maandag 15 april 2013

Weer aardig tempo en BAS

Vanochtend had ik me voorgenomen het rustig aan te doen en natuurlijk lukte dat weer niet. Kruissnelheid lag ruim boven de 35km/u en toen er een brommertje met blauw plaatje voorbij kwam (dat is gek he, als je 35km/u rijdt)  ging de snelheid ineens spontaan omhoog. Gevalletje Brommer Aanhang Syndroom. Bleek dat brommertje toch maar mooi 45km/u te rijden maar door de hogere temperatuur bleek dat geen probleem om die snelheid vol te houden en ben ik een flink tijdje achter het brommertje aangereden tot hij moest afslaan bij het ziekenhuis in Schiedam. Toch best gevaarlijk van die brommerrijder om zo'n snelheid te rijden zonder helm.... o wacht, dat doe ik ook :)

De keuze voor alleen tshirt, geen schuimkap en minivizier bleek vanochtend de juiste, ik had het geen moment koud maar zweette ook niet als een otter, heerlijk dat de lente eindelijk weer in aantocht is!


Ik vraag me af wat een quest aan voordeel zou opleveren bij snelheden boven de 40km/u aan betere aerodynamische eigenschappen. Wat zou dat concreet aan snelheid toevoegen? De mango is een prima velomobiel maar een stuk minder aerodynamisch volgens mij door de korte staart en open wielkasten.


Momenteel zijn mijn vriendin en ik naar huizen aan het kijken in Spijkenisse. Mochten we besluiten daar een huis te kopen dan wordt mijn woon-werk afstand straks verdubbeld naar bijna 20km afstand enkele reis en gek genoeg vind ik dat helemaal niet zo erg :)  Meer fietsen!
Ik ben benieuwd :) en misschien ga ik dan na een tijdje ook eens shoppen voor een quest ter vervanging van de mango aangezien het fietspad van Spijkenisse naar Schiedam voor 90% uit kaarsrechte weg over een open stuk bestaat.



9 opmerkingen:

  1. Om boven de 40 te komen en te blijven moet ik met mijn Strada echt flink trappen. Meestal ben ik daar te lui voor... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met hetzelfde vermogen waarbij jouw Mango een CONTINUE snelheid van 40 km/u rijdt gaat de Quest ~ 4 km/u sneller.

    Denk er wel bij dat je een carbon Quest moet vergelijken, want een glasvezel Quest zal MEER vermogen vragen om op snelheid te brengen. Die is rijklaar zo 6-8 kg zwaarder dan de Mango.

    In praktijk echter merk ik maar weinig/geen verschil tussen de Strada en Quest aan 40 km/u en net wat Paul zegt doe je dat in dagelijks gebruik niet snel. Volgens mij moet je echt nog veel harder rijden om werkelijk de gesloten wielkasten en lange staart van de Quest te benutten, echt 45+ km/u continuesnelheid en hoger. Diegene die ze ooit serieus teste met een hartslagmeter zag ook maar een verschil van 2 bpm hartslag en was vrijwel even snel weer terug van een behoorlijk testrit. Dat omdat de Strada echt verschil maakt in bochsnelheid en snelheid hernemen. Dat kost veel meer energie in een Quest omdat de snelheid veel meer omlaag moet.

    Wil je in praktijk dus sneller zijn met je een LICHTE velomobiel hebben met goede stroomlijn. De Evo-K bewijst dat daarvoor geen gesloten wielkasten nodig zijn.

    Heb je de Blog over de eenvoudige wielkast profielstrips die de wielkastopening kleiner maken niet gelezen van een collega Mango rijder ? Zulk soort dingen zijn oneindig goedkoper en wellicht wel een beetje sneller met behoud van de beste eigenschappen van je Mango... http://wimschermer.blogspot.nl/2013/02/mango-sneller-door-aero-dynamische_24.html


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lagere bochtensnelheid en meer gewicht vs hogere topsnelheid dus. Nu speelt er bij de overweging nog 1 ding mee en dat is het uiterlijk. Ik vind de quest er mooier uitzien, Een strada vind ik ook mooi :) Een carbon versie is sowieso de bedoeling omdat ik denk (?is dat zo) dat die minder snel beschadigd en misschien wat stiller is als een glasvezel versie. Of dat zo is? Ervaringsdeskundigen daarmee?

      Maargoed, dat is toch langetermijn werk, voorlopig even geen geld voor nog. De komende tijd zal de mango nog even flink aan de bak moeten .


      Verwijderen
    2. Ik vond de carbon versie wat meer lawaai maken dan de glasvezel versie. Ik heb in beide gereden , weliswaar een xs maar dan toch .

      Verwijderen
  3. Snelheid is natuurlijk allemaal relatief,ook in een quest loop je tegen je eigen grens aan en of dat dan 3of4km sneller is..maakt het plezier misschien niet veel groter.
    Als ik in de Mango tussen de 35 en de 40 zit ben ik tevreden,en de bochten door met snelheid is ook dikke fun.
    Maar ik wil wel alles uit de Mango halen,daar zie ik de fun dan weer wel.
    Misschien denk ik anders als ik in een quest gereden heb,ik weet het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mark ik kan je in ieder geval wel vertellen dat die 4 km/u 'duurbetaald' is als je de wendbaarheid van een Mango of Strada gewend bent...

    Niet in geld, maar in verlies van uitstekende eigenschappen die achteraf veel meer waard zijn dan ze leken. En die 4 km/u aantrekkelijker of nuttiger lijkt dan ie in dagelijkse praktijk is. Wist je dat de kruissnelheid van zowel Strada als Quest voor een gemiddelde rijder gewoon precies hetzelfde : 33-35 km/u is ? Niks 4 km/u snellere kruissnelheid. Totaan 40 km/u merk je amper verschillen ( behalve de draaicircel en bochtstabiliteit )

    Ik vermoed zelfs dat vanwege hun snelheid in de praktijk dat menig Questrijder eigenlijk aan een Strada een veel betere vm had gehad. Maar het is psychologie...4 km/u sneller...snelheid...sneller model....hij oogt ook sneller. Maar rijdt je in praktijk ook sneller ?

    Vejoteo had eens een Quest en een Strada tegelijkertijd. Hij wilde er maar 1 houden, beoordeelde op eigenschappen en niet op emoties en de Quest vloog eruit....dat moet veel duidelijk maken. Op de openbare weg is de Strada ( en/of de Mango ) in veel gevallen de meer genietbare vm.

    Als je ooit gaat proefrijden in Dronten zet dan een goede natuurgetrouwe route uit waar ook veel bochten in voorkomen....het is in die polder zo makkelijk een beetje blind te zijn voor de nadelen van de Quest omdat de meeste fietspaden daar kilometers lang, vlak en recht zijn....

    Ik zeg het je, waar de Strada geen enkele moeite had met een mooi WW fietspad dat wel iets flauw slingert zeer genietbaar 40+ km/u te rijden, de Quest HAALT het gewoon NIET want die gaat daar of met een wiel de lucht in ( of erger ) of rechtdoor de heg in....ook flauwe bochten zijn voor een Quest met hogere snelheid niet fijn...

    En als je gaat rijden in de Quest (XS), ga dan absoluut ook proef rijden in de Strada ( ook al heb je een Mango )





    BeantwoordenVerwijderen
  5. Quezzzt: Wanneer komt je Quest te koop? :) Toch maar weer ruilen voor een Strada? Of begrijp ik je nou verkeerd, want ik lees toch echt spijt...en niet eens tussen de regels door.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Mark,

    Goed onthouden deze adviezen van Quezzzt, hij heeft ervaring met beide fietsen nu! Ik kan me bij hem aansluiten, ik reed tijdens de proefritten in Dronten op hetzelfde traject met een Quest zomaar 6 km/h sneller! Maar bij instappen ging het ding al op 2 wielen staan, bovendien zat ik me te ergeren aan het constante schrapen in de wielkasten bij elke bocht!
    Ook nu ben ik nog steeds overtuigd dat mijn keuze voor een Strada gewoon een hele goede is geweest, de fiets is heel stabiel, in een van de afdalingen zit een slecht overzichtelijke bocht, nu ik die goed ken kan ik daar doorheen met 65 km/h(!) zonder dat de fiets een krimp geeft!
    En maakt die 4 km/h sneller zoveel uit denk je? Lees de blog van Wim (roeifiets) er maar op na, die gemiddelden zijn gewoon heel realistisch!
    Wim's commentaar is ook mij uit het hart gegrepen, ook ik lees duidelijk een weemoedig heimwee naar de Strada in de opmerkingen van Quezzzt, die ik overigens geamuseerd volg in zijn zoektocht naar meer snelheid.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zal er in een eigen bericht toelichting op geven met voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen