maandag 29 april 2013

Vlak ook de rolweerstand niet uit

Bij wijze van experiment heb ik van het weekend de perfect moiree 35-406 voorbanden op 5,5 bar gezet ipv 4 bar, de achterband, een 46-406 perfect moiree staat op 3 bar en die wil ik niet hoger hebben omdat de fiets aan de achterkant dan nog wel eens wil dribbelen, de achterband mag maximaal 4,5 bar maar dat is echt beenhard.

Enfin, vanochtend regende het en dat is niet ideaal om rolweerstand te meten aangezien de fiets dan normaal wat zwaarder rolt. Alsof het natte wegdek de banden vastzuigt.
Toch was wel duidelijk dat 5,5 bar stukken makkelijker rolt dan 4 bar maarrrrrrrr vergeet vooral je nierbeschermers niet want je trilt letterlijk de fiets uit op slecht wegdek (en daar heb ik nogal wat van onderweg). Ook is de rolweerstand duidelijk HOGER op bv klinkerwegen maar weer stukken lager op asfalt.

Wat me wel opviel is dat zelfs bij hogere snelheden de fiets duidelijk makkelijker rolt, blijkbaar eist rolweerstand bij een 3 sporen voertuig toch zijn tol wat meer. Waar op een rechtop fiets of 2 wielige ligfiets op een gegeven moment de luchtweerstand de grootste vijand wordt is dat bij een trike duidelijk toch anders, daar blijft de rolweerstand een relatief grote rol spelen. Zelfs bij snelheden boven de 40km/u voelde ik dat het makkelijker was om die snelheid vast te houden.

De banden gaan wel weer iets terug in druk omdat ik nogal wat klinkerwegen en stoeptegelpaden heb onderweg en comfort ook belangrijk blijft maar ik denk dat ik de banden op 4,5 bar ga zetten ipv 4 bar. Lijkt me een mooi compromis.






6 opmerkingen:

  1. Het niet kunnen accepteren van F-lites is wel een beetje een handicap.

    Zelfs op overdruk zou je x 3 F-lite je qua comfort op een vliegend tapijt wanen en dan nog steeds een van de snelste banden hebben.

    Maar gepraat over wat niet kan helpt natuurlijk niet....is er geen goed snel alternatief wat wel op de Mango past ?

    Ik kijk daarbij naar de band die veel rijders al een beetje zijn vergeten, maar voorheen een snelle Quest band was : de Swalbe Kojak.

    Ik lees dat ie score 6/6 voor snelheid krijgt /zeer lage rolweerstand heeft, 'raceguard' antilekprotectie score 4/6 heeft en lichtgewicht is.

    Wat ik niet weet, of dat een kojak dan wel past op een Mango...


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kojak past volgens mij wel maar de perfect moiree bandjes willen maar niet slijten onder de mango. Zitten er intussen al > 4000km onder maar zien er nog als nieuw uit.

      Sowieso moet ik wel zoeken naar een ander merk en type band omdat de PM niet meer leverbaar is in deze maat.

      DE Flites passen inderdaad volgens mij niet onder mango helaas.

      Verwijderen
    2. Ik stuitte onder meer op dit bij zoeken naar Kojak/Mango combinatie http://fietseninnederland.blogspot.nl/2013/01/lekke-banden-weer.html

      Maar dat gaat natuurlijk net zo hard op voor de F-lite.

      Verwijderen
  2. De Perfect Moiree 35-406 en 47-406 is nog steeds gewoon leverbaar hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou ook je vering zachter en de banden harder kunnen maken. Hou je toch comfort en de rolweerstand zakt. De drukken die je noemt vind ik persoonlijk nogal laag, maar ik ben dan ook 85kg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weeg rond de 65kg dus wel iets minder. De veren die erin zitten zijn blauw icm rood dus volgens mij al redelijk aan de weke kant.

      Wat zou jij adviseren als druk dan? Ze staan in principe 1 bar onder het max. (wat echt keihard is)

      Verwijderen