donderdag 25 april 2013

Strava

Aangezien Strava blijkbaar door veel velomobilisten gebruikt wordt heb ik het ook eens op mijn telefoon geinstalleerd. Ik gebruikte voorheen google tracks wat ook leuk werkte maar strava heeft als voordeel dat je online je resultaten kan zien en delen, dat kan bij google tracks maar beperkt. Daar kun je alleen de route opslaan op je google drive of het bestand als csv bestand opslaan zodat het in een spreadsheet gezet kan worden.

Mijn strava resultaat van vanochtend:

 


En de vermogenscurve, toch een aantal pieken van tegen de 700w aan, waarschijnlijk bij het op gang komen. Morgen eens op de open ligger en kijken wat dat aan verschil geeft :)
Vraag me alleen af hoe stava het vermogen berekend, zou dat puur op basis van bv snelheid en acceleratie gaan?


 

9 opmerkingen:

  1. de berekening van strava voor vermogen en energie is volgens mij zeer onbetrouwbaar. Er wordt alleen uitgegaan van het totaalgewicht (fietser+fiets) maar niet welke soort fiets. Dus of je nou in een VM of een even zware bakfiets rijdt, dat verschil 'ziet' Strava niet. Dat is ook de reden waarom ik nooit op deze 2 waardes let.
    Trouwens: ben je ook al op Strava lid geworden van de Velomobielclub Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ROFLMAO !!

    Idd ik verwachtte ook wel wat van de vermogensberekening, omdat SRM meters e.d. extreem duur zijn maar wat Strava er van bakt klopt zelfs voor wielrenners niet, en al helemaal niet voor velomobielen.

    Strava werkt met een vast luchtweerstandscoefficent dat ongeveer overeenkomt met een wielrenner, met de zelf ingevoerde massa en met geregisteerde snelheid en hoogtemeting.

    Als je dus klimt met lage snelheid en je hebt je eigen massa goed ingeklopt zal het redelijk kloppen met een SRM meter, voor de rest slaat het nergens op, en al helemaal niet in een velomobiel die veel minder vermogen vraagt dan een wielrenner.

    Zoals een stukje 40 km/u met wind mee, Strava zegt dat ik 300+ watt trapte. Daar is niks van waar, het is nog niet de helft....maar Strava weet niks van windsnelheid, mijn specifieke luchtweerstand en neemt zelfs de cadans niet mee ( wat samen met snelheid en tandwielen configuratie wel zou kunnen uitrekenen hoeveel vermogen er nodig zou zijn )

    Helemaal nutteloos is het niet hoewel de gegevens niet kloppen, want je kunt ze wel vergelijken aan je eigen prestaties in het verleden ( met immers dezelfde rekenfout ) of aan andere velomobielen.

    Dus een sectie aanmaken waar meerdere velomobielrijders rijden die Strava gebruiken en elkaar gek maken, kan altijd ;-)))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit werkt veel beter....Strava zou ook de tandwielconfiguratie moeten vragen die samen met cadans en snelheid ergens op zou slaan...

      http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm

      Verwijderen
    2. De vermogensgrafiek is ook behoorlijk grillig, ook op stukken waarbij ik een constante snelheid rij is het vermogen nogal wisselend dus kloppen doet het sowieso niet.

      Verwijderen
  3. Heb hier nog een stukje gevonden over de berekening:

    https://strava.zendesk.com/entries/20959332-Power-Calculations

    Maar volgens mijn grafiekje lever ik op veel momenten geen enkel vermogen ... klopt niet helemaal, zoveel verkeerslichten heb ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie geen rare dingen redenerend vanuit de Strava berekening.....

      Op je grafiek heb je pieken bij een beklimming en dalen waar je weer (iets) naar beneden rolt.

      Dat je nooit bent gestopt met trappen 'ziet' Strava niet want die doet niets met cadans, maar waarschijnlijk heb je ook geen sensor/waar de app wat mee kan.

      Dus is alles wat ook maar iets afloopt 0 watt, ook al merkte je er weinig van en bleef trappen ;-)))

      Het is een leuk programma om je eigen ritten te vergelijken, of anderen te dollen met een max snelheid segment. En dat is alles wat het doet.




      Verwijderen
    2. En dan ook weer, hoe meet je app hoogte ?

      Mijn Dakota 10 nav GPS heeft geen barometrish gemeten hoogte, en ik vermoed de meeste smartphones e.d. ook niet. Die meten ruw met GPS en dat is geloof ik tot op 3-4 meter (on)nauwkeurig voor niet-militaire of wetenschappelijke apparatuur.

      Die Dakota bakt van hoogtemeting ook niet veel en dan gaat Strava natuurlijk ook op hol met onterechte pieken en dalen. Daar komen dan ook rare vermogensmetingen uit.

      Mijn Edge 500 heeft wel barometrische hoogtemeting en geeft al iets geloofwaardiger berekeningen van Strava. Toch blijft het weinig accuraat. Het zou kunnen werken met meer data combineren zoals ik al zei, maar dat doet Strava ( vooralsnog ) niet.

      Verwijderen
  4. Deze komt het meest in de buurt als je echt wilt weten hoeveel vermogen je levert. Helaas niet zo gelikt en functioneel als Strava. Wel heel goed.

    http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm

    BeantwoordenVerwijderen