vrijdag 17 mei 2013

Happende rem en energieverlies

Vanochtend schrok ik me rot, na tijden van goed remmen had vanochtend de linkerrem besloten om mij de keuze te geven tussen vol in de ankers of niet remmen, ofwel: Hij hapt en piepte .
Een paar keer stevig remmen en het reed al beter maar een tijdje rijden en dan ineens weer moeten remmen zorgt toch nog voor een lichte hap. Niet echt prettig. Wel heel apart dat het altijd de linkerrem is en als ik her en der blogs van andere velomobilisten lees is het bij hun ook vaak de linkerrem. Het is ook altijd met vochtig weer. Niet zozeer als het plenst maar meer zoals vandaag: een lichte miezer en hoge luchtvochtigheid. Met dit soort weer voelt de vering ook een stuk stugger aan, wellicht dat het de viscociteit van de olie overal aantast waardoor alles minder soepel loopt?

Ook had ik vanochtend echt geen energie. Of het nou door het doorstoempen van van de week komt of door wat anders, geen idee maar ik was echt helemaal leeg dus vandaag maar met een slakkengang van tussen de 25 en 30km/u naar het werk gereden.

Gelukkig straks een lang weekend.


4 opmerkingen:

  1. Heb je geen spierpijn dan ??

    Als ik een PR sprint wil neerzetten kan ik de volgende dag amper de trap af lopen, en laat ik het wel de dag daarna 30 km/u te willen rijden alleen al vanwege de brandende pijn die dan optreed.

    Nadat je je snelle vezels hebt kapotgemaakt met zware belasting moeten ze 2 dagen rusten om sterker hersteld te worden dan ze waren. Zo word je sterker. Als je ze ondertussen weer zwaarder gaat belasten breek je ze weer af voor ze hersteld zijn. Op die manier kun je je kracht zelfs negatief ontwikkelen, je wordt er letterlijk slapper van !

    Trage spiervezels maak je niet zo snel kapot bij duurbelasting, daarom zul je bij duurritten weinig of geen spierpijn hebben en kun je de dag erna gewoon weer rijden. Maar sprints naar een max snelheid is een ander pak mouwen. Tenminste als je wel vol vermogen levert...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spierpijn niet zozeer, wel hele slappe benen.

      En vanochtend ook nog een behoorlijk lage bloedsuikerspiegel (althans, zo voelde het)
      Heb me vanochtend dan ook niet ingespannen, even rustig aan :)

      Verwijderen
    2. 'Amper de trap aflopen', 'brandende spieren', na een felle sprint? Dat kan niet anders betekenen dan onvoldoende getraind zijn. Ik begin zo'n 2,5 maand voor de jaarlijkse CycleVision met een redelijk serieuze training. Om de dag minimaal 30 km. Tijdens de beginperiode daarvan op 70 tot 80% van maximaal rondrijden. Tijdens de 30 km ongeveer 3x kort naar maximaal versnellen. Na ongeveer een maand probeer ik het rondje helemaal maximaal te rijden. Dat betekent met racekap en verder standaard uitrusting op de rechte stukken continue 50 tot 54 km/u. Gemiddeld komt dat uit op 47 tot 49 km/u als de condities goed zijn.
      De dag na zo'n hele forse inspanning merk ik letterlijk niks daarvan. Geen stijfheid, geen pijn.
      Zou dit wel zo zijn, dan zou ik mijn trainingsopbouw veranderen. Wel merk ik dat ik niet iedere dag maximaal kan gaan. Na een dag maximaal rij ik de volgende dag met een maximale hartslag van 120 slagen per minuut. Dat levert dan alsnog, zeker als de trainingsopbouw goed is verlopen, een gemiddelde snelheid op van 42 tot 43 km/u.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
  2. Doe af en toe wat olie op het remheveltje, waarschijnlijk blijft deze hangen.

    BeantwoordenVerwijderen