon met een doekje
6) zet de remkabel weer op zijn plek en monteer het wiel er weer op.

Simpele oplossing en de rem doet het intussen alweer 2 dagen prima zonder te happen.

Spaakbreuk, wat ook als suggestie gegeven werd had ik overigens niet.


En dan over de snelheid, ik merk dat mijn lichaam intussen al heel aardig is gewend aan de velomobiel en dat de spiergroepen die de 'aandrijving' verzorgen een stuk sterker zijn geworden dan toen ik de mango net had .Ondanks dat ik daarvoor ook al een paar duizend km op de open ligfiets had gereden merk ik dat ik in de mango toch weer nét andere spieren gebruik. Dat voel ik vooral als ik een keer op de open ligfiets stap.

Dat zie je natuurlijk vooral terug in de snelheid, toen ik de mango net had haalde ik als kruissnelheid bij gemiddeld tempo trappen tussen de 28 en 30km/u terwijl dat tegenwoordig toch wel op 35km/u ligt en als er niet téveel wind staat gaat het zelfs zeer regelmatig richting en over over de 40km/u heen.  Iets wat ik niet had verwacht toen ik de mango net had en ik was in begin ook een beetje teleurgesteld in de snelheden die ik kon halen.
Het Scheelt wellicht dat ik zo'n beetje elke dag fiets maar het heeft toch nog wel een goede 5.000km gekost om de spieren te ontwikkelen. Ik besef me helaas ook wel dat ik nooit een racekanon zal worden zoals de mannen van Velomobiel.nl in races doen , bij 50km/u als topsnelheid houdt het bij mij wel op.   Maar wie weet over nog eens 5.000km? ;)





2 opmerkingen:

  1. Lol het is net als bij formule 1 races....die mannen (en vrouwen) van vm.nl gebruiken alle kennis die ze beschikbaar hebben als velomobielbouwer om de snelste velomobielen te rijden met grote ervaring met de beste stuur/rijtechniek en meest optimale inspanning/snelheid.

    Dat zijn geen standaard Questen(XS) die daar rijden. En geen standaard rijders.

    Maar het zijn uiteraard ook bovengemiddeld sterke rijders die in sommige gevallen al decennia wedstrijden rijden en winnen.

    Perfectionisme zit veel mensen teveel in de weg. De meest waarschijnlijke weg dat je kans gaat maken in wedstrijden is om mee te doen en ervaring op te doen. Dan ondervind je wat beter moet en kun je jezelf verbeteren. Net zoals de rijders van vm.nl.

    Dus niet jammeren maar gewoon erheen en rijden. Plaats 73 ? Nou en, volgend jaar is het al plaats 53...en hoger en hoger. Je zult wat serieuzer gaan denken en wielkastverkleinings strips aanbrengen. Gaten en kieren dichtmaken. Elke Watt luchtweerstand terugbrengen en nog meer trainen. Dan zul je de razendsnelste Mango zijn die daar rondknalt, en is dat richting 47 km/u gemiddeld zullen monden openzakken van verbazing.

    Tuurlijk rijden dan nog bosjes Questen, Evo-K en Milans je voorbij....maar iedereen de velomobiel rijdt weet dat een 47+ km/u gemiddeld Mangorijder extreem snel is. Dat die man of vrouw in een Evo-K in de top 10 zou rijden. Daar hoef je echt geen Evo-K voor aan te schaffen.

    Vrouwen zullen in katzwijm vallen als je hun richting opkijkt en je prestaties zullen bezongen worden over 1000 jaar.

    En nu gewoon daarheen en rijden ! ;-)))




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :D haha wat een stuk, goed geschreven en bedankt voor het vertrouwen alleen weet ik niet of ik dit jaar mee kan doen aan cyclevision omdat we wellicht dat midden in een verhuizing zitten maar ik ga zeker een keer meedoen aan races !

      Verwijderen