vrijdag 10 mei 2013

Derailleur behoeft afstelling

De laatste tijd had mijn ketting niet altijd zin om netjes achteruit te gaan. Vandaag heb ik gezien waardoor dat komt. Eerst verdacht ik de kettingrolletjes en alhoewel die denk ik wel een rol spelen ligt de oorzaak bij iets triviaals: De derailleur staat niet goed afgesteld. De 2 grootste bladen achter (lichtste) worden niet gebruikt momenteel. Als de shifter in de bovenste versnelling staat dan komt ie maar tot versnelling 6 ipv 8  (raar aantal eigenlijk?) Sowieso heeft mijn fiets idioot veel versnellingen. Naafversnelling met 3 versnellingen, 8 versnellingen op het achterblad en dan ook nog 2 versnellingen op het voorblad (1 bergverzet) . 48 versnellingen....

Enfin, maar eens zien of we van het weekend de derailleurbereiken wat kunnen bijstellen. Ik kijk er nu al naar uit .......... (rotklus)


Gisteren met mijn vriendin alvast een voorproefje genomen op de woon-werk rit die ik zou moeten gaan fietsen als ik naar Spijkenisse verhuis over een paar maanden. Op zich een route die goed te doen is, alleen de beneluxtunnel geeft enorm veel oponthoudt (uitstappen, lift in, tunnel door, andere kant hopen dat de lift het doet, uitstappen, lift in, weer instappen... ). De servicetunnel is tegenwoordig permanent voor brommers opengesteld en .. VERBODEN voor fietsers. ! Zucht! Als het heel druk is kan het zomaar zijn dat ik die borden ga negeren.

Bij Hoogvliet zijn ze bezig aan de Aveling dus ook eea aan oponthoudt maar ik heb gezien dat ik ook via de vondelingeweg tot bijna aan de botlekbrug kan fietsen en dan via de Digna Johannaweg  alsnog richting de Aveling. Dicht voor auto's maar open voor fietsers.

Verder eigenlijk weinig rare dingen gezien onderweg die niet te nemen zijn met de velomobiel.
Wel wordt het een rit die goed is voor de beenspieren en klimvermogen. Onderweg kom ik tegen:

- Beneluxtunnel
- Flyover over het spoor
- Spijkenissebrug
- en als ik via de vondelingeweg doorrij kom ik nog een fikse flyover over het spoor tegen.
- Viaduct over de A4

Wel was Vlaardingen weer lekker bezig met een 'brommerwerend' hekje op het fietspad dat de spoorsingel op komt. Het enige dat ze ermee bereiken is dat het gras aan beide kanten nu kaal gereden is en dat ik er met mijn velomobiel niet doorheen kan. Ook met een bakfiets kan je het vergeten, met een aanhanger kan je het vergeten en een open ligfiets zal waarschijnlijk ook opgetild moeten worden. Echt idioot, ik ga de gemeente dan ook een brief schrijven hierover. Op de 1e Leyden van gaalstraat hebben ze ook al een tijdje van die klere dingen staan en nu dus ook al hier. Nog even en je kan vlaardingen oost niet eens meer bereiken op iets anders dan een rechtop fiets.


7 opmerkingen:

  1. Ik zou zeggen meld het ook bij je lokale afd van de Fietsersbond en zeker ook via het vanaf 6 mei weer actieve Meldpunt van de Fietsersbond. Alle beetjes helpen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een aantal punten, waaronder deze gemeld bij de fietsersbond vandaag.

      Verwijderen
  2. Op mijn woon-werkritten tussen Barendrecht en Maasland fiets ik drie keer per week met m'n trike heen en weer door de Beneluxtunnel.

    Al voor ik de trike had maakte ik uit sportieve overwegingen bijna altijd gebruik van de servicetunnel. Daarbij kwam dat de roltrappen en de liften met grote regelmaat niet werkten.

    Tijdens de laatste renovatie van de roltrappen en de liften waren deze al helemaal niet te gebruiken en waren alle (brom-)fietsers aangewezen op de servicetunnel. Er reed toen een taxi om fietsers van de ene naar de andere kant van de tunnel te brengen. Toen de renovatie klaar was verschenen de "verboden voor fietsers" borden. De servicetunnel is toen zelfs een paar weken gesloten geweest. Na de eerste liftstoring is de servicetunnel weer open gesteld, en is sinds die tijd niet meer gesloten. Wellicht omdat de liften en/of roltrappen toch regelmatig buiten werking zijn.

    Van het fietsverbod heb ik me niets aangetrokken. Tot nu toe ben ik er nooit op aangesproken, ook niet de enkele keer dat ik surveillerende politieagenten tegen kwam. Overigens komt het nog regelmatig voor dat de liften buiten werking zijn, en dan blijft er met een VM waarschijnlijk maar één optie over: de servicetunnnel. Met de VM op de roltrap lijkt mij tenminste een hele uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook niet echt een heel goed plan. Service tunnel blijft gewoon achter de hand als alternatief.

      Verwijderen
  3. Je hebt in principe nooit te veel versnellingen. Belangrijkste is dat het voldoen bereik heeft tussen hoogste en laagste verzet. Het aantal stapje wat je kan maken is ook van belang, met zo min mogelijks verschil en zo weinig mogelijk overlappingen. Anders kan je wel 48 keer schakelen, maar als ze overlappen heb je er niks aan.
    Een paar overlapping is onvermijdelijk met bladen voor en achter.

    Is je fiets soms oorspronkelijk een 3 versnellingsnaaf fiets geweest met achter een pignon?
    Is daar later een 'hoge & lage gearing' - bergverzet van gemaakt door er een voorblad bij te plaatsen?

    Als je met aanhanger fietst en in de bergen is veel keus in het lichte verzet wel handig.
    Aan de andere kant is racen met veel versnellingen vlak bij elkaar ook wel fijn. Dan heb je dus al een hele range nodig. Een keus moet gemaakt worden dus meestal worden de stappen groter.

    Effin, waar ik mij zorgen over maak, waarom heb je als je bladen voor hebt en ook nog een naafversnelling?
    Een tripel daar doet hetzelfde werk en maakt de naaf overbodig.
    Die naafversnelling kan je wel eens aardig afremmen. Afhankelijk welke naaf het is.
    Meestal zit daar aardig weerstand in in vergelijk met een derailleur en pignon alleen.
    Dus waarom beide systemen door elkaar gebruiken als je hetzelfde bereik ook kan halen met alleen de derailleur?
    Ik ken de situatie niet in detail, maar ik zou kiezen het een of het andere systeem maar door elkaar.
    De naaf kent het voordeel van stilstaand schakelen maar of dat opweegt tegen de nadelen van extra gewicht en weerstand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het een Sram dualdrive is, dat is een combinatie van cassette met versnellingsnaaf maar ik weet het niet zeker. waarom er vooraan ook nog gekozen is voor een double blad weet ik niet maar in elk geval versnellingen genoeg. Ik zit toch af en toe eens te kijken naar alleen een versnellingsnaaf zoals een rohloff (wel duur ... ) want in de praktijk gebruik ik maximaal maximaal 18 versnellingen dus of 14 dan zo'n stap terug is? Bij stilstand schakelen is wel erg prettig hoor.
      Ik kwam er net achter dat mijn niet-geindexeerde shifter die de derailleur bedient nog verder kon shiften. Normaal klikt ie op een gegeven moment en ik dacht dat ie dan aan zijn hoogste versnelling zat maar ik heb dan nog 2 versnellingen over. Die zijn nu nog nieuw want ik heb ze nog nooit gebruikt volgens mij :) Wist niet eens dat dat kon! weer wat geleerd .... Derailleur is dus prima en hoeft niet afgesteld te worden.

      Verwijderen
    2. Ik verwacht dat het inderdaad een SRAM dualdrive is. In het middelste verzet staat die helemaal vast en levert de naaf geen verliezen op (behalve het gewicht dat je aan het draaien moet krijgen). De stappen van de naafversnelling in de dualdrive zijn vrij groot om zo min mogelijk overlap over te houden.

      Met een 3x9 derailleur hou je effectief ongeveer 14 tot 15 niet-overlappende verzetten over. De 90 op het middelste blad, en aan elke kant nog ca. 3 die niet helemaal overlappen met wat je dan al hebt.

      Verwijderen