donderdag 16 mei 2013

Complimentje voor de racekap

Naar aanleiding van het bericht dat ik van de week schreef over het al dan niet nuttig zijn van toevoegingen op de fiets die de fiets sneller maken heb ik vandaag besloten de proef op de som te nemen. Aangezien het toch zou gaan regenen nam ik de racekap mee (dat ding gebruik ik de laatste tijd bijna dagelijks met alle dreigingen van regen.. ) .
In de regen ben ik altijd trager dan normaal, alsof de fiets aan de weg gezogen wordt maar ik had vandaag geluk: Het was droog dus tijd voor een test.

De sportlaan in Schiedam is het enige lange stuk asfalt dat breed genoeg is om hoge snelheden veilig te behalen dus daar vergelijk ik de boel met elkaar.

Vorige keer reed ik daar 54,5km/u volgens de GPS en of ik dat moet geloven of niet laat ik even in het midden aangezien mijn fietscomputer die dag 'slechts 50,5km/u' als maximale snelheid aangaf. Ik heb de fietscomputer wel gereset en opnieuw ingesteld om fouten daarmee te voorkomen. Als wielomtrek heb ik voor de 35-406 perfect moiree band 150cm gepakt zoals door velomobiel.nl aangegeven.

Vandaag trok ik het gas even open, hee dat gaat makkelijker dan vorige keer, 45,46,47 en dan komt de moeilijke sprint: 48,49 ... huh dat gaat wel makkelijker hoppa nog verder en tot de 52,5 km/u op de fietscomputer en 53,6km/u op de GPS (wat moet je nou geloven he.. )
Ga ik ervanuit dat de 50,5km/u vorige keer klopte dan was ik vandaag 2km/u sneller. Ga ik van de GPS uit dan was ik 1km/u langzamer. Lastig. Ik neig er toch naar om de fietscomputer te geloven.



Deze snelheid haalde ik ongeveer halverwege de Sportlaan. Daarnaast heb ik de rest van de sportlaan met 49-50km/u doorgereden zonder al te veel problemen, het enige probleem dat ik had was dat ik eigenlijk een versnelling te weinig had en dus met een redelijk hoge cadans moest rijden. (rond de 100 en ik ben meer een stoemper dan een snelronddraaier)

 Vooral het feit dat ik met 'relatief' minder inspanning tegen de 50km/u kon blijven rijden geeft wel aan dat de racekap in elk geval effectief is en goed helpt de stroomlijn te verbeteren

Het zweet liep helaas wel mijn bilnaad in want het vizier moet wel (bijna) dicht om merkbaar voordeel te hebben van de racekap. Staat deze half open dan merk je dat het effect al bijna weer weg is.

Ik snap nu trouwens ook waarom ze brommers van het fietspad willen hebben want het snelheidsverschil met andere fietsers is wel echt behoorlijk groot bij dit soort snelheden.
Niet iets om op een druk fietspad te doen.




6 opmerkingen:

  1. Zou het komen door de kap, of door het feit dat je spiercellen zich aanpassen aan de nieuwe hogere belasting die je ze steeds weer geeft met je PR pogingen ?

    Ik gok op het laatste, eerlijk gezegd... ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat Wim het maar niet horen ;)

      Nee zonder gekheid, ik merk wel degelijk dat het makkelijker gaat met de racekap erop, ik merk het verschil al behoorlijk of het vizier open of dicht staat.

      Verwijderen
  2. Ook nu weer. Je verhaal klinkt logisch.
    Je bent niet uit op een wetenschappelijk verantwoorde meting, maar wil gewoon weten hoe hard je nu werkelijk kan fietsen op eigen kracht.
    Heel netjes aan het eind een verstandige overweging. Andere, niet velomobilisten, lezen ook mee.....

    Je bent een stoemper. Als ik zo vrij mag zijn. Correctie, je DENKT dat je een stoemper bent.
    Dat is wat je lichaam aan je geest dicteert. Niet naar luisteren. Hij liegt en is met te veel veiligheidsmarge ingebouwd. Daarmee kom je niet verder.

    Hoge toerentallen draaien kun je leren. Trainen en je lichaam negeren.
    Het kan en het went geloof me. Duurt wel een paar weken. Veel korte sprintjes op toeren maken. Steeds vaker, steeds meer, steeds langer......

    Er is niks op tegen met een laag toerental te draaien. Let wel! Een TE laag toerental is desastreus voor je knieën.
    Als je eenmaal op kruissnelheid bent gekomen kan je gerust een versnelling bij schakelen en een laag toerental draaien. Zelfs voor langere tijd. De vermogensvraag is eenmaal op snelheid niet zo hoog, dus is er ook geen noodzaak er veel van te leveren door een hoog toerental te draaien. Dan ben je snel door je energie heen. Hoge toerentallen kosten energie. Soms meer dan er in je systeem opgeslagen kan worden.

    Wat jij nu wil is zo hoog mogelijk toerental draaien (dus kortstondig maximaal vermogen leveren) en een zo hoog mogelijke snelheid behalen.
    De kap en stroomlijn geeft je al een tiental(?) extra Watts. De rest moet je zelf doen. Wees niet benauwd dat je gaat zweten. Als je dat niet een uur hoeft vol te houden heeft het geen invloed nog op je prestatie. Gewoon accepteren en negeren dat ongemak.
    Nee. Vind het lekker! Meer! MEER! :-D

    BTW leg je GPS eens buiten op een tafel met de snelheid in het kaartvenster zichtbaar. Zoom maximaal in. Tracktracer (kruimelspoor) aan.
    Stel vast dat je niet op een punt blijft en de GPS toch onbeweeglijk op tafel voor je op ligt.
    Je trekt een spoor van 10-tallen meters door je wijk met soms wel 6 km/uur........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt vermogen leveren met een hoog koppel ( vrachtwagen/scheepsdiesel ) of met meer arbeid/rpm ( formule 1/GP500 benzinemotoren )

    Dat hoge koppel leveren gaat met menskracht maar heel beperkt, en op straffe van verzuring/snelle vermoeiing en potentiele knieproblemen.

    De enige manier voor een mens is dus eigenlijk vooral veel rpm te draaien om vermogen te ontwikkelen. Maar zoals Theo zegt, niet iedereen doet dat even makkelijk en iedereen moet vanaf een bepaald punt gaan trainen om meer rpm te kunnen draaien/blijven draaien.

    Maar in de wielrensport is bekend dat de toprijders veel en makkelijk rpm draaien en ze daar ook langdurig op hebben getraint.

    Ik wist dat al wel, maar kreeg het gewoon niet voor elkaar meer te draaien dan 85 rpm in de Strada. Dat voelde gewoon niet goed. Ik heb dus ooit 58 km/u bereikt op eigen kracht vooral op koppel bij ~75-85 rpm.

    Maar nu met de stijvere Quest blijkt meer rpm draaien makkelijker en kan ik met gemak 100+ draaien al houdt ik dat nog niet lang vol en zak ik altijd nog naar 80 rpm voor kruissnelheid. Maar idd, met rpm stijgt de snelheid meeen was het al 60,5 km/u.

    Op de Quest liggen bij mij wel andere tandwielen, ik heb de hoogste versnelling ( 57-11 ) nog niet goed kunnen gebruiken. 1 van mijn doelen is dat ik die met 100 rpm kan gebruiken. Helaas gaat Kreuzotter niet tot 57 tanden, ik ben erg benieuwd wat dan de snelheid kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Mark,

    Ik heb om de reden dat ik mijn trapfrequentie wil zien, de standaard computer in de Strada vervangen door een die ook rpm meet. Heb ik ook al jaren op de bukker, en waar ik bv 10 jaar geleden veelal 90 rpm draaide, lig ik nu vaak rond de 100 op de vlakkere gedeelten, en probeer in beklimmingen niet onder de 80 te zakken. Voor mijn gevoel fiets ik makkelijker, en verzuur minder snel. Je moet er inderdaad gericht op trainen. In Nederland bv, fiets je iets sneller tegenwind als je toerental iets hoger ligt, volgens mijn ervaring.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In ieder geval ben je een echte vijftiger ;-)
    Ik vertrouw je fietscomputer veel meer dan een GPS. In ieder geval de relatieve verschillen tussen deze twee ritten, tenzij je in de tussentijd hebt zitten klooien met banden of bandenspanning. Eigenlijk zou je topsnelheden alleen op de fietscompu moeten klokken.
    Voor mij ben je dus sneller met kap, tussen de oren of niet tussen de oren.

    BeantwoordenVerwijderen